Anonym (Trött) skrev 2014-10-30 10:48:18 följande:
Något måste i alla fall hända snart åt rätt riktning annars kommer inte detta att hålla i längden. Jag blir så himla rasande och säger saker som jag inte menar till honom när han behandlar mig sådär. Jag känner frustration. Det enda jag vill är att vi ska kunna sitta och prata när det dyker upp något problem. Sedan reda ut det tillsammans. Jag vet att jag inte är oskyldig då jag oftast blir explosivt arg när jag blir arg om det har gått för långt.
Har läst lite om detta på nätet och mitt beteende är väll inte alls okej men hans beteende är överhuvudtaget inte heller okej.
Funderar på om vi överhuvudtaget kan gå vidare om det kommer att bli ändring? man kan ju inte ändra på människor sägs det.
Kan du inte försöka göra en omstart? Ta några dagar utan att alls ta upp ämnet?
Det är sant som du säger att det inte går att ändra på andra, men genom att ändra på sig själv så brukar andra vara mer benägna att också de förändra en del invanda mönster. Eftersom ni är så olika i hur ni reagerar och agerar så kan det ha lett till en låsning er emellan. Det vill säga att du står på den ena sidan och är explosiv och gapar på ett sätt som förmodligen uppfattas som anklagande, kritiskt och orättvist. Medan han står på den andra sidan och blir mycket mer försvarsberedd och försvarande än vad han förmodligen annars skulle tycka sig behöva vara. Han upplever antagligen situationen som om han och barnet är under ständig attack. Du å din sida vrålar kanske ännu mer för att du känner dig frustrerad och missförstådd. Det förstår ju alla och envar att det inte kan bli en konstruktiv dialog av det där.
Låt det vara ett tag. Låt bli att vräka ur dig det du tidigare vräkt ur dig. Gör något annat. Ta djupa andetag, och lägg band på dig.
Livet måste förstås inte vara harmoniskt hundra procent av tiden, men det måste i alla fall vara det tillräckligt mycket och länge för att det ska gå att fungera tillsammans och för att det överhuvudtaget ska gå att se lösningar och hitta gemensamma plattformar för mer långsiktiga positiva förändringar.
För mig verkar det här handla mycket mindre om hans barn och barnets uppförande än det gör om interaktionen mellan dig och din man och de känslor som jag skrivit om tidigare i inlägget. Ni verkar ha hamnat i en riktigt destruktiv situation där det uppstått en smärtsam kamp mellan er istället för ett samarbete byggt på tillit och tolerans för varandra olikheter. Barnet verkar få stå symbol över det som blivit snett mellan er i vuxenrelationen. Det tycker jag att ni är skyldiga att göra något åt. Och någon måste som bekant börja.