• Zerafina

Var i Sverige är det bäst att bo?

Är infödd Stockholmare och har, trots att jag fortfarande hyser en viss kärlek mot denna stad, blivit lite fundersam på en framtida flytt till annan stad. 

Mitt mål är att jobba inom vården och har en sambo som också arbetar med människor. 

Jag är ingen partyprisse men uppskattar åtminstone en viss närhet till affärer och civilisation, så alltför små orter är inte av intresse. Dock får det gärna finnas natur i närheten då jag är djurkär och vill i framtiden ev ha hund. Jobbmöjligheter är ju självklart att det ska finnas och gärna utmed kusten eller nära vatten. Inte för kyligt klimat, så allt ovanför Gävle går bort :) 

Ser fram emot era förslag! 

• Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?
  • PrinsessanLeia

När man diskuterar beonde i olika städer ska man också vara medveten om att det är väldigt dyrt att bo i ex syhlms innerstad och att hyresrätter är väldigt svårt att få tag i. Jag gillar Malmö och där kan man också få schysst boendebilligare än Stockholm, Göteorg och Uppsala. Är ni intresserade av att köpa hus kan ni nog bortse från storstäderna såvida ni inte tänkt göra taketkarriärier inom vårdyrket. I Uppsala tex kan man få ett radhus för tre miljonr i utkanten av stan. Om jag var ni skulle jag kolla på de städer som inte är storstäder, ex Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås, Jönköping, Helsingborg osv. Där är boendet fortfarnande överkomligt prismässigt och det finns en del som hönder i staden.

• Zerafina
    Anonym (Småland) skrev 2014-11-23 15:54:19 följande:

Jönköping är trevligt! Växer så det knakar dock på gott och ont. Fint med Vättern mitt i stan. Många affärer och gallerior,stor filmsta´d,tåg och buss överallt. Lite kallt på vintern/våren p.g.a Vättern,men varmare på hösten när sjön "håller kvar" värmen. Huskvarna som sitter ihop med J-ing är ännu finare med bergen runt om. Högskola,Elmia,HV71,Taberg nära. Stort sjukhus.

Jo, jag har verkligen fått upp ögonen för staden nu. Lagom stort och inte heller för litet, vacker natur med Vättern intill och det tycks finnas många möjligheter till utval av arbete däromkring också. Vilka områden är "sämre" kring Jönköping/Huskvarna. Vill som sagt inte hamna i något problemområde. Vet du det? 
  • Zerafina
    PrinsessanLeia skrev 2014-11-23 16:00:42 följande:

När man diskuterar beonde i olika städer ska man också vara medveten om att det är väldigt dyrt att bo i ex syhlms innerstad och att hyresrätter är väldigt svårt att få tag i. Jag gillar Malmö och där kan man också få schysst boendebilligare än Stockholm, Göteorg och Uppsala. Är ni intresserade av att köpa hus kan ni nog bortse från storstäderna såvida ni inte tänkt göra taketkarriärier inom vårdyrket. I Uppsala tex kan man få ett radhus för tre miljonr i utkanten av stan. Om jag var ni skulle jag kolla på de städer som inte är storstäder, ex Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås, Jönköping, Helsingborg osv. Där är boendet fortfarnande överkomligt prismässigt och det finns en del som hönder i staden.

Är väl medveten om de högra priserna kring storstadsområdena och tycker inte att boendet är värt den omkostnaden. Lägger hellre pengarna på annat.. 

Som sagt så ligger Jönköping och Helsingborg mycket bra till fn. Någon som kan berätta om det är lugnare i Helsingborg eller är det typ samma standard som i ex Malmö? 
  • Anonym (Småland)
    Zerafina skrev 2014-11-23 16:55:42 följande:
    Jo, jag har verkligen fått upp ögonen för staden nu. Lagom stort och inte heller för litet, vacker natur med Vättern intill och det tycks finnas många möjligheter till utval av arbete däromkring också. Vilka områden är "sämre" kring Jönköping/Huskvarna. Vill som sagt inte hamna i något problemområde. Vet du det? 

Nja,jag har lite dålig koll på områdena,men Råslätt är "gettot" så det avråds ifrån.
  • nagev

Det finns ju massor av aspekter på detta Skåne har ju den fördelen att det sällan är bilköer nära till allting,sällan vinterväglag och ett milt klimat som gör uppvärmning billigare Nära till storflygplatsen  Kastruo osv osv
    Men jag skulle inte bo i Malmö men gärna i dess närhet Därför bor jag i Vellinge kommun som dessutom har bland den lägsta kommunalskatten i landet

• Anonym (f.d. hallandsbo)
    Zerafina skrev 2014-11-23 16:55:42 följande:
    Jönköping är en jävligt fin och bra stad, kanske bland de bästa i landet. Har släkt som bor där och jag känner en helt annan stämning när jag besöker den staden. Mer harmonisk, folk är trevliga och gemytliga. Det är något speciellt med Jönköping..

• AstridH
    Zerafina skrev 2014-11-21 17:13:07 följande:

Är infödd Stockholmare och har, trots att jag fortfarande hyser en viss kärlek mot denna stad, blivit lite fundersam på en framtida flytt till annan stad. 

Mitt mål är att jobba inom vården och har en sambo som också arbetar med människor. 

Jag är ingen partyprisse men uppskattar åtminstone en viss närhet till affärer och civilisation, så alltför små orter är inte av intresse. Dock får det gärna finnas natur i närheten då jag är djurkär och vill i framtiden ev ha hund. Jobbmöjligheter är ju självklart att det ska finnas och gärna utmed kusten eller nära vatten. Inte för kyligt klimat, så allt ovanför Gävle går bort :) 

Ser fram emot era förslag! 

Lund! Lagom stor stad, fina grönområden och lätt att ta sig både till Malmö (om man vill shoppa lite ovanligare märken) och ut på landet. Lugn stad i sig, varmt om somrarna. Det är en studentstad och det kan innebära lite stök, men få ställen som har öppet efter 2 och bor man lite utanför centrum lär det gå finfint. Jag har hört att området Gunnesbo ska vara fint.
  • Anonym (Småland)
    Anonym (f.d. hallandsbo) skrev 2014-11-23 17:43:02 följande:
    Jönköping är en jävligt fin och bra stad, kanske bland de bästa i landet. Har släkt som bor där och jag känner en helt annan stämning när jag besöker den staden. Mer harmonisk, folk är trevliga och gemytliga. Det är något speciellt med Jönköping..

Inte samma stress som andra städer heller,gemytligare på nåt vis.
  • Anonym (f.d. hallandsbo)
    Anonym (Småland) skrev 2014-11-23 17:49:03 följande:
    Inte samma stress som andra städer heller,gemytligare på nåt vis.
    Ja Jönköping är jämförbart med t.ex Helsingborg i Skåne. En stad där man direkt känner av den gemytliga stämningen. Vimmerby i Småland är också en sån stad.

• ursula
    Anonym (Stökmalmö) skrev 2014-11-22 16:37:40 följande:
    Eh, JO. Malmö har mycket mer problem än nästan alla svenska städer. Jag fattar inte vad du tjänar på att sitta här o förneka en sån sak?
    Det finns jättefina ytterområden som Bunkeflosrand och Vellinge i Malmö
Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?