• Themis

Proffsmakeover på 10-åring?

I vår skola diskuteras det en del om när tjejerna ska få börja sminka sig dagligen.

De flesta föräldrar verkar vilja hålla det till 6an-7an, det är inte nyttigt för huden att hålla på, det kostar pengar och de blir säkert fullt tillräckligt utseendefixerade ändå i tonåren.

Så har vi då ett undantag, en förälder som precis tagit en serie bilder och lagt på FB från makeover (proffs-sminkning på salong + hår)  på sin 10-åring. Flickan har även börjat ha smink hemma, leker sminklekar med kompisar och är sminkad på fest.

Vad tycker du om detta?

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?
  • fridlyst
    Philanthropy skrev 2014-09-28 22:06:26 följande:
    Är inte det väldigt logiskt, att det är kul att se bra ut?
    Logik har inget med detta att göra.

Varför är det kul?
  • vampyria2
    fridlyst skrev 2014-09-28 21:59:29 följande:
    haha, för att det är kul..ja, det är ju den vanliga förklaringen man brukar få från er smink och mode-tjejer...
    Det som stör mig mest är att ni låter som att ni är så mycket bättre och har så mycket bättre självkänsla bara för att ni inte sminkar er, snacka om att sätta sig själv på höga hästar :/

Varför tror du att du skulle vara så mycket mer lyckad bara för att du inte sminkar dig?
    Sitter din lycka alltså i ditt utseende? Tragiskt måste jag säga.
  • Philanthropy
    fridlyst skrev 2014-09-28 22:09:55 följande:
    Logik har inget med detta att göra.

Varför är det kul?
    Om du inte vill vara logisk får det stå för dig.

Varför är det kul att se bra ut? Ja du, varför är det kul att äta god mat? Eftersom det framkallar positiva känslor inom oss...?
  • fridlyst
    vampyria2 skrev 2014-09-28 22:08:27 följande:
    Mode-tjejer muhaha joo det är jag i ett nötskal :p

Ja jag tycker att det är jätte kul att känna mig fräsch och jag har mörka ringar under ögonen, är röd runt näsan, inga ögonfransar alls att tala om och ljusa ögonbryn som knappt syns så jag ser väldigt trött och sliten ut utan lite smink, varför skulle jag gå omkring utan det när det tar mig fem min att fixa och gör att jag känner mig så mycket fräschare under hela dagen...men åter igen så sitter inte mitt värde i mitt utseende men jag kan inte förstå varför jag skulle gå omkring och se sliten ut bara för att visa att jag minsann är trygg i mig själv *skakar på huvudet*
    Den här tråden handlar inte om vad du får och ska göra. Om du känner dig fråsch av att smeta smink på din dåliga hy så kanske det är rätt för dig.

själv tycker jag det är fräschare med en dusch och frisk luft.
  • vampyria2
    fridlyst skrev 2014-09-28 22:17:13 följande:
    Den här tråden handlar inte om vad du får och ska göra. Om du känner dig fråsch av att smeta smink på din dåliga hy så kanske det är rätt för dig.

själv tycker jag det är fräschare med en dusch och frisk luft.
    Ja för jag varken duschar eller går ut i friska luften och min hud är helt förstörd av allt smink...exakt då är det (y)
  • fridlyst
    Philanthropy skrev 2014-09-28 22:16:16 följande:
    Om du inte vill vara logisk får det stå för dig.

Varför är det kul att se bra ut? Ja du, varför är det kul att äta god mat? Eftersom det framkallar positiva känslor inom oss...?
    jag tycker inte det är kul att äta god mat. Jag tycker det är kul att läsa vissa inlägg här.

Frågan är varför det är kul och positivt...
  • Philanthropy
    fridlyst skrev 2014-09-28 22:24:20 följande:
    jag tycker inte det är kul att äta god mat. Jag tycker det är kul att läsa vissa inlägg här.

Frågan är varför det är kul och positivt...
    Ska jag behöva svara på varför vi människor upplever det som positivt att äta god mat? Du som radikalt skiljer dig kan väl istället förklara varför du inte upplever det som positivt?
  • fridlyst
    Philanthropy skrev 2014-09-28 22:39:39 följande:
    Ska jag behöva svara på varför vi människor upplever det som positivt att äta god mat? Du som radikalt skiljer dig kan väl istället förklara varför du inte upplever det som positivt?
    eh nej, frågan var varför det är kul och positivt att ha smink
  • vampyria2

Fridlys du verkar vara en lycklig människa så fort sätt med det du gör det verkar ju funka ð??

TS jag tycker faktiskt inte att det är så farligt att de testar smink i den åldern, mina höll på med mitt smink och klädde ut sig till fina damer redan som väldigt små.
    Att ta in det till vardagen tycker jag är tok fel och det är de för små för men vid lek och festligare tillfällen tycker jag som sagt bara att det är kul

• Philanthropy
    fridlyst skrev 2014-09-28 22:52:04 följande:
    eh nej, frågan var varför det är kul och positivt att ha smink
    Inte alls, du frågade mig varför det är kul att se bra ut. Vägen dit ser helt olika ut just eftersom vi är unika individer med olika idéer om vad som ser bra ut och vad vi trivs med.

Att trådstarten har valt att fokusera på just smink är inte mitt problem, den skulle lika gärna kunna handla om hårvax...
Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?