Anonym (*) skrev 2014-09-25 15:05:10 följande:
Då får man ju träffa någon som är okej med det upplägget!
Att gå bakom ryggen på någon på det sätt du beskriver är så otroligt respektlöst och jag förstår faktiskt inte hur folk kan vara så känslokalla och likgiltiga till andra människor.
Fool skrev 2014-09-25 15:47:05 följande:
"Som alla känner till så finns en sanning; "-Det man inte vet mår man inte dåligt av"."
Den "sanningen" känner jag inte till , jag tycker mest den är en dålig ursäkt för sviningt beteende. Oavsett om man känner till eller inte känner till det man blir utsatt för så kommer man ändå inte ifrån att man blir påverkad av den andres handlingar. Om man inte känner till den andres svek så innebär det i praktiken att man lever i en lögn , och förnekas möjligheten att själv få avgöra vilken slags partner man vill leva med och vilket slags förhållande man vill leva i. Möjligen vet man inte om att man lever i en lögn , men det betyder inte att man inte gör det.
" Jag vill inte att min fru/sambo ska vara otrogen mot mig.
Men om hon skulle vara otrogen och om hon kunde sköta det på samma sätt som jag så skulle det inte göra mig något alls! "
Detta är ett klassikt exempel på skilnaden mellan fiktiva scenarier och realiteten , i ett fiktivs scenarion (om min fru nu skulle vara otrogen) så kan du själv bestämma hur det ska gå till , sätta alla parametrar lite som det passar dig bäst (att hon ska sköta det lika "snyggt" som du , dvs du avgör hur hennes otrohet ska se ut. I realiteten så har du ingenting att säga till om hennes otrohet , hon gör det vare sig du vill det eller ej , och hon gör det på det sätt som passar henne bäst och skiter fullkomligen i vad du tycker om saken. Precis som du gör / gjort med henne.
" Man kan inte äga en annan människa "
Märkligt att du vid 50 års ålder fortfarande använder dig av ett sånt pubertalt argument , jag tror alla i sverige är ganska medvetna om att man inte äger varken sin partner , släktingar , vänner eller främlingar , det var trotts allt ganska länge sen vi avskaffade träldom och slaveri i sverige. Men det faktum att man inte äger andra människor betyder väl inte att man har rätt att bete sig hur man vill mot andra människor ?
" Om jag villkorslöst älskar min partner hur kan jag då beröva henne en fantastisk sexuell upplevelse med en annan person, om det är hennes önskan, om det är vad som kan göra henne lycklig? Om jag förnekar henne detta så är det ju inte villkorslös kärlek! "
Vad får dig att tro att de som inte är ok med att deras partner är otrogen vill förneka sin partner "en fantastisk sexuell upplevelse" ? Vem säger att de inte unnar sin partner att göra vad de vill , men då utan dem. Vem säger att man måste rätta sig efter vad den andre vill eller inte vill , jag menar om den som varit otrogen haft friheten att välja om han / hon ville eller inte ville vara otrogen så kan väl även den som blivit bedragen ha friheten att välja om han / hon vill eller inte vill fortsätta dela sitt liv med sin otrogne partner ?
" Men om man väljer att vara otrogen så kan man ju åtminstone sköta det snyggt..."
Undrar hur många av de som blivit påkomna oxå trott att de "skötte det snyggt"?