• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Chrysabelle
    dejan9209 skrev 2014-10-08 17:04:38 följande:
    Eftersom att jag knappt är påläst om det, och inte vet för eller nackdelar, så antar jag att jag inte är den mest ultimata personen att svara på dina frågor gällande preventivmedel. 
    Hur kan du ha en sådan tydlig åsikt vad det kommer till abort, men inte satt dig in i preventivmetoder som i stort sett aborterar ett befruktat ägg?
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:55:26 följande:
    Jag stödjer hemsidan, och har gjort i väldigt länge, eftersom att jag anser ha samma väderingar som de.
    Det spelar ingen roll vad du tycker om hemsidan. Du är oärlig i din debattmetod. Ska du vara ärlig för du antingen formulera dina åsikter själv (inte ta andras och klistra in och låtsas som att det är du som skrivit) eller så får du klistra in abortnejs text och stå för att du inte kan formulera dina åsikter själv, utan måste lägga fram någon annans. Med hänvisning till den personen/organisationen.

Om du vill vara ärlig, alltså....
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Miccki
    dejan9209 skrev 2014-10-08 17:10:27 följande:

För att min åsikt grundar sig kort och gott, i att alla människor har lika mycket värde och därav inte bör dödas.
    Där är min utgångspunkt.

Du gör det enkelt för dig när du framställer det som en renodlad fråga, för det är det inte. 

Jag kan t.ex. envist hävda att alla människor har lika mycket värde och därför borde få förstklassig sjukvård i alla situationer, och det är nog ingen som skulle argumentera emot det i sig självt. Problemet är att det kostar, och om någon frågar hur jag ska finansiera det kan jag inte bemöta den frågan med att upprepa vad alla borde ha rätt till. Jag måste förhålla mig till konsekvenserna, och det måste du med. 
  • Jennie med ie
    dejan9209 skrev 2014-10-08 17:10:27 följande:

För att min åsikt grundar sig kort och gott, i att alla människor har lika mycket värde och därav inte bör dödas.
    Där är min utgångspunkt.

Vid vilken tidpunkt blir människan till?
  • fluu

Väldigt mycket för. Är abort inte tillåtet handlar det plötsligt inte om lika värde heller, den ofödde är plötsligt värd mer.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jennie med ie
    fluu skrev 2014-10-08 17:19:46 följande:

Väldigt mycket för. Är abort inte tillåtet handlar det plötsligt inte om lika värde heller, den ofödde är plötsligt värd mer.

Nu talar jag förvisso inte om förbud, men nej i mina ögon är det inte så. Den ofödde är inte värd mer utan _lika mycket_ som kvinnan och bådas liv bör få chansen att fortsätta. Och de fall där man vet att kvinnan dör om graviditeten får fortsätta är trots allt få, i all fall i vår del av världen.
  • Aniiee
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 17:23:49 följande:
    Nu talar jag förvisso inte om förbud, men nej i mina ögon är det inte så. Den ofödde är inte värd mer utan _lika mycket_ som kvinnan och bådas liv bör få chansen att fortsätta. Och de fall där man vet att kvinnan dör om graviditeten får fortsätta är trots allt få, i all fall i vår del av världen.
    Felet är väl att i många länder där abort är förbjudet så dör kvinnor av ABORTER.
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • fluu
    Jennie med ie skrev 2014-10-08 17:23:49 följande:
    Som jag ser det så har den födde rättigheter över den ofödde.

Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?