• Forumvärd

    Samsover du med ditt barn?

    Hur ser det ut hos dig under nätterna?
    Sover ditt barn i din säng eller i egen?
    Rösta och diskutera gärna för- och nackdelar i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Samsover du med ditt barn?
  • Anonym (sussar gott..)

    Ni som är förespråkare för samsovning, som tycker det är mysigt och viktigt att barnen får känna kroppskontakt och närhet nattetid, har ni samma åsikt när det gäller bonusbarn?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag läst trådar där bonusföräldern inte är intresserad av det, utan tycker att bioföräldern ska lära barnet sova i egen säng. Men det måste väl vara lika viktigt att bonusbarnet som kanske bara träffar sin mamma eller pappa vh eller vv också ska få känna den tryggheten?

  • vampyria2
    Anonym (sussar gott..) skrev 2014-11-19 22:55:35 följande:

    Ni som är förespråkare för samsovning, som tycker det är mysigt och viktigt att barnen får känna kroppskontakt och närhet nattetid, har ni samma åsikt när det gäller bonusbarn?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag läst trådar där bonusföräldern inte är intresserad av det, utan tycker att bioföräldern ska lära barnet sova i egen säng. Men det måste väl vara lika viktigt att bonusbarnet som kanske bara träffar sin mamma eller pappa vh eller vv också ska få känna den tryggheten?


    Nu är det över 20 år sedan jg var bonusmamma åt en liten kille, han var 10 månader när jag träffade hanns pappa och naturligtvis så sov han hos oss när han var hos oss, nu skilde hans pappa och jag oss när han var fem men han sov hos oss fortfarande då....så för mig spelar det ingen roll faktiskt, men så ser jag inte heller nån skillnad på mina barn och mina bonusar, han är fortfarande som en son för mig.
    Anonym (dsf) skrev 2014-11-19 22:50:12 följande:
    Det handlar inte om att "behöva" vara ensam i det jobbiga. Jag har också folk som skulle ställa upp för mig om jag hade bett dem. 

    Men om man har någon som ständigt håller en i handen så kommer man ju aldrig kunna stå på egna ben och ta tag i det jobbiga själv. Har man ett ständigt behov av andra blir man istället svagare när man väl är ensam.
    Men små barn ska inte behöva stå på egna ben, det hinner de tids nog ändå.
    Mina äldsta ungar är 22 och 20 år och mer självständiga ungar får du leta efter, men även de sov länge hos mig.

    Jag förespråkar faktiskt inte ens samsovning utan tycker att alla får göra som passar dem bäst men jag har väldigt svårt att se att just samsovning skulle vara skadligt på något sätt.
    Jag kan kanske tänka mig att det är så att en del som samsover är lite hönsiga överlag med sina ungar, det är faktiskt inte jag utan jag tror på att tanka närhet på nätterna är bra för ungarna för då behöver de inte tanka lika mycket på dagen och på så sätt blir självständiga, men som sagt det här är inget som jag tror påverkar barnen i det stora hela utan det är flera olika saker som samspelar och beroende på dem så blir barnen själv gående eller inte.
  • Donum
    Anonym (dsf) skrev 2014-11-19 22:54:27 följande:

    Vem har sagt nåt om att inte vara trygg?


    Närhet ger trygga barn. Avstånd, som du förespråkar, ger otrygga barn.
  • Anonym (typiskt trams)

    Men sh... jag ser just resultatet och svimmar nästan... övervägande många som samsover ser jag. Har själv inte samsovit med ngn av mina (4) ungar då jag blivit idunkad miljoner ggr om de risker som finns när barn sover i en stor, mjuk säng med stora kuddar osv. Säger dom ingenting om psd på bvc?
    Och sen rent praktiskt fattar jag inte... lägger man först sitt barn i sängen för att sedan krypa ner när man själv ska sova eller? Kan inte låta bli att tycka att det är bökigt och jamsigt att samsova - och ja, jag stör mig på folk som bjuder hem folk på middag för att sedan "lägga barnen" och då försvinna från sällskapet för att sedan med lite tur återkomma med sömndruckna med rufsig kalufs... va f.. liksom...  förlåt alla som tycker jag har fel...
    Nä, jag är så väldigt nöjd med att alla mina, inklusive lillan på 10 månader kan somna helt själva utan ett pip och sedan vakna glada och utvilade.

  • LaLola
    Anonym (typiskt trams) skrev 2014-11-21 04:02:33 följande:

    Men sh... jag ser just resultatet och svimmar nästan... övervägande många som samsover ser jag. Har själv inte samsovit med ngn av mina (4) ungar då jag blivit idunkad miljoner ggr om de risker som finns när barn sover i en stor, mjuk säng med stora kuddar osv. Säger dom ingenting om psd på bvc?
    Och sen rent praktiskt fattar jag inte... lägger man först sitt barn i sängen för att sedan krypa ner när man själv ska sova eller? Kan inte låta bli att tycka att det är bökigt och jamsigt att samsova - och ja, jag stör mig på folk som bjuder hem folk på middag för att sedan "lägga barnen" och då försvinna från sällskapet för att sedan med lite tur återkomma med sömndruckna med rufsig kalufs... va f.. liksom...  förlåt alla som tycker jag har fel...
    Nä, jag är så väldigt nöjd med att alla mina, inklusive lillan på 10 månader kan somna helt själva utan ett pip och sedan vakna glada och utvilade.


    Jo BVC säger säkert det eftersom de ska informera om det. Dock är ju deras rek inget man blint måste följa. Jag har samsovit säkert med mina barn när de varit bebisar. Jag hade garanterat oroat mig mer om jag hade haft de liggande i egen säng.

    Vad är konstigt ang hur det går till? Man lägger sitt barn i sängen när det ska somna o ligger intill eller lägger barnet i sängen när det somnat tex i famnen. Vad är det konstiga med det?

    Vi som samsovit/samsover har också barn som vaknar glada o utvilade....om det måste påpekas?

    Förövrigt samsover jag gärna med min partner....men det höjer ingen på ögonbrynen för......konstigt.

  • Leola
    Anonym (typiskt trams) skrev 2014-11-21 04:02:33 följande:

    Men sh... jag ser just resultatet och svimmar nästan... övervägande många som samsover ser jag. Har själv inte samsovit med ngn av mina (4) ungar då jag blivit idunkad miljoner ggr om de risker som finns när barn sover i en stor, mjuk säng med stora kuddar osv. Säger dom ingenting om psd på bvc?

    Och sen rent praktiskt fattar jag inte... lägger man först sitt barn i sängen för att sedan krypa ner när man själv ska sova eller? Kan inte låta bli att tycka att det är bökigt och jamsigt att samsova - och ja, jag stör mig på folk som bjuder hem folk på middag för att sedan "lägga barnen" och då försvinna från sällskapet för att sedan med lite tur återkomma med sömndruckna med rufsig kalufs... va f.. liksom...  förlåt alla som tycker jag har fel...

    Nä, jag är så väldigt nöjd med att alla mina, inklusive lillan på 10 månader kan somna helt själva utan ett pip och sedan vakna glada och utvilade.


    Man ser till att göra familjesängen säker förstås! T.ex. sova med täcket bara till höften så bebisen inte riskerar att få täcket över huvudet, inga stora fluffiga kuddar nära bebis, rulla en handduk runt bebisen så den inte kan rulla över på mage osv..Tillämpar man säker samsovning ökar det inga risker.

    Rent biologiskt kan du väl också förstå att det vore konstigt om det var förenat med risk att sova nära sin avkomma? Det är ju så naturligt det kan bli att en bebis sover nära sin mamma o pappa!

    Sen att du tycker det är fel att en förälder på middagen går iväg och nattar sitt barn längre än vad du gör, det spelar väl ingen roll? För barnens trygghet är viktigare än dina åsikter om hur en nattning ska gå till..

    Rent praktiskt är det inte svårt att samsova heller, vår dotter sover själv i familjesängen tills jag och sambon går och lägger oss.
  • fluu

    Nu är det ju också stor skillnad på säker och osäker samsovning... Dessutom förhindrar säker samsovning psd.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Socialstyrelsen avråder dessutom icke från säker samsovning.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Sluta tramsa)

    Jag behöver sova, då inte med barn i säng eller barn som skall komma in och väcka mig. 

    Jag lärde mina flickor att sova själva när dom var 2 - 3 år, visst var dom sjuka eller nått så följde jag dom in och sov med dom i deras säng. Ja just i deras säng. Dom är trygga och stabila i dag och visst var det jobbigt i bland men att ha dom springandes i min säng är inte att tänka på då ALLA behöver sova hela nätter.

    Hur skulle det bli om ni träffar någon ny som inte vill ha era barn i sängen eller ha dom springandes på nätterna? 

  • fluu
    Anonym (Sluta tramsa) skrev 2014-11-21 08:33:08 följande:
    Hur skulle det bli om ni träffar någon ny som inte vill ha era barn i sängen eller ha dom springandes på nätterna? 
    Nu är jag visserligen inte i den situationen, men hade jag träffat en ny som haft problem med barn i sängen(eller om min sambo haft det) så är det deras problem.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Samsover du med ditt barn?