• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • dejan9209
    kivirush skrev 2014-10-08 16:32:35 följande:

Är helt FÖR abort.

Jag anser att kvinnans rätt till sin kropp väger tyngst. Och att ett foster inte ska tilldelats rättigheter ingen annan har. Dvs livnära sig på någon annans kropp utan individens godkännande.

Ett foster är en människa först när det är livsdugligt utanför kvinnans kropp. Dvs v22-23.

Så länge det är beroende av kvinnans kropp så är det en del av hennes kropp och därmed hennes rätt att bestämma.

VI pratar om fostrets värde....
    Spädbarn är också oerhört beroende, men det minskar väl inte deras värde som människor? Om människovärdet hänger på beroendegrad, så bör man kunna vara konsekvent med den principen. Då är den starke och oberoende mer värd än den svage och beroende. Detta är ett fruktansvärt förakt för svaghet som vi bestämt tar avstånd ifrån. Vi menar att ingen människa kan mista sitt människovärde därför att hon är för svag eller för beroende. Det ofödda barnets stora beroende av modern kan därför aldrig rättfärdiga att man dödar det.
  • IsaStardust

Jag är FÖR abort, som en möjlighet, till en viss gräns.(dagens gräns bör diskuteras och sänkas)

Jag är EMOT abort som ett vapen för kvinnoförtryck.

• dejan9209
    Stårschan skrev 2014-10-08 16:34:07 följande:
    Jag medger att jag var rätt otrevlig och ber om usäkt för min attityd.

Alla drar vi våra gränser för vad som är rätt och fel. Min åsikt är alltså att så länge fostret de facto är en del av modern (=är inuti hennes kropp) så är det inte en egen person med egna mänskliga rättigheter.
    Tack, kände att det börja hetta till där ett tag.

Det är verkligen en egen person!!!
     Det har ju förtusan sitt egna unika DNA-kod, ett eget blodomlopp (ofta en annan blodgrupp än modern) och i ca 50 procent av fallen ett annat kön än modern. Att de är två separata individer visas också därigenom att det ofödda barnet kan dö utan att modern dör, eller att modern kan dö utan att barnet dör. Att vara inuti en annan människa är inte detsamma som att vara en del av den människan. En människas uppehållsplats (livmodern) och starka beroende (av modern) ändrar inget av den människans värde.
  • Aniiee
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:37:45 följande:
    Spädbarn är också oerhört beroende, men det minskar väl inte deras värde som människor? Om människovärdet hänger på beroendegrad, så bör man kunna vara konsekvent med den principen. Då är den starke och oberoende mer värd än den svage och beroende. Detta är ett fruktansvärt förakt för svaghet som vi bestämt tar avstånd ifrån. Vi menar att ingen människa kan mista sitt människovärde därför att hon är för svag eller för beroende. Det ofödda barnets stora beroende av modern kan därför aldrig rättfärdiga att man dödar det.
    Att bara kopiera text från någon annan anses väldigt oärligt i diskussioner, och tas oftast som att debattören (i det här fallet du) inte är så säker på sin sak att debattören kan diskutera på egen hand. Debattören skriver vad andra redan skrivit för att debattören haltar i sin övertygelse och sina kunskaper.

Så min fråga till dig är: Vad tycker DU? (är det också därför, månne, du inte svarat på frågan om vad du tycker om preventivmedel? Du hittar helt enkelt inget svar du kan copy-paste:a, och kan således inte svara?)
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • kivirush
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:37:45 följande:

Så du tolkar det så.

Jag menar att ingen annan får leva på/av din kropp utan tillåtelse. Det är en sak som enligt dig enbart ska vara en rättighet för ett embryo eller ett foster? Eller anser du att jag får koppla upp mig mot en annan kvinna blodomlopp för att jag håller på att dö utan att ha fått hennes medgivande?
    Säger lite vad jag vill.
  • Chrysabelle

Är du även emot preventivmedel?

• dejan9209
    Aniiee skrev 2014-10-08 16:42:27 följande:
    Att bara kopiera text från någon annan anses väldigt oärligt i diskussioner, och tas oftast som att debattören (i det här fallet du) inte är så säker på sin sak att debattören kan diskutera på egen hand. Debattören skriver vad andra redan skrivit för att debattören haltar i sin övertygelse och sina kunskaper.

Så min fråga till dig är: Vad tycker DU? (är det också därför, månne, du inte svarat på frågan om vad du tycker om preventivmedel? Du hittar helt enkelt inget svar du kan copy-paste:a, och kan således inte svara?)
    Jag stödjer hemsidan, och har gjort i väldigt länge, eftersom att jag anser ha samma väderingar som de.

Jag är väldigt säker på min sak, jag anser att ett liv är ett liv och det börjar redan vid befruktningen, jag anser att inget liv bör släckas oavsett vad.
    Människovärdet hänge inte på om ett embryo inte är vid medvetande ännu, utan att det faktiskt har ett eget  Dna och blodomlopp.

Gällande preventivmedel, så är jag nog för, hittar inga argument till varför jag bör vara mot.
  • Chrysabelle
    dejan9209 skrev 2014-10-08 16:55:26 följande:
    Jag stödjer hemsidan, och har gjort i väldigt länge, eftersom att jag anser ha samma väderingar som de.

Jag är väldigt säker på min sak, jag anser att ett liv är ett liv och det börjar redan vid befruktningen, jag anser att inget liv bör släckas oavsett vad.
    Människovärdet hänge inte på om ett embryo inte är vid medvetande ännu, utan att det faktiskt har ett eget  Dna och blodomlopp.

Gällande preventivmedel, så är jag nog för, hittar inga argument till varför jag bör vara mot.
    Vilka preventivmedel är du för då? P-piller? Spiral?
  • Miccki

Jag är för. 

Och undrar hur många kategoriska abortmotståndare som regelbundet ger blod, plasma och är uppskriven på donationslistor för benmärg, njure och lunga? 

Förmodligen majoriteten. Förmodligen anser de att det inte är samma sak. Då utgår jag ifrån att de inte heller är emot en abortmetod där kvinnan, under läkarvård, svälts till gränsen att barnet dör. 

Hur många abortmotståndare tar ut degklumparna efter en minut i ugnen, serverar dem till fikat och kallar dem bullar? 

Hur många abortmotståndare känner sig rättskaffens över att vara "på barnets sida", utan att tänka mer över att det samtidigt är att vara emot kvinnan. 

Hur många abortmotståndare har reflekterat över att de flesta föder ett begränsat antal barn. Att fostret som finns nu får födas gör visserligen att det går från potentiell individ till individ, men för det som annars skulle bli mammans sista barn släcks den möjligheten. 

• dejan9209
    Chrysabelle skrev 2014-10-08 16:57:27 följande:
    Vilka preventivmedel är du för då? P-piller? Spiral?
    Eftersom att jag knappt är påläst om det, och inte vet för eller nackdelar, så antar jag att jag inte är den mest ultimata personen att svara på dina frågor gällande preventivmedel. 
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?