• Eisa

Hur handlar ni mat?

Alternativen utgår ifrån hur ni I HUVUDSAK gör.

Motivera gärna varför ni gör som ni gör och för- och nackdelar med det.

Jag har precis börjat med hemkörning från Ica Maxi eftersom jag inte har bil och således inte kan storhandla på annat sätt, och småhandla nästan dagligen är drygt och dyrt som fan när man är ensamstående med 6-åring som "bara ska ha den hääär" grejen varje gång man handlar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur handlar ni mat?
  • Duckan

Handlar på vanligt sätt och gör det varje dag. Storhandlar aldrig.

• Fia 28

Bor endast 500m från affären och kör dessutom förbi när jag kommer hem från jobbet, så det är bara att svänga in. Försöker handla så att det räcker i ett par dagar, så brukar bli två tripper i veckan ungefär. Skickar jag sambon och handla så blir det billigare för han köper aldrig något annat än det absolut nödvändigaste.

• Eisa
    Duckan skrev 2014-10-21 09:41:46 följande:

Handlar på vanligt sätt och gör det varje dag. Storhandlar aldrig.

Det positiva med detta är ju att man får motion (om man inte tar bilen då).
  • ullipe
    Eisa skrev 2014-10-21 09:38:08 följande:
    Behöver ni lägga till mycket varor då, utöver denna handling? Alltså behöver ni småhandla typ mjölk och bananer?
    mest grönsaker eftersom vi inte dricker mjölk :) 
  • Duckan

Mja, affären är på vägen hem från jobbet och skolan så motion blir det väl inte riktigt

• JTo
    Eisa skrev 2014-10-21 09:37:18 följande:
    Det är snuskigt lyxigt att få allt hemlevererat, testa!
    Köper du frukt och grönsaker på hemleverans då också? Tänkte om dom är bra på att välja ut sånt som ser färskt och fräscht ut eller om dom mest bara plockar ned första bästa?

Jag har funderat på det nämligen men inte haft någon att fråga
  • vikarien

Jag veckohandlar själv i affären, snittar runt 3000:- i månaden på två vuxna.

Då köper vi all hygien i Ullared så är bara maten där.

Skulle nog inte fixa att någon annan plockar min mat, vill gärna välja frukt och grönt efter vad som ser fräschast ut och mjölken vill jag inte ha den som går ur datum imorgon...

• LaFontaine

Jag handlar i fysisk butik en gång i veckan (enligt matlista och inköpslista - jag bor i obygden) och kompletterar på väg från jobbet ibland om något glömts bort eller om jag plötsligt blir sugen på annat än det som planerats. (Det sker för övrigt oftast på torsdagar när jag plockat allt det goda från matlistan och bara har kvar nån tråkig rätt...)

• Eisa
    dejan9209 skrev 2014-10-21 09:38:38 följande:
    jo asså på något konstigt vänster hamnade vi på 4400 på en månad nu senast när jag fick hem icas redovisning, så slö handlingen, tar nog ganska mycket, ska följa denna tråden flitigt, kanske man kommer på ett och annat!
    hur mkt handlar ni för då'?
    julenstid.blogg.se
    Jag vet inte hur mycket jag handlar för, noll koll! Det är det jag ska få koll på nu genom hemleverans.

Enligt konsumentverket? ska 1 barn och 1 vuxen klara sig på 3000 i månaden men det tvivlar jag på att vi gör...
  • Eisa
    JTo skrev 2014-10-21 09:46:53 följande:
    Köper du frukt och grönsaker på hemleverans då också? Tänkte om dom är bra på att välja ut sånt som ser färskt och fräscht ut eller om dom mest bara plockar ned första bästa?

Jag har funderat på det nämligen men inte haft någon att fråga
    Dom är kanonbra på att välja fräscha frukter och grönsaker! Har absolut ingenting att klaga på där.
Svar på tråden Hur handlar ni mat?