Inlägg från: Plutten120301 |Visa alla inlägg
  • Plutten120301

I morgon säger min gravid-app att halva tiden gått. Tycker att det gått ganska fort. Har en känsla av att det kommer att gå fort fram till semestern och sedan blir det nog 6 långsamma lediga veckor fram till BF ; )

• Plutten120301
    excalibur skrev 2015-03-28 07:02:48 följande:

Jag har med gått upp 10 kg :S Men det var väl inte helt oväntat.. gick upp 32 med 1an och 35 med 2an, så det slutar väl där någonstans denna gången med :P Enligt BMI är jag "underviktig" i vanliga fall (stor överdrift tycker jag!!) men BM tror det är därför min kropp lägger på sig ordentligt. Magen tycker jag stått still några veckor nu dock, det är väl mer röva och höfter som växt ;) Visst syns det att jag är gravid - men alla är ju olika :)

Jag tror också att man lägger på sig lite mer som underviktig. Jag har också BMI under 20 och med dottern gick jag upp 16 kg, inte så mycket om man jämför med 35 dock ; ) fick du dina första barn på sommaren? Jag undrar lite över om man generellt går upp mer när man är höggravid på sommaren? Har ni andra några erfarenheter av det?
  • Plutten120301
    excalibur skrev 2015-03-28 11:16:12 följande:

Ja kroppen samlar väl på sig extra, men man behöver ju inte överdriva tycker jag!! ;) Minns inte vad min BMI brukat ligga men väger i vanliga fall 55kg och är 176cm lång. 65kg nu alltså :)

1an är född i oktober och 2an o mars, så här stämmer det inte :P Men det kan säkert bli mer vätska och så på sommaren kan jag tänka :)

Ok, Ja jag blir inte förvånad om jag går upp 20 eller mer denna gång om det blir en varm sommar. Jag väger också 55-56 i vanliga fall men jag är "bara" 170cm. Är uppe i 62,5 nu ; )
  • Plutten120301
    Cvs skrev 2015-03-28 15:16:07 följande:

jag börjar må dåligt över det här med vikten, ca 6kg upp hittills. v.22 idag..

dum som jag är så provade jag nyss sommarkläder som jag hade förra året, fick såklart inte upp ett par chinos över höfterna ens.. nån mer än jag som tycker det börjar bli jobbigt?

känns larvigt egentligen eftersom jag ju är gravid och jätteglad! men ändå :/

Nu börjar det finnas mamma-sommarkläder i butikerna, ta tillfället i akt och köp lite nytt istället. Köpte en långkjol från Mamalicious idag. Tog stl L och har vanligtvis 36 men det bekommer mig inte det minsta. Jag tycker man mår bättre om man klär sig i sånt som passar och gärna framhäver magen, då ser man ju fint gravid ut och inte bara tjock ; )
  • Plutten120301
    MammasTvåSmå skrev 2015-03-30 14:15:35 följande:

Just hemkommen från rul, en så vitt hon kunde se helt frisk FLICKA, så här blir det triss i tjejer <3 <3 <3

Grattis!!!
  • Plutten120301
    MuffinCake skrev 2015-03-30 17:19:26 följande:

Har ett par fp frågor som kanske nån här inne har svar på - för det första hur många dagar kan man högst ta ut på en vecka? 5 eller 7?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om du tar ut vanliga eller lägsta nivå- dagar efter det första året i syfte att skydda sin SGI?

För då är det minst 5 dar i veckan som gäller va?

Och sist - är det någon mer som troligtvis är berättigad till extra fp genom AFA försäkring?

Du kan ta ut 7 dagar i veckan (99% säker på det)

Det spelar ingen roll om du tar vanliga eller lägsta dagar efter 1år för att skydda SGI. Jag har jobbat 80% och fyllt ut med lågdagar, bra användningssätt för dessa tycker jag.

Din sista fråga har jag tyvärr ingen aning om
  • Plutten120301
    Bella06 skrev 2015-04-03 17:45:27 följande:

Hej!

Läser här lite i smyg - men nu måste jag fråga en sak..

Jag är i v.20 med tredje barnet och har sedan några dagar tillbaka fått ganska kraftig molvärk, men har läst mig till att det är vanligt vid den här tiden då livmodern står inför en växtspurt.

Däremot har jag flera ggr idag fått flytningar med lite blod i ????

Jag har haft 4 MF på raken innan den här graviditeten så jag är lite extra nojig..

Vet att det kan vara spruckna blodkärl osv men det lugnar mig inte..

Är det någon annan här inne som varit med om samma vid den här tiden?

molvärken är nog helt normalt, jag har haft det hela v20-21 men jag har för mig att man alltid skall kontakta BM/gyn om man blöder så här sent. Det är säkert ofarligt, finns ju många orsaker men jag tycker du skall kolla upp var det kommer ifrån, lycka till
  • Plutten120301
    stjärnasomärdin skrev 2015-04-04 11:55:33 följande:

Hur tänker ni med storlekar när vi handlar till era små? Har handlat några få plagg hittills, ungefär lika fördelat mellan 50 och 56. Så himla svårt att veta hur man skall handla och hur mycket av varje eftersom man inte vet hur stor bebis kommer bli :)

Min dotter kom BF-1 och vägde 4 kg så stl 50 hade hon tre dagar på bb sen blev det 56. Säger som flera andra, inte för mycket i 50, sen gör det ju inte så mycket i början om kläderna är lite stora heller.

Jag känner däremot att jag måste komplettera med lite tunnare kläder inför denna bebis eftersom dottern kom i februari har jag inget kortärmat. Tror att kortärmade bodysuits/pyamas kan bli användbart. Även kortärmade bodys då man ju enkelt kompletterar med en kofta om temperaturen varierar under dagen.
  • Plutten120301
    evelinac skrev 2015-04-04 20:16:00 följande:

Tänkte hoppa in här :)

Jag är en tjej på 20 år som bor tillsammans med min pojkvän och våran hund.

Torsdagen den 26 mars 2015 förändrades våra liv totalt.. Jag hade besökt en läkare i tron om att jag hade fått en cysta på äggstocken, men det visade sig att jag var gravid. Jag kunde inte riktigt tro på det och jag frågade till och med om han verkligen hade sett rätt. Det hade han. Den 1 april var jag och min pojkvän till kvinnomottagningen för att kolla hur långt gången jag var. Vi båda trodde det var väldigt tidigt då jag inte har känt något och jag hade haft min mens i slutet av februari. Min pojkvän har inte heller märkt att något är annorlunda med mig. Men vi fick reda på att det hade gått så långt som 20 veckor! Halva graviditeten har gått och jag har inte märkt någonting! Både jag och min pojkvän blev rädda och oroliga. Men när vi fick se vår lilla hoppsan som rörde på sig där inne så blev jag helt varm i hjärtat och min pojkvän satt och log.

Vi är fortfarande rädda och oroliga för hur framtiden kommer bli, men även glada för det lilla livet som växer i magen. Nu har vi ca 20 veckor på oss att förbereda oss, men det kommer vi att klara! :D

Någon som varit med om något liknande?

Grattis!!
  • Plutten120301
    jenwal skrev 2015-04-05 20:25:40 följande:

Känner fortfarande väldigt lite rörelser, någon fler? Jag har moderkakan i framvägg så förstår att rörelserna dämpas men man vill ju så gärna få känna varje dag.

Jag var tvungen att lyssna med mitt Angelsound idag för att lugna mig själv. Konstigt att ett sånt stort foster som det ändå är i v.20 och ändå känner jag nästan inget.

Jag har också moderkakan fram, dock ganska långt ner, jag kände bara någon gång i veckan i v20 men den senaste veckan har jag helt plötsligt känt varje dag flera gånger (21+1 idag) så det kommer säkert när som
  • Plutten120301
    Speck skrev 2015-04-05 20:17:20 följande:

Här har boa instinkten kickat in, igår köpte jag elfa system till två garderober och organiserade dom och idag har jag varit ut i förrådet hela dagen och sorterat, slängt och fixat. Vi slängde en garderob som jag va så less på för några veckor sedan för att göra ui ordning rummet som bebbe ska få i framtiden. Nu ska vi flytta hyllan/skötbordet från äldsta sonens rum till nyfisens rum och ersätta den med nåt annat till hans grejer. :)

Nån mer som boar?

Jag har också börjat få boa instinkter. Börjat rensa överallt och göra plats i det som skall bli bebis rum samt börjat göra listor på inköp mm.
  • Plutten120301
    Minxy skrev 2015-04-06 10:15:16 följande:

Alltså, min man.... *suck*

Han är underbar på alla sätt och vis, men på vissa områden är han en obotlig buffel.

Idag nämnde jag att vi gått halva tiden, att det bara är 140 dagar kvar. Han är totalt ointresserad och när jag ber honom lyfta blicken från mobilen och iaf LÅTSAS vara engagerad då suckar han: "Jamen, vi har ju redan GJORT det hör två gånger! Jag trodde du skulle...ja du vet, fixa det själv den här gången."

Mupp! :P

Sådan kan min sambo också vara, helt ointresserad ibland men kan också vara jättegullig. Han tycker det är jobbigt att jag är trött och har foglossning hela graviditeten. Men hallå! Hur tror han att det är för mig liksom ?

Idag skall vi i alla fall åka och prova babyskydd i bilen tillsammans : )
  • Plutten120301

Vi har ett pojknamn klar men tycker det är svårare med tjejnamn. Vi har många på listan med svårt att hitta det som känns helt rätt ; )

• Plutten120301

Häf är en till med foglossning, började i v 18 förra graviditeten och har känt av sedan v7 denna gång. Jag jobbar dock på kontor så jobbet kan jag inte skylla på men det blir långa dagar eftersom jag har lång resväg och sedan är det matlagning, tvätt och allt annat när man kommer hem. Råder verkligen er som har fysiska jobb att försöka gå ner i tid. Det blir ju oftast bara värre ju längre man går i graviditeten och vi ska ju orka ända fram inte bara stå ut varje dag och tänka att det går över tills i morgon.

• Plutten120301
    hallonooboy skrev 2015-04-10 10:23:05 följande:

Hejhej! Hoppar in här jag med :) Jag är i vecka 20 med bf 30/8 och mår verkligen skit efter en dag på jobbet och det blir bara värre och värre. Jobbar i livsmedelsbutik som ansvarig i delikatessen. Fruktansvärt ömmande fötter (stora, svullna, ömma hallux valgus framförallt), extrem värk i hela ryggen och även i axlar (övre delen av ryggen allra värst pga skärmaskin och att sträcka sig över delidisken). Har börjat hyperventilera och grina flera gånger på jobbet/på väg från jobbet för att jag känner att kroppen verkligen inte klarar av att stå, lyfta och arbeta så som jag i dagsläget gör. Förr kunde jag liksom enkelt jobba 17 dagar i rad... Nu klarar jag knappt 3-4 dagar i rad... Min sambo (och arbetskollega) har börjat ta pass åt mig för att underlätta utan att vi förlorar pengar men min föräldrapenning kommer pga detta tyvärr bli lidande.... Hur möjligt är det att lösa sjukskrivning tro? Om än bara halvtid? Ska träffa min bm på torsdag och berätta hur jag mår men vad tror ni? Jag har ju liksom inte foglossning eller nåt sånt, inte heller särskilt mycket besvär de dagar jag inte jobbar. 

Låter jobbigt, så skall man inte behöva ha det som gravid. Hoppas du hittar en lösning. Kan dock trösta dig med att du får gå ner i timmar de sista 6 månaderna innan BF utan att förlora SGI. Alltså din föräldrapenning räknas på din inkomst före 6 mån innan BF om den nu inte har höjts sedan dess.
  • Plutten120301
    hallonooboy skrev 2015-04-12 10:41:07 följande:

Jag frågade min kollegas dotter som jobbat på FK i en herrans massa år och hon sa att föräldrapenningen visst räknas från ett år innan BF... Annars hade jag verkligen kunnat gå utan prestationsångest.

Konstigt. Jag ringde FK för ett par veckor sedan för att kolla att denna regel fortfarande gällde och det gjorde den. Jag tycker du skall ringa dem själv och kolla vad som gäller i ditt fall = )
  • Plutten120301
    Mamma till 5 underbara barn skrev 2015-04-16 08:40:48 följande:

Min BM sa att 120 i HB är den undregränsen Sen behöver man oftast extra järn

Jag har också hört att man skall sträva efter att ligga över 120 som gravid och till förlossningen. Jag hade 110 i v12 och har ätit en järntablett om dagen sedan dess. Känner mig något piggare (dödstrött innan) och det skall bli spännande att se om ett par veckor om värdet har gått upp. Förra grav gjorde det inte det så sista månaden ville de att jag skulle äta 3 tabletter om dagen men det klarade jag inte. Blir det samma denna gången skall jag be om järndropp istället. Vänta inte på att bli tillsagda, om ni har under 120 så ta järntabletter är mitt råd.
Svar på tråden Bf Augusti 2015