• Themis

Proffsmakeover på 10-åring?

I vår skola diskuteras det en del om när tjejerna ska få börja sminka sig dagligen.

De flesta föräldrar verkar vilja hålla det till 6an-7an, det är inte nyttigt för huden att hålla på, det kostar pengar och de blir säkert fullt tillräckligt utseendefixerade ändå i tonåren.

Så har vi då ett undantag, en förälder som precis tagit en serie bilder och lagt på FB från makeover (proffs-sminkning på salong + hår)  på sin 10-åring. Flickan har även börjat ha smink hemma, leker sminklekar med kompisar och är sminkad på fest.

Vad tycker du om detta?

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?
  • Minniemousemommy
    fridlyst skrev 2014-09-28 17:31:31 följande:
    Du kanske inte är så gammal? 
    Vad min ålder har med något att göra förstår jag inte? Men jag är 31 iaf, eftersom du verkar intresserad.
  • puss
    Minniemousemommy skrev 2014-09-28 18:18:34 följande:
    Ja, hon vill ju så. Hellre att hon går runt med färger som matchar och utan fula linjer än att hon ser ut som en clown. Du får tycka precis vad du vill, det är precis så jag vill att det ska vara. Skulle någon klaga på hur mina barn SER ut i skolan skulle det blir hus i helvetet kan jag ju säga. Det vill nog ingen uppleva, så att låta alla barn se ut som dom och deras föräldrar tycker om är inget att ens diskutera. Så ska det bara vara. Samhället bestämmer inte över mina barn, det gör jag. Och nej, det gjorde jag inte. Mina barn har fått bestämma allt sånt själv, men hittills har dom bara bett om hål i öronen och då var dom ändå runt 4 så det tyckte jag var helt okej. Dock kan jag inte förstå hur hål i öronen är en så stor grej när vissa anser att skära av förhuden på en bebis är helt normalt. Jag tycker själv att varje individ ska få bestämma sånt själv men...
    Nu vet du det, dina barn använder smink och därför ses de av vissa som mindre värda.
  • ApanApansson

Tycker fler unga tjejer bör lära sig sminka sig i tidig ålder. Det underlättar för framtiden.
    10 år är inte alls för ungt.

• fridlyst
    Minniemousemommy skrev 2014-09-28 18:20:10 följande:
    Vad min ålder har med något att göra förstår jag inte? Men jag är 31 iaf, eftersom du verkar intresserad.
    Du säger att din hy inte förstörd och då säger jag att du kanske inte är så gammal. Den blir säkert det förr eller senare om du kladdar på kemikalier varje dag. Och varför du vill utsätta dina barn för detta är ju ledsamt.
  • puss
    ApanApansson skrev 2014-09-28 18:26:06 följande:

Tycker fler unga tjejer bör lära sig sminka sig i tidig ålder. Det underlättar för framtiden.
    10 år är inte alls för ungt.

Jag tycker man ska få göra som man vill.
  • fridlyst
    puss skrev 2014-09-28 18:21:11 följande:
    Nu vet du det, dina barn använder smink och därför ses de av vissa som mindre värda.
    nä men föräldrarna kanske...
  • ApanApansson
    puss skrev 2014-09-28 18:47:47 följande:
    Ja, jag håller med dig där.
  • Themis
    puss skrev 2014-09-28 18:47:47 följande:

Men hur vet "man" vad "man" vill då, i en reklamstyrd och utseendehetsande värld?

Är det inte så att mycket är planterat och inlärt hos oss snarare än något vi har kommit fram till själva?

Anser du dig själv immun mot reklampåverkan? Föds flickor med en längtan efter att raka sig med Gillette Venus?

Det är där nånstans det blir problematiskt för mig att en tredjeklassare ska ha en makeover, medan överspacklade 22-åringar dansar runt henne och gör reklam för produktserier.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • puss
    Themis skrev 2014-09-28 19:09:49 följande:

Men hur vet "man" vad "man" vill då, i en reklamstyrd och utseendehetsande värld?

Är det inte så att mycket är planterat och inlärt hos oss snarare än något vi har kommit fram till själva?

Anser du dig själv immun mot reklampåverkan? Föds flickor med en längtan efter att raka sig med Gillette Venus?

Det är där nånstans det blir problematiskt för mig att en tredjeklassare ska ha en makeover, medan överspacklade 22-åringar dansar runt henne och gör reklam för produktserier.

Jag vet inte vilken nivå du vill ligga på nu, men nej, flickor föds inte med en längtan att raka sig med gilette Venus.

Jag anser att om man gör det, eller inte, ska inte behöva värderas.

Man behöver inte värdera folk efter hårväxt, eller smink, eller batikkläder eller peruk eller clownnäsa.

Man har rätt att välja utan att ens värde ligger i det valet.

Människor tilltalas av skönhet. Det är bra. Det förgyller. Människor gillar vackra saker, konst, smycken, musik.

Inget konstigt med det alls.
  • puss

Har ni samma syn på män som köper prydnadssaker och gör fint hemma? Fy fan vad patetiskt, tror han att han inte duger annars? Sorgligt. Måste köpa nya soffkuddar för att duga.

Svar på tråden Proffsmakeover på 10-åring?