• enånittitre

När blir SD största partiet?

Sverigedemokraterna växer så det knakar och i den senaste undersökningen hamnar partiet på 16,7%
    www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Sverigedemokraterna-far-16_7-prosent-i-ny-maling-7743223.html

Frågan är inte längre om utan när partiet kommer vara största partiet i riksdagen.

Kommer de övriga partierna respektera folkets röst den dagen partiet blir största valda parti eller kommer de gadda samman sig och fortsätta sin nedmontering av det svenska samhället?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När blir SD största partiet?
  • Krixx

Enda gången SD är garanterade inflytande är om de får 50,1% av rösterna. Tills dess är det fritt fram för de andra partierna att inte ta hänsyn till dem. Märkligt att det här med hur demokrati fungerar verkar så svårt att förstå...

• manmanne
    Krixx skrev 2014-10-15 15:40:06 följande:

Enda gången SD är garanterade inflytande är om de får 50,1% av rösterna. Tills dess är det fritt fram för de andra partierna att inte ta hänsyn till dem. Märkligt att det här med hur demokrati fungerar verkar så svårt att förstå...

Ja, och speciellt så länge de andra partierna egentligen bättre skulle beskrivas med det andra partiet i singular.
  • enånittitre
    Ingram skrev 2014-10-15 14:43:05 följande:

Oavsett vad man tycker om SD så måste man inse att det här med att bli riksdagens största parti är osannolikt och man ligger mycket långt därifrån.
    Jag tror att de kommer öka och de kan kanske få så mycket som 16- 18% vid valet 2018 men jag är sedan rätt säker på att det slutar där och att det till valet 2022 kommer att backa rejält.
    Vi kommer få vänja oss vid att de sitter i riksdagen under en längre period framöver men att de kommer bli största parti är osannolikt.

Så länge de övriga partierna fortsätter den inslagna vägen med totalt okontrollerade massinvandring kommer SD fortsätta att växa.

Enda sättet att stoppa SDs från att bli ännu större är att ta problemet på allvar...... och det lär inte hända eftersom asylindustrin kan likställas med en helig ko där det finns ett politiskt förbud att ens tänka tanken om neddragningar.

För egen del kan jag tänka mig att rösta på vilket parti som helst, bara de tar vansinnet på allvar och stoppar den pågående invasionen av asylsökande. Nu finns det bara ett parti som är ansvarstagande då det gäller landets bästa och det är Sverigedemokraterna.
  • Ingram
    enånittitre skrev 2014-10-15 16:05:09 följande:
    Så länge de övriga partierna fortsätter den inslagna vägen med totalt okontrollerade massinvandring kommer SD fortsätta att växa.

Enda sättet att stoppa SDs från att bli ännu större är att ta problemet på allvar...... och det lär inte hända eftersom asylindustrin kan likställas med en helig ko där det finns ett politiskt förbud att ens tänka tanken om neddragningar.

För egen del kan jag tänka mig att rösta på vilket parti som helst, bara de tar vansinnet på allvar och stoppar den pågående invasionen av asylsökande. Nu finns det bara ett parti som är ansvarstagande då det gäller landets bästa och det är Sverigedemokraterna.
    SD kommer att växa under en period men när folk inser att de inte är "rebelliska" och "fräcka" när de röstar på SD så kommer deras siffror att krympa.
    Jag säger inte att partiet inte kommer vara kvar i riksdagen efter 2022 för det tror jag absolut att de kommer vara, men då kommer de också ha tappat en stor del av väljarna om jag tar mig friheten att spekulera.
    Det finns bara en viss tid människor kan rösta på såna partier, sedan går det över till sina "riktiga" partier eller satsar på vad som anses lite rebelliskt just då.
  • Sensitiveguy
    enånittitre skrev 2014-10-14 17:38:28 följande:

Sverigedemokraterna växer så det knakar och i den senaste undersökningen hamnar partiet på 16,7%

www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Sverigedemokraterna-far-16_7-prosent-i-ny-maling-7743223.html

Frågan är inte längre om utan när partiet kommer vara största partiet i riksdagen.

Kommer de övriga partierna respektera folkets röst den dagen partiet blir största valda parti eller kommer de gadda samman sig och fortsätta sin nedmontering av det svenska samhället?

Så många känslostyrda osakliga påståenden i trådstarten att man tappar hakan.

1. Om något parti blir största parti i riksdagen är de facto omöjligt att sia om. Hittills har bara S klarat av det, det är ju knappast en tebjudning, det kräver mobilisering och opinionsarbete av Guds nåde.

2. Partier gaddar inte ihop sig. De tycker av händelse inte som SD i frågor som rör flyktingar och mänskliga rättigheter. Reaktionen av SD-anhängare blir då att SD genom sin blotta existens kan kräva samarbete kring dessa frågor. Bakläxa i demokrati!

3. Nedmontering av det svenska samhället - ett uttryck som kan gälla allting i samhället, inte endast frågor som kan tänkas matcha en Sverigdemokratisk hjärna. Därför kan uttrycket knappast användas generellt, det är oerhört subjektivt, vem du än frågar. Kan gälla sjukvård, ekonomi, miljö, skatter. Vadsomhelst.

F ö komiskt att ett SD-influerat forum som FL anser att SD aldrig kommer bli största parti, helt mot din övertygelse i trådstarten.
  • Ogago
    enånittitre skrev 2014-10-15 16:05:09 följande:
    Nu finns det bara ett parti som är ansvarstagande då det gäller landets bästa och det är Sverigedemokraterna.
    Måste jag verkligen än en gång påminna om vad SDs representanter sysslar med? *** Järnrörsskandalen! ***
    Hur kan detta vara "ansvarstagande då det gäller landets bästa"? Kan du förklara hur du kan få detta till ansvarstagande?

Har du glömt vad SverigeDemokraterna står för så lägger jag gärna upp en länk till ett YouTube-klipp, det är inga problem. Det är autentiskt eftersom SD-flanarna själva har filmat sitt 'ansvarstagande'.
  • Sensitiveguy
    Mentat skrev 2014-10-14 17:40:43 följande:

Så fort du somnar om och drömmer vidare...

• Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-10-14 18:50:01 följande:

Oh du ljuva gula stapel! Så vacker du är när du reser dig högre och högre upp. Sky´s the limit.

8,4 % kommer ni att ta in "snart" säger du... Då undrar man ju hur du definerar snart.
  • Gert
    Sensitiveguy skrev 2014-10-15 16:18:08 följande:
    8,4 % kommer ni att ta in "snart" säger du... Då undrar man ju hur du definerar snart.
    8,4 procentenheter är ingenting. SD har ju ökat med 4 procentenheter den senaste månaden. Samtidigt kommer M att backa.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • enånittitre
    Sensitiveguy skrev 2014-10-15 16:11:50 följande:
    Så många känslostyrda osakliga påståenden i trådstarten att man tappar hakan.

1. Om något parti blir största parti i riksdagen är de facto omöjligt att sia om. Hittills har bara S klarat av det, det är ju knappast en tebjudning, det kräver mobilisering och opinionsarbete av Guds nåde.

2. Partier gaddar inte ihop sig. De tycker av händelse inte som SD i frågor som rör flyktingar och mänskliga rättigheter. Reaktionen av SD-anhängare blir då att SD genom sin blotta existens kan kräva samarbete kring dessa frågor. Bakläxa i demokrati!

3. Nedmontering av det svenska samhället - ett uttryck som kan gälla allting i samhället, inte endast frågor som kan tänkas matcha en Sverigdemokratisk hjärna. Därför kan uttrycket knappast användas generellt, det är oerhört subjektivt, vem du än frågar. Kan gälla sjukvård, ekonomi, miljö, skatter. Vadsomhelst.

F ö komiskt att ett SD-influerat forum som FL anser att SD aldrig kommer bli största parti, helt mot din övertygelse i trådstarten.
    Jag skrev inte majoritetsparti, det finns alltid ett största parti.

Partierna idag bedriver en "icke-politik" som är skadlig för demokratin. De lägger hellre ned sina röster än att ha röstat tillsammans med SD i en fråga.

Till och med Reinfeldt sa att vi kan förvänta oss neddragningar i välfärden för att kunna fortsätta vara en "moralisk stormakt".
Svar på tråden När blir SD största partiet?