• Themis

Proffsmakeover på 10-åring?

I vår skola diskuteras det en del om när tjejerna ska få börja sminka sig dagligen.

De flesta föräldrar verkar vilja hålla det till 6an-7an, det är inte nyttigt för huden att hålla på, det kostar pengar och de blir säkert fullt tillräckligt utseendefixerade ändå i tonåren.

Så har vi då ett undantag, en förälder som precis tagit en serie bilder och lagt på FB från makeover (proffs-sminkning på salong + hår)  på sin 10-åring. Flickan har även börjat ha smink hemma, leker sminklekar med kompisar och är sminkad på fest.

Vad tycker du om detta?

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?
  • fridlyst
    Philanthropy skrev 2014-09-28 23:01:53 följande:
    Inte alls, du frågade mig varför det är kul att se bra ut. Vägen dit ser helt olika ut just eftersom vi är unika individer med olika idéer om vad som ser bra ut och vad vi trivs med.

Att trådstarten har valt att fokusera på just smink är inte mitt problem, den skulle lika gärna kunna handla om hårvax...
    Ja, varför är det så oerhört viktigt för många att se bra ut och varför tycker man att man ser bra ut när man döljer sitt ansikte under smink och varför vill man lära detta till sina barn. Det är frågan som fortfarande står obesvarad. 
  • Themis

Tack alla som svarat, nu känner jag mig inte längre konstig för att jag reagerade i alla fall, även om folk självklart får göra vad de vill med sina barn så länge det inte är olagligt.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • MxMeNow
    Lilje skrev 2014-09-28 20:09:58 följande:

Det är ju rätt fördomsfullt av dig. Brukar du alltid sålla bland dina barns vänner och bestämma vem som är godkände?

Självklart gör jag det!
  • Stårschan

Alltså, i det här fallet verkar ju smink vara något av en hobby i tioåringens familj. Vad är det egentligen som säger att en tioåring inte är barn för att hon tycker att det är kul att hålla på med skönhetsprodukter istället för att pyssla med hästar, sjunga karaoke eller läsa manga?

Så länge tjejen inte är så där mellanstadieaktigt bitchig som utseendefixerade 10-åringar lätt blir, och försöker trycka ner andra barn för att de INTE har samma intresse, ser jag inget problem med det.  Och jag skulle ta diskussionen hemma utifrån de premisserna - att man visst kan hålla på med smink för att det är kul, men man går inte målad till skolan, på samma sätt som man inte går till skolan iförd bikini eller full partyutstyrsel.

• JTo

En kombination, jag hade aldrig uppmuntrat min 10-åring att sminka sig och "bekymra sig" (eller vad man ska kalla det) över sitt utseende men om det trotts allt var någonting hon verkligen ville hålla på med så skulle jag antagligen till slut låta henne.

Men jag ska läsa igenom dom andra svaren nu, ska bli intressant att se om jag har en annan uppfattning efteråt

• Philanthropy
    fridlyst skrev 2014-09-28 23:11:00 följande:
    Ja, varför är det så oerhört viktigt för många att se bra ut och varför tycker man att man ser bra ut när man döljer sitt ansikte under smink och varför vill man lära detta till sina barn. Det är frågan som fortfarande står obesvarad. 
    Jag tycker det säger sig självt varför människor strävar efter att se bra ut. Många upplever att smink hjälper dem till detta, medan andra inte tycker det. Svårare än så är det väl egentligen inte, smaken är som baken. Sen är det ju så att barn tar efter vuxna och föräldrar har självklart en tendens att låta dem göra det till en viss mån eftersom man i många fall är nöjd med sitt eget beteende. Svarar det på din fråga?
  • fridlyst
    Philanthropy skrev 2014-09-29 15:30:33 följande:
    Jag tycker det säger sig självt varför människor strävar efter att se bra ut. Många upplever att smink hjälper dem till detta, medan andra inte tycker det. Svårare än så är det väl egentligen inte, smaken är som baken. Sen är det ju så att barn tar efter vuxna och föräldrar har självklart en tendens att låta dem göra det till en viss mån eftersom man i många fall är nöjd med sitt eget beteende. Svarar det på din fråga?
    Nej, jag kan inte tycka att det var något svar på mina frågor.
  • Philanthropy
    fridlyst skrev 2014-09-29 19:23:00 följande:
    Nej, jag kan inte tycka att det var något svar på mina frågor.
    Vad har du för idé kring det hela då?
  • fridlyst
    Philanthropy skrev 2014-09-29 20:20:16 följande:
    Vad har du för idé kring det hela då?
    Tackar som frågar. Eftersom jag inte kan identifiera mig med någon som tycker det är så oerhört viktigt att se bra ut att jag lägger ner mycket tid och pengar på det, som sminkar mig ofta och mycket och som lär mina barn att göra det så kan jag ju inte svara på varför jag gör så men jag kan berätta mina tankar.

Jag tycker att det är för mycket fokus på utseende i dagens samhälle.  Mycket tid och pengar läggs på smink kläder och annat ytligt och det är synd dels för att det finns mycket annat viktigt att göra och dels för att folk nog inte blir så lyckliga av detta som de tror att de ska bli. Jag tror också att det inte är bra för huden att täckas av produkter och krämer. Den behöver andas. Och det är inte bra för miljön med alla produkter och förpackningar som slängs och produceras.

Många tycker att de måste sminka sig för att de är så gråa och har svarta ringar under ögonen och har röda utslag etc. Min tanke är att man då kanske istället ska fundera på vad man gör och äter etc. De vackraste människorna är de som ser friska ut tycker jag. Och det går inte att "måla på".
  • vampyria2
    fridlyst skrev 2014-09-29 21:15:20 följande:
    Tackar som frågar. Eftersom jag inte kan identifiera mig med någon som tycker det är så oerhört viktigt att se bra ut att jag lägger ner mycket tid och pengar på det, som sminkar mig ofta och mycket och som lär mina barn att göra det så kan jag ju inte svara på varför jag gör så men jag kan berätta mina tankar.

Jag tycker att det är för mycket fokus på utseende i dagens samhälle.  Mycket tid och pengar läggs på smink kläder och annat ytligt och det är synd dels för att det finns mycket annat viktigt att göra och dels för att folk nog inte blir så lyckliga av detta som de tror att de ska bli. Jag tror också att det inte är bra för huden att täckas av produkter och krämer. Den behöver andas. Och det är inte bra för miljön med alla produkter och förpackningar som slängs och produceras.

Många tycker att de måste sminka sig för att de är så gråa och har svarta ringar under ögonen och har röda utslag etc. Min tanke är att man då kanske istället ska fundera på vad man gör och äter etc. De vackraste människorna är de som ser friska ut tycker jag. Och det går inte att "måla på".
    Jag hajar att det sista är riktat ganska hårt till mig...Jag äter väldigt sunt och tränar en hel del, har tidigare lidit av extrem fetma och pga det så lever jag i dag väldigt sunt för att aldrig någonsin hamna där igen.
    Där emot så har jag väldigt tunn hud och har ytliga blodkärl vilket gör att min hud ser ut som den gör, finns inget att göra åt den saken, såg ut så redan som väldigt liten faktiskt.

Jag är inte ett dugg ytlig, tycker att insidan är så mycket viktigare och är faktiskt en väldigt lycklig människa, inte mycket problem här faktiskt.
    Men varför måste det ena utesluta det andra? Varför tror du att jag måste må dåligt bara för att jag bättrar på mitt utseende?

Hm känns faktiskt som att du är den som sitter och har en massa fördomar och ärligt talat så brukar det vara ett tecken på att man själv faktiskt inte är så nöjd med livet, är man det så accepterar man att andra tycker och tänker annorlunda än en själv och att det är helt okej.

Sen vadå mycket tid? Det tar mig exakt 15 min efter det att jag har gått ut ur duschen tills att jag är klar för att gå utan för dörren, den tiden tycker jag faktiskt att jag kan unna mig själv, för som sagt jag verkligen tycker om att göra i ordning mig lite innan jag går ut och det är inte något jobbigt alls, då skulle jag aldrig hålla på med det.

Hm sen ganska oförskämt att påstå att folk inte ser friska ut, du har inte en aning om hur jag ser ut.
  • puss

Ska barn leks med bilar verkligen? De blur ju vuxna tids nog. Bilar är ju verkligen bara för vuxna. Vart är världen på väg. Låt barn vara barn säger jag.

• YokohamaNr2
    vampyria2 skrev 2014-09-28 21:55:40 följande:
    Oj vad jag blir trött på såna här inlägg, du har helt fel i dina tankar här faktiskt.
    Jag är 42 år gamla och sminkar mig så gott som varje dag för jag vet att jag ser bättre ut med lite smink på mig, jag vet till hundra procent att jag duger och är lika mycket värd även utan smink för mitt värde sitter inte i mitt utseende men jag tycker att det är kul att se så bra ut som jag bara kan så varför skulle jag inte göra det som jag kan för att det blir så?
    Jag är ungefär lika gammal och sminkar mig också dagligen men hade jag vuxit upp i en värld där smink inte var norm så hade jag nog inte gjort det! det är ju ändå ett inlärt beteende, tror jag. Jag kan jämföra med min sminkutveckling, när jag var tonåring skulle det vara riktigt tjockt lager foundation och detta vande jag mig vid och tyckte jag såg helt förskräcklig ut utan det men det gjorde jag ju inte när jag väl hade vant mig av den tjocka krämen

Jag är inte så stark att jag 'vågar' gå mot normen men önskar att jag slapp raka benen, bikinilinjen och sminka mig varje dag och tycker absolut att flickor inte ska hetsas till sminktävlingar dem emellan, jag personligen skulle tex tycka det var sorgligt om en 10 årig tjej önskade endast smink och hudvårdsprodukter i julklapp eller födelsedagspresent. Visst att det kan vara en hobby men vid 10? och den enda hobbyn, trist 

Dessutom tycker jag det är skillnad på att ha på lite glittrig ögonskugga och läppglans på ett kalas/disco än exemplet i TS
  • Rocket Mania
    puss skrev 2014-09-30 12:15:53 följande:

Ska barn leks med bilar verkligen? De blur ju vuxna tids nog. Bilar är ju verkligen bara för vuxna. Vart är världen på väg. Låt barn vara barn säger jag.

Fast nog ser du väl skillnaden mellan att leka med bilar och att sminka sig? Att alternera sitt utseende jämfört med en lek?

Jag tror de flesta som motsätter sig unga flickors "lek" med smink gör det för att utvecklingen oroar dem. Smink och mode går allt längre ner i åldrarna och små flickor lär sig tidigare och tidigare att de ska vara stilla, snygga att se på och behaga betraktare. Jag säger inte att 10-åringen i TS är sådan eller att alla sminkande småbarn är det heller men det förekommer tyvärr i tillräckligt hög grad för att åtminstone jag ska tycka det är lite läskigt.

I min 6-åriga dotters klass går en flicka som har klackskor. Glittriga klackskor från HM som barn kan leka prinsessa eller något annat i. Det är bara att den här flickan har skorna i skolan och det ganska ofta. Hon kan gå i skorna men inte springa, hoppa eller leka. När man är 6 år bör man väl ändå få springa runt med sina kompisar och leka på rasten, inte trippa runt i klackskor?
  • Duckan

Känner mig kluven i frågan. Å ena sidan vill jag inte att min 7-åring känner att hon behöver smink för att duga och å andra sidan är det just så jag själv känner. Har nu vid en ålder om 40 bestämt mig för att dra ner på sminkandet, men det är attans så svårt att acceptera min spegelbild utan. Jag ska fortsätta jobba på det och hoppas att min dotter inte känner att hon behöver en make over inför en fotografering längre fram.
    Röstade på Ogillar..

• Stårschan
    Duckan skrev 2014-09-30 13:25:41 följande:

Känner mig kluven i frågan. Å ena sidan vill jag inte att min 7-åring känner att hon behöver smink för att duga och å andra sidan är det just så jag själv känner. Har nu vid en ålder om 40 bestämt mig för att dra ner på sminkandet, men det är attans så svårt att acceptera min spegelbild utan. Jag ska fortsätta jobba på det och hoppas att min dotter inte känner att hon behöver en make over inför en fotografering längre fram.
    Röstade på Ogillar..

Och jag sitter på andra sidan. Nu vid 40 börjar jag känna att det kanske kan vara dags att börja använda smink för att piffa upp sig lite mer till vardags. Att man kanske skulle sätta sig in i hur allt det där med foundations och sånt de gör reklam för på TV egentligen funkar och hur man använder det...
  • Duckan

Stårshan, nej gör det inte! Du är säkert hur fin som helst som du är.
    För mig handlar det inte om att sluta helt, gu´ bevars, jag måste orka se mig själv i spegeln , men att dra ner på det till kanske en dutt concealer, ögonbryn och maskara topps.

• Stårschan

Jag vill ju gärna tro att jag är FÖR naturlig skönhet, men i ärlighetens namn skulle jag nog faktiskt vilja försöka trolla bort några rynkor ibland. Åtminstone veta hur man gör...

• Duckan

Hm, rynkor är svårt att trolla bort Stårschan. Smink tenderar mest att framhäva dem tycker jag. Speciellt på mig som har torr hy. Det enda tips jag fått som gör det för en dag och utan ingrepp är en kräm, Nanoblur. Du hittar den på Åhléns, Kicks bl a. Har inte köpt den då jag även läste att den inte är så skön att ha på just torr hud.

• vampyria2
    YokohamaNr2 skrev 2014-09-30 13:02:12 följande:
    Jag är ungefär lika gammal och sminkar mig också dagligen men hade jag vuxit upp i en värld där smink inte var norm så hade jag nog inte gjort det! det är ju ändå ett inlärt beteende, tror jag. Jag kan jämföra med min sminkutveckling, när jag var tonåring skulle det vara riktigt tjockt lager foundation och detta vande jag mig vid och tyckte jag såg helt förskräcklig ut utan det men det gjorde jag ju inte när jag väl hade vant mig av den tjocka krämen

Jag är inte så stark att jag 'vågar' gå mot normen men önskar att jag slapp raka benen, bikinilinjen och sminka mig varje dag och tycker absolut att flickor inte ska hetsas till sminktävlingar dem emellan, jag personligen skulle tex tycka det var sorgligt om en 10 årig tjej önskade endast smink och hudvårdsprodukter i julklapp eller födelsedagspresent. Visst att det kan vara en hobby men vid 10? och den enda hobbyn, trist 

Dessutom tycker jag det är skillnad på att ha på lite glittrig ögonskugga och läppglans på ett kalas/disco än exemplet i TS
    Håller med dig fullt ut men jag hamnade på ett sidospår med fridlyst så snacket blev lite mer om vuxna som sminkar sig, jag tycker absolut inte att små 10 åringar ska hålla på att måla sig Drömmer
Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?