fridlyst skrev 2014-09-29 21:15:20 följande:
Tackar som frågar. Eftersom jag inte kan identifiera mig med någon som tycker det är så oerhört viktigt att se bra ut att jag lägger ner mycket tid och pengar på det, som sminkar mig ofta och mycket och som lär mina barn att göra det så kan jag ju inte svara på varför jag gör så men jag kan berätta mina tankar.
Jag tycker att det är för mycket fokus på utseende i dagens samhälle. Mycket tid och pengar läggs på smink kläder och annat ytligt och det är synd dels för att det finns mycket annat viktigt att göra och dels för att folk nog inte blir så lyckliga av detta som de tror att de ska bli. Jag tror också att det inte är bra för huden att täckas av produkter och krämer. Den behöver andas. Och det är inte bra för miljön med alla produkter och förpackningar som slängs och produceras.
Många tycker att de måste sminka sig för att de är så gråa och har svarta ringar under ögonen och har röda utslag etc. Min tanke är att man då kanske istället ska fundera på vad man gör och äter etc. De vackraste människorna är de som ser friska ut tycker jag. Och det går inte att "måla på".
Jag hajar att det sista är riktat ganska hårt till mig...Jag äter väldigt sunt och tränar en hel del, har tidigare lidit av extrem fetma och pga det så lever jag i dag väldigt sunt för att aldrig någonsin hamna där igen.
Där emot så har jag väldigt tunn hud och har ytliga blodkärl vilket gör att min hud ser ut som den gör, finns inget att göra åt den saken, såg ut så redan som väldigt liten faktiskt.
Jag är inte ett dugg ytlig, tycker att insidan är så mycket viktigare och är faktiskt en väldigt lycklig människa, inte mycket problem här faktiskt.
Men varför måste det ena utesluta det andra? Varför tror du att jag måste må dåligt bara för att jag bättrar på mitt utseende?
Hm känns faktiskt som att du är den som sitter och har en massa fördomar och ärligt talat så brukar det vara ett tecken på att man själv faktiskt inte är så nöjd med livet, är man det så accepterar man att andra tycker och tänker annorlunda än en själv och att det är helt okej.
Sen vadå mycket tid? Det tar mig exakt 15 min efter det att jag har gått ut ur duschen tills att jag är klar för att gå utan för dörren, den tiden tycker jag faktiskt att jag kan unna mig själv, för som sagt jag verkligen tycker om att göra i ordning mig lite innan jag går ut och det är inte något jobbigt alls, då skulle jag aldrig hålla på med det.
Hm sen ganska oförskämt att påstå att folk inte ser friska ut, du har inte en aning om hur jag ser ut.