• Themis

Proffsmakeover på 10-åring?

I vår skola diskuteras det en del om när tjejerna ska få börja sminka sig dagligen.

De flesta föräldrar verkar vilja hålla det till 6an-7an, det är inte nyttigt för huden att hålla på, det kostar pengar och de blir säkert fullt tillräckligt utseendefixerade ändå i tonåren.

Så har vi då ett undantag, en förälder som precis tagit en serie bilder och lagt på FB från makeover (proffs-sminkning på salong + hår)  på sin 10-åring. Flickan har även börjat ha smink hemma, leker sminklekar med kompisar och är sminkad på fest.

Vad tycker du om detta?

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?
  • fridlyst
    Mascaraklumpar skrev 2014-09-28 14:36:15 följande:
    Nej, helt ärligt så förstår jag inte. Om min son hade velat gå som en skönhetsmiss istället för en vampyr, hade det alltså varit fel då? Vari ligger skillnaden, menar du?
    Det ena är lek, det andra verklighet.
  • fridlyst

Jag ogillar att föräldrar uppmuntrar sina barn till att sminka sig. Vet inte om lösningen är förbud. det blir ju liksom symptombehandlingen. bättre att försöka se orsaken om åtgärda där även om det är svårare.

• Lilje
    Drottningen70 skrev 2014-09-28 16:32:32 följande:
    Jösses, du missar verkligen helt målet. Tänkte börja förklara det för dig men jag inser att det verkligen inte är någon som helst idé. Zzz

Fortfarande är det sjukt sorgligt om en 10 åring känner att hon/han behöver "förbättra sitt utseende" för att må bra...
    Så du klarar inte riktigt förklara vad du står för? Känns inte så genomtänkt då.
  • fridlyst
    Minniemousemommy skrev 2014-09-28 17:11:23 följande:

Jag började sminka mig som 8 åring. Jag har fortfarande fin hy och sminkade mig aldrig ens överdrivet. Jag lär långsamt min 5 åriga dotter att sminka sig fint och naturligt också. När hon vill börja med det så får hon det. Skolan ska inte lägga sig i. Ska man få ha sjal tex så ska man få ha smink också. Dock så behöver ju inte barn bassmink egentligen, men lite mascara och läppglans blir alla finare av. Så jag tycker absolut att det är okej.

Du kanske inte är så gammal? 
  • Drottningen70
    Minniemousemommy skrev 2014-09-28 17:11:23 följande:

Jag började sminka mig som 8 åring. Jag har fortfarande fin hy och sminkade mig aldrig ens överdrivet. Jag lär långsamt min 5 åriga dotter att sminka sig fint och naturligt också. När hon vill börja med det så får hon det. Skolan ska inte lägga sig i. Ska man få ha sjal tex så ska man få ha smink också. Dock så behöver ju inte barn bassmink egentligen, men lite mascara och läppglans blir alla finare av. Så jag tycker absolut att det är okej.

Du lär din femåring att sminka sig? Mascara på en femåring? Detta får mig seriöst att vilja spy. Du tog säkert hål i öronet på barnet redan när hon var bebis också.
  • fridlyst
    Drottningen70 skrev 2014-09-28 17:32:11 följande:
    Du lär din femåring att sminka sig? Mascara på en femåring? Detta får mig seriöst att vilja spy. Du tog säkert hål i öronet på barnet redan när hon var bebis också.
    Fick lite samma känsla där...
  • Lilje
    puss skrev 2014-09-28 17:20:18 följande:
    Är det din syn på smink? Att det används av kvinnor som tror att de inte duger utan?

Vad är det för kvinnosyn i den här tråden? Så fort man börjar sminka sig händer nåt, tydligen. Smink är dåligt och de som sminkar sig är lite sämre, man ska undvika smink, smink står gör att man är våpig och svag?

Skäms på er.
    Håller helt med.
  • Themis
    puss skrev 2014-09-28 17:20:18 följande:
    Är det din syn på smink? Att det används av kvinnor som tror att de inte duger utan?

Vad är det för kvinnosyn i den här tråden? Så fort man börjar sminka sig händer nåt, tydligen. Smink är dåligt och de som sminkar sig är lite sämre, man ska undvika smink, smink står gör att man är våpig och svag?

Skäms på er.
    Det finns inget behov av att sminka sig om man inte skapar det. Frågan är vem som vinner på att skapa en sån karusell och hur tidigt vi föräldrar ska låta den dra igång.

Jag har sällan hört föräldrar beklaga sig över att deras döttrar nojar för LITE över sitt utseende som tonåringar. Jag tycker att man i den mån det är möjligt ska slippa ha de funderingarna medan man fortfarande är ett barn. Det var bara det.

Hur mycket pengar du som vuxen väljer att lägga på smink är din sak.
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • fluu

Meh.... blä känner jag.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minniemousemommy
    Drottningen70 skrev 2014-09-28 17:32:11 följande:
    Ja, hon vill ju så. Hellre att hon går runt med färger som matchar och utan fula linjer än att hon ser ut som en clown. Du får tycka precis vad du vill, det är precis så jag vill att det ska vara. Skulle någon klaga på hur mina barn SER ut i skolan skulle det blir hus i helvetet kan jag ju säga. Det vill nog ingen uppleva, så att låta alla barn se ut som dom och deras föräldrar tycker om är inget att ens diskutera. Så ska det bara vara. Samhället bestämmer inte över mina barn, det gör jag. Och nej, det gjorde jag inte. Mina barn har fått bestämma allt sånt själv, men hittills har dom bara bett om hål i öronen och då var dom ändå runt 4 så det tyckte jag var helt okej. Dock kan jag inte förstå hur hål i öronen är en så stor grej när vissa anser att skära av förhuden på en bebis är helt normalt. Jag tycker själv att varje individ ska få bestämma sånt själv men...
Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?