• Anonym (hemma)

Ta steget?

Har varit tillsammans med min älskling i 1,5 år och längtat efter att få bo ihop och bli en familj "på riktigt". Nu i höst börjar det äntligen bli praktiskt möjligt. Till saken hör att han är barnlös (30+) medan jag har två barn sedan tidigare, hos mig varannan vecka.
    Jag hade velat flytta ihop redan förra sommaren men har väntat för att ge tid till pojkvännen och barnen att vänja sig vid varann... Jag har "bott" med honom under mina barnlösa veckor redan över ett år, och sen i somras "bor" vi allihop tillsammans redan trots att min gamla lägehet står kvar (halvtom).
    Vi har pratat om att skaffa gemensamt barn så småningom, men huset vi nu (nästan) bor i skulle då bli för litet.
    Jag är dessutom rädd att han inte är redo att bo med mina barn fullt ut, han har sagt rakt ut att han inte vet om han kommer att orka med 3 barn. Nu var det då meningen att jag skulle säga upp lägenheten och trots att jag längtat så tvekar jag nu. Den kostar och står nästan tom (jag får inte hyra ut den i andrahand) och jag vill ju inte bo där nånsin mer. MEN jag är orolig för att flytta ihop ifall min pojkvän tvekar...? Han är en velig person men jag hade önskat att han inte pratade om mina barn som "inte hur han hade hoppats hans liv skylle bli", som att han hellre hade flyttat ihop med mig utan mina barn.
    Förstår ni hur det känns? Jag frågade honom tidigt INNAN vi blev tillsammans om han kan acceptera mina barn och då fick han tid att fundera och tog sitt beslut: att han ville ha oss.
    (ibland undrar jag om han bara tänkte med kuken) nu efteråt har han erkänt att han inte då fattade hur jobbigt det skulle bli... Att han blir så trött de veckor barnen är här...
    Ska jag våga ta steget o göra denna flytt fullt ut nu? O hoppas det löser sig fast det kan bli surt sa räven...? Eller vad borde jag göra?
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ta steget?
  • SecretMe

Jag hade inte tagit risken att stå utan bostad om det efter ett tag inte visar sig fungera.
    Hur gamla är dina barn?

• Anonym (Inte helt ok...)

När jag träffade min partner blev mitt liv inte som jag önskat - jag vill ha honom. Jag vill inte ha hans barn. Naturligtvis betyder det inte att jag beter mig illa mot dem eller tycker illa om dem - jag älskar dem inte, och det kan man fan inte kräva heller, men jag beter mig som folk mot dem och stöttar och hjälper där jag kan.

Jag älskar min partner, och därför är hans ungar värda att stå ut med. Men vore det inte för min partner så skulle jag aldrig gå ut och dra på mig någon annans barn. Aldrig.

Dina barn är inte en del av dig - jag förstår att det kan kännas så för dig, men det är de inte, inte i resten av världens ögon.

Han gör inget fel som vågar stå för att han föredragit att inte få någon annans avkomma på halsen. Barn är ett livslångt ansvar - genom dig får han ärva en del av ansvaret för något som inte ens är hans. Och som dessutom alltså suger musten ur honom (man kan tillochmed fråga sig varför; de är ju ändå inte hans...) 

Resten kan jag förstå att du är orolig över, men just den där raden störde mig som sjutton; han gör inget Fel som inte jublar och drar igång parader över att få barn han aldrig bett om eller ville ha. Han gör rätt, däremot, som är beredd att låta dig vara den du är, barn inkluderat, för att han älskar dig. 

Jag tror inte någon kan förstå exakt hur stor den uppoffring någon som inte valt att skaffa barn faktiskt gör när de tar på sig ansvar och offrar sin tid, sitt liv, sin energi och sina pengar på någon annans ungar. Av kärlek. Och ändå får de oftast bara skit för det. Är ju bara att kolla i "bonus"-forumen här och se hur fasen folk behandlas - särskilt med det här som visst är fasligt tabu "jag älskar inte mina bonusbarn" - som det låter på forumet så är det ett brott värt döden och evig förbannelse.

Man kan inte älska alla. Och man hade andra drömmar för sitt liv. Men man anpassar sig och gör så gott man kan och orkar, för kärleken. Det är rätt jävla stort. 

• Ess
    Anonym (Inte helt ok...) skrev 2014-09-28 12:54:24 följande:

När jag träffade min partner blev mitt liv inte som jag önskat - jag vill ha honom. Jag vill inte ha hans barn. Naturligtvis betyder det inte att jag beter mig illa mot dem eller tycker illa om dem - jag älskar dem inte, och det kan man fan inte kräva heller, men jag beter mig som folk mot dem och stöttar och hjälper där jag kan.

Jag älskar min partner, och därför är hans ungar värda att stå ut med. Men vore det inte för min partner så skulle jag aldrig gå ut och dra på mig någon annans barn. Aldrig.

Dina barn är inte en del av dig - jag förstår att det kan kännas så för dig, men det är de inte, inte i resten av världens ögon.

Han gör inget fel som vågar stå för att han föredragit att inte få någon annans avkomma på halsen. Barn är ett livslångt ansvar - genom dig får han ärva en del av ansvaret för något som inte ens är hans. Och som dessutom alltså suger musten ur honom (man kan tillochmed fråga sig varför; de är ju ändå inte hans...) 

Resten kan jag förstå att du är orolig över, men just den där raden störde mig som sjutton; han gör inget Fel som inte jublar och drar igång parader över att få barn han aldrig bett om eller ville ha. Han gör rätt, däremot, som är beredd att låta dig vara den du är, barn inkluderat, för att han älskar dig. 

Jag tror inte någon kan förstå exakt hur stor den uppoffring någon som inte valt att skaffa barn faktiskt gör när de tar på sig ansvar och offrar sin tid, sitt liv, sin energi och sina pengar på någon annans ungar. Av kärlek. Och ändå får de oftast bara skit för det. Är ju bara att kolla i "bonus"-forumen här och se hur fasen folk behandlas - särskilt med det här som visst är fasligt tabu "jag älskar inte mina bonusbarn" - som det låter på forumet så är det ett brott värt döden och evig förbannelse.

Man kan inte älska alla. Och man hade andra drömmar för sitt liv. Men man anpassar sig och gör så gott man kan och orkar, för kärleken. Det är rätt jävla stort. 

Håller med dig till 100%.

Jag hade hellre sett att han inte hade barn sen innan, då dessa aldrig inneburit något positivt för min del. 
    Jag har aldrig brytt mig nämnvärt om dem, utan det har legat på mannen att ta ansvaret för dem när de var här.
    Anonym (hemma) skrev 2014-09-28 12:22:13 följande:

Förstår ni hur det känns? Jag frågade honom tidigt INNAN vi blev tillsammans om han kan acceptera mina barn och då fick han tid att fundera och tog sitt beslut: att han ville ha oss.
    (ibland undrar jag om han bara tänkte med kuken) nu efteråt har han erkänt att han inte då fattade hur jobbigt det skulle bli... Att han blir så trött de veckor barnen är här...
    Ska jag våga ta steget o göra denna flytt fullt ut nu? O hoppas det löser sig fast det kan bli surt sa räven...? Eller vad borde jag göra?
    Tacksam för tips!

Han har inga egna barn, hur skulle han ens kunna gissa hur det är att leva med andras då?

För att svara direkt på ditt inlägg. Nej jag hade inte flyttat ihop med honom om jag varit du, särbos är det bästa om ni vill va tillsammans.
  • Anonym (hemma)
    SecretMe skrev 2014-09-28 12:35:57 följande:

Jag hade inte tagit risken att stå utan bostad om det efter ett tag inte visar sig fungera.

Hur gamla är dina barn?

5,5 år och 10 ...

Jag har alltid tänkt att vi kommer att få det o fungera, vi är väldigt lika och jag har aldrig kännt såhär för någon man förut. Jag tror att bara båda vill och försöker så kan man överkomma alla hinder :)
  • Anonym (barnfri)
    Anonym (Inte helt ok...) skrev 2014-09-28 12:54:24 följande:

Håller med!

TS, du måste inse att de flesta inte anser det som något positivt att ens partner har barn sedan tidigare. Det innebär oftast endast negativt i ens liv och något som begränsar och hindrar, som tar energi och tid av partnern och en själv och kvar lämnar oftast ingen tid över för varandra. Ifall man drömmer om en familj vill man ju vara med och skapa den själv. Inte komma in i någon annans familj och bara anpassa sig. Att få skapa sig en egen kärnfamilj utan utomstående att ta hänsyn till, skapa egen vardag, egna rutiner och uppfostra barnen fullt ut. Det är mycket skit som kommer med bonusbarn och det förstår man inte själv om man inte är i samma situation och nej det är man inte om man lever med sina egna barn tillsammans med en som inte har barn. Det kan vara svårt att kunna vara sig själv, kunna vara helt avslappnad med anda barn....även fast man tycker om dem och kommer överens. Ja...det är en stor uppoffring och jag undrar om du inser det?
  • Ess
    Anonym (hemma) skrev 2014-09-28 14:13:43 följande:
    5,5 år och 10 ...

Jag har alltid tänkt att vi kommer att få det o fungera, vi är väldigt lika och jag har aldrig kännt såhär för någon man förut. Jag tror att bara båda vill och försöker så kan man överkomma alla hinder :)
    Det har du rätt i. Det gäller bara att luska ut exakt hur stor hans vilja är, innan du gör något dumt.

Egna barn, andras ungar stämmer rätt bra. 
    Skulle dina barn va elaka mot dig och säga dumma saker, så älskar du dem ändå även om du blir arg på dem. Men en utomstående tar illa upp och det kan skada relationen dem emellan så pass att det inte går att reparera igen.
  • Anonym (hemma)

Tack så mycket alla ni för kloka ord. Jag har försökt se det ur hans synvinkel (jag har tidigare i mitt liv levt som bonusmorsa, ett par års tid så tror jag har viss erfarenhet därifrån) och få honom att öppet tala om sina känslor, men det går sisådär...

Nu sa han precis att han är säker och vill göra ett försök, så vi kör nu på det! Jag har även nu fyllt i, scannat in och skickat iväg uppsägningen av gamla lägenheten så nu bär det iväg...

Tack igen, jag kommer att läsa era ord många gånger om än!

:)

Härtills känns det rätt!

• Anonym (Inte helt ok...)

Jag håller tummarna för er - jag tycker kärleken Ska övervinna allt, men samtidigt tror jag du kan kolla Brummas länk. Inte för att det ska gå åt skogen, utan för att det ska finnas en Trygghet :)

• smulpaj01

Vilka dårar som skrivit i denna tråd. Det finns många som tycker att ens partners barn är en stor BONUS och inte det minsta negativt.

Jag älskar min före detta sambos barn grymt mycket!

Lycka till ts!

Svar på tråden Ta steget?