• Anonym (Yes or no)

Är det nånsin okey att vara otrogen?

Vad säger ni? Är det nån gång "okey" att vara otrogen eller ha ett one night stand.
    Vilken otrohet kan man liksom "försvara" eller är det helt orimligt i ditt tycke? Vad är helt fel enl dig och vad tror du lättare man kan förstå och ev förlåta?
    Vill gärna höra vad andra tycker även om jag redan nu vet att otrohet är fel :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-25 23:45
    Någon som är beredd att förlåta er partner om de är otrogna?
    Isf varför förlåter ni nån som sårat er djupt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 13:54
    Haha va kul att det blev ett så hett ämne :)
    Trodde en del bara skulle skriva nej eller ja det är ok men roligt med sån respons:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-03 09:55
    Om jag berättar att jag chattar väldigt mkt med en kille och vi är rätt flörtiga mot varandra... Vi pratar verkligen om allt möjligt och oftast alldagliga saker. Vi skickar hjärtan och pussar o kramar. Vi har inte träffats irl utan lärt känna varandra på ett forum. Vi är även överens om att vi vill ha det så. Men...
    Anser ni detta som en form av otrohet? Eller en oskyldig flört?

• Svar på tråden Är det nånsin okey att vara otrogen?
  • Anonym (A74)
    Anonym (*) skrev 2014-09-25 16:24:00 följande:
    Men i det där fallet då är det ju inte otrohet eftersom ni är överens om det. Det där är ju i princip att ha ett öppet förhållande, där ni inte berättar när ni träffar någon. Helt okej som sagt (och vad "street smart man" borde gjort) , men inte samma sak som otrohet, enligt mig.  
    Ja fast kommer det fram finns en risk att det blir liv eftersom överenskommelsen brutits då. Så egentligen samma som för andra :)
  • Anonym (Street smart man)

Foll;
    "-Det man inte vet mår man inte dåligt av"."

Du säger; Den "sanningen" känner jag inte till...
    Förklara då för mig på vilket sätt jag kan må dåligt av något jag inte känner till? Om jag, som du säger, lever i en lögn utan att har en aning om det. Hur kan jag då må dåligt av det?
    Exempel: Du kan väl inte på allvar mena att alla religiösa mår dåligt???
    Till dess du har kunnat visa annat så gäller fortfarande sanningen att "Det man inte vet mår man inte dåligt av".

...om hon skulle vara otrogen och om hon kunde sköta det på samma sätt som jag så skulle det inte göra mig något alls! "
    Detta är sant för mig, det är min uppfattning och jag tycker så här. Jag har aldrig påstått att du eller någon annan måste tycka lika. Men jag förbehåller mig rätten att tycka så för min egen skull!

" Man kan inte äga en annan människa "
    Detta trodde jag inte ens att man skulle behöva diskutera...
    Jag nöjer mig med notera att du själv skriver; länge sen vi avskaffade träldom och slaveri i sverige.
    Jag konstaterar därmed att du och jag är helt eniga om detta.
    F ö hur jag beter mig mot andra människor, hur jag beter mig mot min sambo och framförallt vad hon tycker om mig och mitt beteende mot henne, det har du ingen aning om!!! Jag vågar dock påstå att min sambo och våra nära vänner skulle reagera mycket starkt om du skulle påstå att jag är en person som beter mig illa mot min sambo eller mot andra människor.

" Om jag villkorslöst älskar min partner...
    Antingen väljer du att medvetet missförstå eller så har du ingen aning om vad villkorslös kärlek innebär (?).
    Jag har aldrig påstått att min partner eller någon annan människa måste vara otrogen för att vara lycklig. Men OM min partner skulle önska sig ett sexuellt äventyr, om jag älskar henne villkorslöst, har jag då vilja eller ens rätt att förneka henne detta? I mitt fall är svaret nej.

Du skriver; Undrar hur många av de som blivit påkomna oxå trott att de "skötte det snyggt"? Du har ju själv kommenterat detta; exempel på skilnaden mellan fiktiva scenarier och realiteten.
    I mitt fall är realiteten den att jag har sett till att aldrig ha blivit påkommen. Hur gärna du än vill så kan du alltså inte "döma" mig så som att jag skulle ha blivit påkommen!

• Anonym (Street smart man)

Mitt första inlägg inledde jag med:

"Nej det är aldrig ok att vara otrogen."

• HannaS86

Jag har bara läst ts men jag tycker att svaret är ett självklart nej.

Att vara otrogen innebär att man går ifrån en gemensam överenskommelse om vad man får göra med andra och inte. Ibland är överenskommelsen uttalad, typ vi är exklusiva, och ibland är den underförstådd.

Jag tycker det är en viktig punkt att vad som innebär otrohet är upp till varje par att avgöra för just deras förhållande. För vissa är det kyssar, för andra hångel, vissa tycker det är otrohet att ha känslor för andra, en del tycker att sex är otrohet, andra par anser inte att något är otrohet utan de får göra vad de vill för varandra osv.

• Centurione
    Anonym (A74) skrev 2014-09-25 16:21:11 följande:

Håller helt med. Det gör min man också. Det är okej med otrohet så länge den andre inte får veta. Så vi måste liksom göra det i smyg. Ingen av oss har ännu utnyttjat möjligheten, tror jag. Jag har det i alla fall inte. Men i princip så kan han ha gjort det. Och det är okej i så fall.
    Men ni måste väl ändå ha regler som garderar er emot gökungar och könssjukdomar..?
  • molly50
    Daniel12 skrev 2014-09-25 16:00:10 följande:

Personligen anser jag att otrohet är ett tecken på att man är oärlig inom många andra områden i livet. Att vara trogen sin partner, såväl i med- som motgångar, är ett bevis på karaktär och att man verkligen menar något med sin uttalade kärlek till sin partner. Idag när folk har s.k. "öppna förhållanden", kk:s och allt så blir man rörd till tårar varje gång en man eller en kvinna gör vad de kan för att lappa ihop ett förhållande, även om det är dåligt. Jag är den romantiska typen som tror att det är beskaffat så att det finns någon för var och en och att par som finner varandra är ämnade att leva med varandra. Jag har ingenting för den nya tidens lössläppthet och sexuella promiskuitet. Kalla mig gammaldags men jag tror på tanken om att hitta den rätta och leva med denne..

Då är jag också gammaldags i så fall. Jag delar din åsikt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (*) skrev 2014-09-25 15:05:10 följande:
    Då får man ju träffa någon som är okej med det upplägget! 

Att gå bakom ryggen på någon på det sätt du beskriver är så otroligt respektlöst och jag förstår faktiskt inte hur folk kan vara så känslokalla och likgiltiga till andra människor. 
    Fool skrev 2014-09-25 15:47:05 följande:
    "Som alla känner till så finns en sanning; "-Det man inte vet mår man inte dåligt av"."

Den "sanningen" känner jag inte till , jag tycker mest den är en dålig ursäkt för sviningt beteende. Oavsett om man känner till eller inte känner till det man blir utsatt för så kommer man ändå inte ifrån att man blir påverkad av den andres handlingar. Om man inte känner till den andres svek så innebär det i praktiken att man lever i en lögn , och förnekas möjligheten att själv få avgöra vilken slags partner man vill leva med och vilket slags förhållande man vill leva i. Möjligen vet man inte om att man lever i en lögn , men det betyder inte att man inte gör det.

" Jag vill inte att min fru/sambo ska vara otrogen mot mig.
    Men om hon skulle vara otrogen och om hon kunde sköta det på samma sätt som jag så skulle det inte göra mig något alls! "

Detta är ett klassikt exempel på skilnaden mellan fiktiva scenarier och realiteten , i ett fiktivs scenarion (om min fru nu skulle vara otrogen) så kan du själv bestämma hur det ska gå till , sätta alla parametrar lite som det passar dig bäst (att hon ska sköta det lika "snyggt" som du , dvs du avgör hur hennes otrohet ska se ut. I realiteten så har du ingenting att säga till om hennes otrohet , hon gör det vare sig du vill det eller ej , och hon gör det på det sätt som passar henne bäst och skiter fullkomligen i vad du tycker om saken. Precis som du gör / gjort med henne.

" Man kan inte äga en annan människa "

Märkligt att du vid 50 års ålder fortfarande använder dig av ett sånt pubertalt argument , jag tror alla i sverige är ganska medvetna om att man inte äger varken sin partner , släktingar , vänner eller främlingar , det var trotts allt ganska länge sen vi avskaffade träldom och slaveri i sverige. Men det faktum att man inte äger andra människor  betyder väl inte att man har rätt att bete sig hur man vill mot andra människor ?

" Om jag villkorslöst älskar min partner hur kan jag då beröva henne en fantastisk sexuell upplevelse med en annan person, om det är hennes önskan, om det är vad som kan göra henne lycklig? Om jag förnekar henne detta så är det ju inte villkorslös kärlek! " 

Vad får dig att tro att de som inte är ok med att deras partner är otrogen vill förneka sin partner "en fantastisk sexuell upplevelse" ? Vem säger att de inte unnar sin partner att göra vad de vill , men då utan dem. Vem säger att man måste rätta sig efter vad den andre vill eller inte vill , jag menar om den som varit otrogen haft friheten att välja om han / hon ville eller inte ville vara otrogen så kan väl även den som blivit bedragen ha friheten att välja om han / hon vill eller inte vill fortsätta dela sitt liv med sin otrogne partner ?

" Men om man väljer att vara otrogen så kan man ju åtminstone sköta det snyggt..."

Undrar hur många av de som blivit påkomna oxå trott att de "skötte det snyggt"?

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Street smart man) skrev 2014-09-25 15:33:35 följande:

(*); Det kommer av min djupa respekt för min partner att jag är extremt noggrann och alltid sköter otroheten på ett sådant sätt att hon inte får reda på det och på sådant sätt att vare sig hon eller vårt förhållande inte påverkas negativt.

Däremot är det fruktansvärt respektlöst av människor att vara otrogna på sådant sätt att partnern måste skämmas inför t ex sina vänner, familj/släkt eller på sin arbetsplats, eller liknande.

Jag är en känslomänniska och känner djup och villkorslös kärlek till min älskade. jag har tänkt igenom detta noga.
    Uppträder jag mot min partner så som jag vill att hon ska uppträda mot mig? Svaret är ja. Om hon skulle välja att vara otrogen mot mig, och om hon kunde sköta det på samma sätt, så skulle jag inte ha något att invända.

Jag är fullt och fast övertygad om att även hon är okej med det upplägget!
    (Men jag är också lika fullt och fast övertygad att hon absolut inte vill prata om saken. Hon vill inte bli tvingad att ta ställning och hon vill inte behöva bli misstänksam.)

Du tycker,med andra ord,att man inte är respektlös så länge man kan sköta sin otrohet snyggt? Är det så du menar?
    Jag kan inte hålla med.
    Att gå bakom ryggen på sin partner med en annan är aldrig snyggt gjort.
    Klarar man inte av att vara trogen så bör man prata med sin partner om saken och kanske göra en ny överenskommelse och t ex ha ett öppet förhållande.
    Om partnern inte är med på det så är det kanske bättre att göra slut och försöka hitta någon som delar ens värderingar när det gäller förhållanden.
    Mattias och Hannah.
  • asdqwe

Om partnern inte vill ha sex och inte heller bryr sig om att göra något åt sin obefintliga sexlust.

• ulfsas

Skulle normalt sett svara ett klart NEJ men så fick jag veta lite nyheter av en kompis som gjorde det hela lite grumligare. Inte för att jag tycker att det är bra egentligen men mer förståeligt.

Hans fru har sedan ett antal år fått SLE som påverkar stora delar av kroppen, reumatism, stroke och sedan ett drygt år samma typ av cancer som Klas Ingesson (Endast 40 år gammal drabbades Klas Ingesson av vad som är mångas värsta mardröm. Smärtorna i ryggen, som han trodde var ryggskott, visade sig vara cancer. Och inte vilken cancer som helst utan den kroniska blodsjukdomen multipelt myelom.)

Har aldrig hört talas om en mer drabbad människa. Hon pendlar mellan rätt bra och rätt dålig. Hon kommer troligen att leva i många år ännu även om det varit tufft ibland.

Man kan kanske förstå att hennes prio i livet inte är sex. Min kompis har träffat en donna som också är gift med en mycket äldre man(mycket rik till på köpet).

Hade detta varit ett normalt fall så hade han skiljt sig och startat om på nytt med nya kvinnan. I detta fallet så kan inte frun klara sig på samma sätt som en frisk tjej kan göra.

Hans dilemma är att lämna sina barns mor i en tillvaro där hon inte klarar sig själv eller vara kvar och hjälpa henne men vara otrogen.

Att berätta för henne kan heller inte jag se 
    vitsen med. Hon skulle bara bli ledsen och till vad nytta.

Detta är illa då jag känt dem sedan hon var 15 och han 18 år som jag var då...

Hur ser ni på detta? Bara fördöma eller kan ni se något bra alternativ?

Jag träffade dem båda i somras och hon var glad och nästan som vanligt förutom en massa ryggont och att hon vilar mycket. Svårt läge, även för mig.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
Svar på tråden Är det nånsin okey att vara otrogen?