• Anonym (Trött)

brakat loss

Jaha nu har det brakat loss igen.
    Bonus kommer o går som man vill. Mig lyssnar man på om det innebär medhåll eller ja. Skolan sköter man si o sådär. Skolkmail två ggr i veckan ca i perioder.
    Har sagt åt min man att ta ett snack med sitt barn då jag känner att jag inte orkar med längre. Slutade med att han ifrågasatte mig o undrade varför jag mår bra av att leta fel på hans barn.
    Leta fel? Det är väll inte jag som skickar mail ifrån skolan. Det är väll inte jag som hittar på barnets attityd osv
    Slutade med att jag fick utbrott då jag väntat länge på att min man ska reagera hur barnet är och sen ger mig skit för allt.
    Min man gick o la sig o jag sitter här.
    Varför varför är det så farligt att sätta sig ner med sitt barn och stampa ner foten?

• Svar på tråden brakat loss
  • Anonym (Trött)

Du har nog rätt. Tillsammans blir man stark. Hade den känslan funnits så hade problem med barnet känts mindre eller inget alls.

Det är känslan att det är han o barnet emot mig o att han uppfostrar mig men inte barnet som gör mig galen

• Iam
    Anonym (Trött) skrev 2014-10-30 11:21:07 följande:

Du har nog rätt. Tillsammans blir man stark. Hade den känslan funnits så hade problem med barnet känts mindre eller inget alls.

Det är känslan att det är han o barnet emot mig o att han uppfostrar mig men inte barnet som gör mig galen

Jag tror att du själv satte ord på precis vad det handlar om där i sista meningen. 
    Din man försöker uppfostra dig, men struntar i att uppfostra sitt barn. 
    Dig ska han INTE uppfostra, bara där förstår jag att du blir förbannad. Sitt barn bör han ju uppfostra och avsaknaden av det förstår jag oxå skapar frustration. 
    Att han sen tillåter sitt barn att behandla dig illa är ju helt förkastligt. Det sänder ju signaler till barnen att du inte är värd att lyssnas på eller ens respektera. Hur ska det då kunna bli en bra tillvaro för er alla? 

Tror du att du skulle kunna skriva ett brev till din man? På så sätt kan du tygla din ilska och blir inte explosivt arg, och han kan inte påverka dig med sitt utfrysande beteende just i stunden. 

Skriv att du känner att situationen är ohållbar. Att du skriver brevet just för att du vill undvika din explosiva ilska och att du hoppas att han läser det du har skrivit ner. 
    Ta upp att du ser på ett förhållande som ett team work där ni jobbar tillsammans och backar upp varandra. 
    Att du ser på familjen som en plats där alla respekterar varandra och tilltalar varandra trevligt. 
    Att du känner att teamet i familjen inte är du och han utan han och barnet, och att respekten och det trevliga bemötandet inte gäller för alla. 
    Var även ärlig med att du inte orkar eller vill fortsätta som det är nu och att du hoppas att han är villig att sätta sig ner och prata med dig om detta och faktiskt hitta en lösning som gäller alla. 
    Fråga honom om han anser att du ska tilltala hans barn med respekt (där svaret självklart är ja) och fråga sen vidare om varför han inte anser att det behöver vara omvänt. 
    Påpeka även att du är medveten om dina explosioner och att du önskar att han kunde bli medveten om att hans sätt att frysa ut dig och därefter sopa saker under mattan inte är så man behandlar varandra i en kärleksrelation. 

Skriv helt enkelt vad du känner, men gör det sakligt. Utgå från hur du känner när han gör vissa saker och fokusera på det, istället för att utgå från att han är dum som gör så.. Hårfin skillnad, jag vet. Men det brukar funka. 

• Anonym (Trött)

Jag har tidigare skrivit men det är precis som att han inte vill.märker eller tycker att han har fel i något. Han kan ta upp saker som jag gjort fel jag är tyst och håller med på de punkter jag håller med. Lyssnar! När jag sen ska förklara hur o vad jag känner o tycker så skruvar han på sig avbryter o reser sig o säger: och du bara fortsätter o fortsätter. Det är ingen ide att ens försöka prata om det här. Sen går han.

Igår flög han runt och letade efter en glödlampa för bonus har ingen lampa som fungerar. Tjata om detta men jag svarade var vi kan tänkas ha det o sen jag var tyst. Sen hittade han och gick in o bytte där upptäckte han väll dammet o oredan i rummet. Började gnälla om att det såg ut och att VI verkar skita i bonus rum.

Men hallå barn som är mindre en bonus byter lampa själv o städar rummet. Dammar o dammsuger.

Denna bonus anses vuxen av sin far i andra tillfällen men inte när det gäller bädda rent byta glödlampa damma o dammsuga o vattna blomman i fönstret.

Får snart panik! Klarar snart inte av att leva i denna familj.

Förstå vad mysigt om han o bonus får bo ihop...då kan dom städa, laga mat, tvätta, handla, vattna blommor mm

• Anonym (Lägg ner)
    Lilje skrev 2014-10-25 09:40:10 följande:

Du kan ju börja med att sluta lägga dig i och låta tonåringens föräldrar sköta uppfostringen. Det är inte din ensak om deras barn inte går i skolan, inte gör läxor och hänger ute på kvällarna, det får dom lösa. Lägg fokus på dina egna barn istället. Antagligen är inte det här barnet så ouppfostrat, bara ett äldre barn med andra föräldrar än dina. Om några år är det du som sitter där med barn som inte alls gör som dom blir tillsagd, och då vill du antagligen inte att bonusbarnets mamma skal komma med förmaningar och klagomål jämt.

Lägga sig i ? Förlåt. Jag har bott tillsammans med min bonus och hans pappa i 12. Bonus är 18 nu. Han bor varannan vecka. För att det ska fungera med alla så måste alla " lägga sig i" som du kallar det. Dvs jag har lika stor rätt att säga till som hans binuspappa. Vi bonusföräldrar är inte bara några trasor som man kan kasta fram och tillbaka. Vi ska visas lika mycket respekt som övriga familjemedlemmar. Jag är med och betalar för barnet. Han bor i mitt hus. Användbar ett rum. Äter av maten. Shampoo etc etc. Detta gör jag med glädje för jag min bonusson är min familj.

Om alla vuxna agerade vuxna och slutade tävlar så hinka mycket i bio och bonustermer och vem som får göra vad skulle alla familjer fungera bättre. Finns många fall där en bonusförälder är mycket bättre än en bio.

Så lägga sig i. Jo då det får man. Annars fungera det inte för någon.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Lägg ner) skrev 2014-10-31 06:45:17 följande:

Lägga sig i ? Förlåt. Jag har bott tillsammans med min bonus och hans pappa i 12. Bonus är 18 nu. Han bor varannan vecka. För att det ska fungera med alla så måste alla " lägga sig i" som du kallar det. Dvs jag har lika stor rätt att säga till som hans binuspappa. Vi bonusföräldrar är inte bara några trasor som man kan kasta fram och tillbaka. Vi ska visas lika mycket respekt som övriga familjemedlemmar. Jag är med och betalar för barnet. Han bor i mitt hus. Användbar ett rum. Äter av maten. Shampoo etc etc. Detta gör jag med glädje för jag min bonusson är min familj.

Om alla vuxna agerade vuxna och slutade tävlar så hinka mycket i bio och bonustermer och vem som får göra vad skulle alla familjer fungera bättre. Finns många fall där en bonusförälder är mycket bättre än en bio.

Så lägga sig i. Jo då det får man. Annars fungera det inte för någon.

Ojdå, så med tanke på att det är Du och pappan som fostrat denna odrägliga (i Dina ögon) unge tillsammans kan man ju lätt förutse att era gemensamma ungar kommer bli lika odugliga när dom blir äldre. Trist
  • Helle 85
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-10-31 07:37:15 följande:
    Ojdå, så med tanke på att det är Du och pappan som fostrat denna odrägliga (i Dina ögon) unge tillsammans kan man ju lätt förutse att era gemensamma ungar kommer bli lika odugliga när dom blir äldre. Trist smile4.gif
    Vart har (lägg ner) skrivit att hon anser att hennes bonus är odräglig?
  • Ess
    Anonym (Trött) skrev 2014-10-31 06:22:04 följande:

Jag har tidigare skrivit men det är precis som att han inte vill.märker eller tycker att han har fel i något. Han kan ta upp saker som jag gjort fel jag är tyst och håller med på de punkter jag håller med. Lyssnar! När jag sen ska förklara hur o vad jag känner o tycker så skruvar han på sig avbryter o reser sig o säger: och du bara fortsätter o fortsätter. Det är ingen ide att ens försöka prata om det här. Sen går han.

Igår flög han runt och letade efter en glödlampa för bonus har ingen lampa som fungerar. Tjata om detta men jag svarade var vi kan tänkas ha det o sen jag var tyst. Sen hittade han och gick in o bytte där upptäckte han väll dammet o oredan i rummet. Började gnälla om att det såg ut och att VI verkar skita i bonus rum.

Men hallå barn som är mindre en bonus byter lampa själv o städar rummet. Dammar o dammsuger.

Denna bonus anses vuxen av sin far i andra tillfällen men inte när det gäller bädda rent byta glödlampa damma o dammsuga o vattna blomman i fönstret.

Förstå vad mysigt om han o bonus får bo ihop...då kan dom städa, laga mat, tvätta, handla, vattna blommor mm

Men om han gnäller över att NI inte städat rummet, så säg till honom att det kan antingen ungen själv göra, annars får HAN göra det åt SITT barn.
  • Iam
    Anonym (Trött) skrev 2014-10-31 06:22:04 följande:

Jag hade gett upp.

Du förtjänar respekt och kärlek. Det är INTE vad din man ger dig.

Låt din man få uppleva hur "underbart" det kommer vara att leva ensam med alla sina barn varannan vecka. Och som du säger, ta hand om städning, matlagning, tvätt, barns kompisar, hämtning och lämning... ja allt det där han anser att du inte gör men som inte längre kommer göras som genom magi när du inte är där.

Tänk på dig själv och dina barn nu.
  • Ess
    Anonym (Trött) skrev 2014-10-29 09:01:19 följande:

Ja Ess får prova det.

Lustigt är ju att det är alltid jag som är hemma om det är lov osv (ja det är självvalt) men nu innebär det även matlagning för bonus med kompis.

Där är bonus hövlig då jag sagt flertal gånger att det är ok att äta här för kompisar men det är inte bara att ta för givet jag måste veta hur många ni är.

Såg nu att du skrev att han är 18 år.
    Svara lika hövligt att tyvärr så ska du iväg, men att dom kan hjälpas åt att laga mat åt sig. Sedan tar du en runda på stan och käkar hamburgare med ditt barn. Så kommer du runt situationen.

Jag lagade aldrig mat åt min mans barn när dom var hos mig, när inte han var hemma. Antingen fick dom fixa något själva eller va utan. 
  • Anonym (Lägg ner)
    Anonym (Hmmm) skrev 2014-10-31 07:37:15 följande:
    Ojdå, så med tanke på att det är Du och pappan som fostrat denna odrägliga (i Dina ögon) unge tillsammans kan man ju lätt förutse att era gemensamma ungar kommer bli lika odugliga när dom blir äldre. Trist smile4.gif
    Vad pratar du? Min bonusson är inte odräglig.
Svar på tråden brakat loss