• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Aniiee
    "Inte ha någon debatt, på FL."

FL är ett DEBATT/DISKUSSIONSFORUM. Vill du inte ha någon debatt, skriv på din blogg. Och kan du inte ta debatten på ett bra sätt, så överge tråden. Sorry darlig, men dagens sanning är grym.
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • UCharlotte
    dejan9209 skrev 2014-10-08 13:20:46 följande:

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

För! Innan det räknas som en människa så är det ingen människa.

Men emot att ungdomar blir på smällen för att de är för slöa för att skydda sig, och sen använder abort som preventivmedel. 
    Intellekt i bimbodräkt
  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-08 14:59:49 följande:
    "Inte ha någon debatt, på FL."

FL är ett DEBATT/DISKUSSIONSFORUM. Vill du inte ha någon debatt, skriv på din blogg. Och kan du inte ta debatten på ett bra sätt, så överge tråden. Sorry darlig, men dagens sanning är grym.
    Jo Aniiee det förstår jag, men om jag klargjort tydligt, att jag bara är ute, efter att ta reda på vilka som är för och emot, utan att skapa ett  debatt om ett sådan känsligt ämne, så måste jag ju kunna göra det.  
    Som jag skrev tidigare så respekterar jag andras åsikter.
  • Morsan 027
    dejan9209 skrev 2014-10-08 15:05:53 följande:
    Jo Aniiee det förstår jag, men om jag klargjort tydligt, att jag bara är ute, efter att ta reda på vilka som är för och emot, utan att skapa ett  debatt om ett sådan känsligt ämne, så måste jag ju kunna göra det.  
    I så fall kanske du skulle gjort en undersökning istället. Din tråd är ju utformad som en diskussion.
  • UCharlotte
    dejan9209 skrev 2014-10-08 15:05:53 följande:
    Det är inte känsligt om du lägger din energi på annat än att bry dig om vad andra kvinnor gör med sina kroppar. 

Den ekonomiska aspekten får du gärna bry dig om då det är allas skattepengar som slösas, men var kvinnan bestämmer själv över sin kropp. 
    Intellekt i bimbodräkt
  • dejan9209
    Morsan 027 skrev 2014-10-08 15:07:27 följande:
    I så fall kanske du skulle gjort en undersökning istället. Din tråd är ju utformad som en diskussion.
    haha ja man lär sig av sina misstag  :)
  • Dr to be

I min värld så är abort en RÄTTIGHET. Livet börjar i mina ögon och för det mesta i vetenskapens ögon bär fostret kan överleva utanför livmodern, alltså runt 23 graviditetsveckan. Fram till dess är fostret bara en förlängning av kvinnans kropp.

Med detta sagt så hade jag själv dock aldrig klarat av en abort själv. Såvida jag inte visste att barnet är så sjukt att det kommer dö i förtid eller lida varje dag i livet.

• Chrysabelle

Vad anser du om preventivmedel?

• Stårschan
    dejan9209 skrev 2014-10-08 14:12:36 följande:
    min poäng var, att ge dig en källa, att det faktist inte är min egna definition  av vad människan är, utan att  faktiskt varje människa  består av över 1 biljon celler.
    så jag försöker inte tänja på verkligheten. 
    Hm. Om frågan var "vad är en människa" och du svarar med genom att ge mig hänvisning till en wikipediaartikel som förklarar vad en cell är så undrar jag hur det är ställt med intelligensen faktiskt.

Du är en 22 år gammal man, så jag förstår att din insikt i vad det innebär att bära, föda och i 20+ år ta hand om ett barn inte riktigt är på samma plan som en kvinnas. Hur man än vrider och vänder på det så kommer du aldrig att hamna i den sitsen att du måste göra ett personligt val om huruvida du ska behålla ett oönskat foster i din kropp eller inte. Det gör naturligtvis inte att du inte har rätt till en åsikt, men den bör väga ungefär lika tungt som en sexårings åsikt i ett riksdagsval tycker jag.  

Abortfrågan handlar om kvinnors rättigheter, men också om barns rättighet till kärleksfulla föräldrar. 
  • Centurione

Jag är både för och emot och mittemellan.

Jag tycker att aborter är en extremt obehaglig hantering, och ju längre graviditeten gått desto värre är det. Man ska komma ihåg att även personalen mår dåligt av att ta hand om bebisliknande foster i 20:de veckan, som lever när de kommer ut och flämtar efter luft...

Eller när man ser program på TV om t.ex. unga vuxna med Downs Syndrom, och där föräldrarna berättar att de visste om det men valde att inte göra den abort som sjukvården så självklart erbjud dem. Och när den unga tackar sina föräldrar för att de lät honom eller henne leva... då GRÄTER jag! Och i just den stunden skulle jag vilja förbjuda alla aborter helt. För det ÄR ju faktiskt det det handlar om: blivande människor som deras egna föräldrar inte vill låta leva...

Dessutom brukar en extremt liberal aborthållning gå ihop med andra åsikter som jag inte håller med om. Typ extremvänster- och extremfeministiska åsikter.

MEN med allt detta sagt, så är jag även realist. Om abortmöjligheten inte fanns, så skulle vi se ännu mer kriminalitet, sociala problem, missbruk, bidragsberoende, psykisk sjukdom och misär i samhället. P.g.a. att många av de mammor/par som skulle tvingas att föda och ta hand om sina barn, skulle misslyckas med att ge dom en trygg och bra uppväxt. Och det har vi inte råd med - varken finansiellt eller humanitärt.

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?