• Anonym (Trött)

brakat loss

Jaha nu har det brakat loss igen.
    Bonus kommer o går som man vill. Mig lyssnar man på om det innebär medhåll eller ja. Skolan sköter man si o sådär. Skolkmail två ggr i veckan ca i perioder.
    Har sagt åt min man att ta ett snack med sitt barn då jag känner att jag inte orkar med längre. Slutade med att han ifrågasatte mig o undrade varför jag mår bra av att leta fel på hans barn.
    Leta fel? Det är väll inte jag som skickar mail ifrån skolan. Det är väll inte jag som hittar på barnets attityd osv
    Slutade med att jag fick utbrott då jag väntat länge på att min man ska reagera hur barnet är och sen ger mig skit för allt.
    Min man gick o la sig o jag sitter här.
    Varför varför är det så farligt att sätta sig ner med sitt barn och stampa ner foten?

• Svar på tråden brakat loss
  • Anonym (Trött)
    Lilje skrev 2014-10-25 09:40:10 följande:

Du kan ju börja med att sluta lägga dig i och låta tonåringens föräldrar sköta uppfostringen. Det är inte din ensak om deras barn inte går i skolan, inte gör läxor och hänger ute på kvällarna, det får dom lösa. Lägg fokus på dina egna barn istället. Antagligen är inte det här barnet så ouppfostrat, bara ett äldre barn med andra föräldrar än dina. Om några år är det du som sitter där med barn som inte alls gör som dom blir tillsagd, och då vill du antagligen inte att bonusbarnets mamma skal komma med förmaningar och klagomål jämt.

? Bonusbarnets mamma? Vad har hon med detta att göra?

Om du läser det jag skriver så ser du vad det är som är mitt problem.

Håller helt med dig om att våra barn kommer att bli som bonus eventuellt då de ser att bonus får fritt spelrum av sin pappa. Varför ska det då finnas regler för dom?

Själv tänker jag fortsätta att säga vad jag tycker om en tonåring som behandlar alla som inte tycker som denne som luft, jag tänker säga ifrån när bonus visar noll respekt mot vuxna, tänker säga ifrån när det skolkas ifrån skolan. Då hör våra barn att jag INTE tycker att detta är okej i alla fall. Att sen deras pappa är en jäkla fegis när det gäller uppfostran kan jag inte göra något åt.

Min man vaknade i morse och var normal. Nu är allt som vanligt. Vi sopar som vanligt allt under mattan.

Nästa vecka kommer det förmodligen frånvarorapporter och bonus kommer som vanligt att köra sitt eget race o strunta i att lyssna på allt denne inte vill höra.
  • Iam

Hade jag varit dig hade jag struntat i det som har med skolan och sånt att göra, vill pappan ha problem får han väl ta det. Däremot gade jag tydligt markerat mot dåligt beteende mot mig och syskonen.

Är barnet otrevlig mot dig eller syskonen säger du:

Så pratar vi inte till varandra här.

Beter sig barnet otrevligt med taskig attityd säger du till barnet att hen får bete sig illa på sitt rum, för i gemensamma ytor beter man sig med respekt.

Sen tar du ett rejält snack med din man och förklarar att antingen ska respekt vara rådande för alla i familjen, eller så får han sköta allt på egen hand.

Att gnälla i evighet utan att ta tjuren vid hornen brukar sällan göra någon lyckligare.

• Anonym (Fatta nån gång)

Det du gör funkar inte märker du väl?

• Anonym (Trött)

Vad är det jag ska fatta?

• Anonym (Trött)
    Iam skrev 2014-10-26 14:11:36 följande:

Hade jag varit dig hade jag struntat i det som har med skolan och sånt att göra, vill pappan ha problem får han väl ta det. Däremot gade jag tydligt markerat mot dåligt beteende mot mig och syskonen.

Är barnet otrevlig mot dig eller syskonen säger du:

Så pratar vi inte till varandra här.

Beter sig barnet otrevligt med taskig attityd säger du till barnet att hen får bete sig illa på sitt rum, för i gemensamma ytor beter man sig med respekt.

Sen tar du ett rejält snack med din man och förklarar att antingen ska respekt vara rådande för alla i familjen, eller så får han sköta allt på egen hand.

Att gnälla i evighet utan att ta tjuren vid hornen brukar sällan göra någon lyckligare.

Jag har försökt att greppa hornen jag lovar..men känner också att andra i den här familjen också kan göra det.

Att strunta i skolan kan jag göra men förklara för dom andra barnen att det inte är ok.

Att den ena barnet får fria tyglar och ej behöver respektera oss andra gynnar inte någon
  • Ess
    Anonym (Trött) skrev 2014-10-26 14:41:26 följande:
    Jag har försökt att greppa hornen jag lovar..men känner också att andra i den här familjen också kan göra det.

Att strunta i skolan kan jag göra men förklara för dom andra barnen att det inte är ok.

Att den ena barnet får fria tyglar och ej behöver respektera oss andra gynnar inte någon
    Där får du nog peka på skillnaden mellan föräldrarna, för ni är ju ingen kärnfamilj utan en familj med olika föräldrauppsättningar. Helt enkelt säga att tydligen så accepterar xx mamma att han gör så, men jag kommer aldrig att acceptera att NI gör så.
    Beroende på dina barns ålder så får du förklara att du inte är vårdnadshavare/bestämmer över xx.
    Ligger barnen nära varann i ålder?
  • Anonym (Trött)

Du har rätt Ess. Det är några års skillnad så det går kanske att förklara.

Att allt vänder sig emot mig är för mig konstigt om biobarn gör något och min man höjer rösten o säger ifrån så skäller väll inte jag på min man?! Inte fasiken skulle jag vända skolk som barnen gör mot min man.

Skulle min man vilja diskutera problem omkring barnen så skulle inte jag sucka,avbryta, vaja med blicken likt du är ju dum i huvudet och jag skulle inte säga till honom att han letar fel.

Nej jag skulle vara tacksam att han tillsammans med mig vill ta tag i problemet.

Vad är det som gör att en människa varken ser eller hör?

Min man får ju själv sms när barnen skolkar eller sjukskriver sig.

Hur kan man välja att inte ta upp det med barnen? (Säger barnen för han lär väll bete sig lika med sina andra barn?!)

Hur kan man tolka en förälder som vill ta upp familjeproblem till att denne bara letar problem? Sedan sätta sig med barnet som är den "skyldige" och vara som vanligt?

• Lilje

Om du ständigt gnäller och tjatar om allt bonusen gör fel förstår jag att din man blir trött på det. Det är ju inte din sak vad hans barn hittar på, och inget dödar kärleken som känslan av att partnern ogillar ens barn. Lägg ner innan dina också blir VV-barn. Annars kan du ju förbereda dig för den varma känslan man får när hans nästa tjej tycker dina barn är ouppfostrade och ständigt gnäller och skriker på dom.

• smulpaj01
    Lilje skrev 2014-10-26 21:22:36 följande:

Om du ständigt gnäller och tjatar om allt bonusen gör fel förstår jag att din man blir trött på det. Det är ju inte din sak vad hans barn hittar på, och inget dödar kärleken som känslan av att partnern ogillar ens barn. Lägg ner innan dina också blir VV-barn. Annars kan du ju förbereda dig för den varma känslan man får när hans nästa tjej tycker dina barn är ouppfostrade och ständigt gnäller och skriker på dom.

• Iam
    Lilje skrev 2014-10-26 21:22:36 följande:

Fast det är väl självklart att man som bonusförälder har åsikter om familjemedlemmars otrevliga beteende. Bonusbarn är inte befriade från skyldigheter, oavsett hur många mammor som sitter på fl och försöker hävda detta.
Svar på tråden brakat loss