• Zerafina

    Var i Sverige är det bäst att bo?

    Är infödd Stockholmare och har, trots att jag fortfarande hyser en viss kärlek mot denna stad, blivit lite fundersam på en framtida flytt till annan stad. 

    Mitt mål är att jobba inom vården och har en sambo som också arbetar med människor. 

    Jag är ingen partyprisse men uppskattar åtminstone en viss närhet till affärer och civilisation, så alltför små orter är inte av intresse. Dock får det gärna finnas natur i närheten då jag är djurkär och vill i framtiden ev ha hund. Jobbmöjligheter är ju självklart att det ska finnas och gärna utmed kusten eller nära vatten. Inte för kyligt klimat, så allt ovanför Gävle går bort :) 

    Ser fram emot era förslag! 

  • Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?
  • Anonym (Stökmalmö)
    MEE83 skrev 2014-11-23 13:40:48 följande:
    Antar att du missade att det ser likadant ut år efter år efter år.

    Statistiken i databasen går bak till 1975. Så mörkertalet har alltså alltid varit större i Malmö än i Stockholm?
    ja, Malmö har en helt annan typ av brottslighet. Det finns många olika sorters våldsbrott också.
  • MEE83
    Anonym (Stökmalmö) skrev 2014-11-23 13:48:19 följande:
    ja, Malmö har en helt annan typ av brottslighet. Det finns många olika sorters våldsbrott också.
    Finns det något slags belägg för att mörkertalet är större i Malmö?

    Vilken typ av brott är du intresserad av? Antisemitiska brott är ett större problem i Malmö till exempel.

    "Bögknackar staden" Göteborg har minst antal anmälda hatbrott. haha

    Hatbrott är vanligare i Skåne, det religiösa Jönköpings län, Mälardalen (Stockholms län, Södermanland, Västmanland och Närke) och Stockholmsområdet än i övriga delar av Sverige. Bland de tre storstäderna så sticker Göteborg ut med mycket lägre andel hatbrott (nästan hälften så stor andel, även när det gäller homofoba brott) än i de andra två städerna. I Malmö är antisemitiska hatbrott vanligare än i de andra två städerna. Göteborgs rykte som en homofob arbetarstad är alltså inte sant. På alla plan är Göteborg en mer tolerant och mindre rasistisk stad än Stockholm och Malmö. I alla fall när det gäller hur rasism och intolerans avspeglar sig i andelen hatbrott.


  • Anonym (Stökmalmö)
    MEE83 skrev 2014-11-23 14:11:44 följande:
    Finns det något slags belägg för att mörkertalet är större i Malmö?

    Vilken typ av brott är du intresserad av? Antisemitiska brott är ett större problem i Malmö till exempel.

    "Bögknackar staden" Göteborg har minst antal anmälda hatbrott. haha

    Hatbrott är vanligare i Skåne, det religiösa Jönköpings län, Mälardalen (Stockholms län, Södermanland, Västmanland och Närke) och Stockholmsområdet än i övriga delar av Sverige. Bland de tre storstäderna så sticker Göteborg ut med mycket lägre andel hatbrott (nästan hälften så stor andel, även när det gäller homofoba brott) än i de andra två städerna. I Malmö är antisemitiska hatbrott vanligare än i de andra två städerna. Göteborgs rykte som en homofob arbetarstad är alltså inte sant. På alla plan är Göteborg en mer tolerant och mindre rasistisk stad än Stockholm och Malmö. I alla fall när det gäller hur rasism och intolerans avspeglar sig i andelen hatbrott.
    Hot och otrygghet,  mycket stort i Malmö
  • Zerafina

    Läst alla svar här nu men hinner inte svara på vartenda ett. Tack iaf för att ni tar er tid att skriva! 

    Fått upp ögonen för Jönköping (och Karlstad, som ligger strategiskt bra till med tanke på närheten till Norge etc). Någon som vill berätta mer om dessa städer? 

  • Anonym (Olle)

    Det finns officiella undersökningar (googla!) som visar att utrikes födda är väldigt mycket mindre benägna att anmäla brott.
    Därför bli statistiken väldigt missvisande.

    (Jag bryr mig inte om att debattera varför eller om det är bra/dåligt. Det har inget med racism att göra utan är bara en förklaring till mörkertalen!).

    På radio hörde jag en kvinna som jobbar inom kvinnojouren berätta att mörkertalet för våldsbrott inom familjen och våldtäkter bedöms ha ökat väldigt markant. Men eftersom både brottsoffret och gärningsmannen när det gäller dessa brott (våldtäkter) ofta båda är utrikes födda så anmäls de sällan och när de väl anmäls (mycket sällan!) så är de i stort sett omöjliga att utreda och leder nästan aldrig till åtal.
    Därför blir statistiken extremt missvisande.

  • sextiotalist
    Anonym (Olle) skrev 2014-11-23 15:12:51 följande:

    Det finns officiella undersökningar (googla!) som visar att utrikes födda är väldigt mycket mindre benägna att anmäla brott.
    Därför bli statistiken väldigt missvisande.

    (Jag bryr mig inte om att debattera varför eller om det är bra/dåligt. Det har inget med racism att göra utan är bara en förklaring till mörkertalen!).

    På radio hörde jag en kvinna som jobbar inom kvinnojouren berätta att mörkertalet för våldsbrott inom familjen och våldtäkter bedöms ha ökat väldigt markant. Men eftersom både brottsoffret och gärningsmannen när det gäller dessa brott (våldtäkter) ofta båda är utrikes födda så anmäls de sällan och när de väl anmäls (mycket sällan!) så är de i stort sett omöjliga att utreda och leder nästan aldrig till åtal.
    Därför blir statistiken extremt missvisande.


    Mycket av de brott som mörkas är ju ofta gängrelaterat och även inom familjen. Det är knappast något som gemeneman råkar ut för.
    Så för den vanliga boende i Malmö så är denna statistik inte så intressant
    Desto otäckare tycker jag att de brott som finns där min mamma bor (en liten småstad i södra Sverige), där åldringsbrott, dvs överfall på äldre, detta under ljusa dagen, inbrott i bilar och hem (och sabotage) mot helt oskyldiga är vanligare.
    Denna stad hade för ett par år sedan (senaste statistiken jag såg) ungefär 17 anmälda brott per 100 innevånare, ganska högt anser jag och då var det många personrån
  • MEE83
    Anonym (Stökmalmö) skrev 2014-11-23 14:49:09 följande:
    Hot och otrygghet,  mycket stort i Malmö
    Ok, ja jag har nästan aldrig varit i Malmö så jag kan inte uttala mig. Dialekten är avskräckande nog! haha

    Finns en del intressanta byggprojekt för en byggentusiast som mig dock, hela hyllie området och Malmö Live vid universitetsholmen osv. Väldigt urbant och fräscht.

    Törnrosen Tower i Rosengård som MKB planerar är riktigt coolt med. Den vann pris som Best Future Project på den internationella fastighetsmässan i Cannes förra året. Behövs mer sådant i Sverige istället för tråkiga lamellhus.
  • Anonym (Olle)
    sextiotalist skrev 2014-11-23 15:28:44 följande:
    Mycket av de brott som mörkas är ju ofta gängrelaterat och även inom familjen. Det är knappast något som gemeneman råkar ut för.
    Så för den vanliga boende i Malmö så är denna statistik inte så intressant
    Desto otäckare tycker jag att de brott som finns där min mamma bor (en liten småstad i södra Sverige), där åldringsbrott, dvs överfall på äldre, detta under ljusa dagen, inbrott i bilar och hem (och sabotage) mot helt oskyldiga är vanligare.
    Denna stad hade för ett par år sedan (senaste statistiken jag såg) ungefär 17 anmälda brott per 100 innevånare, ganska högt anser jag och då var det många personrån
    Jag har en hel del goda vänner som bor i Malmö.
    De håller inte alls med i din beskrivning utan under de senaste åren (sista året är väldigt tydligt) så har brottsligheten kommit att även sprida sig bredare och även utanför de vanliga geografiskt begränsade områden som det tidigare var fråga om.
    Polisen och rättsväsendet har ju också rapporterat om att brottsligheten nu i allt högre grad även drabbar vanliga (svenska...) medborgare i Malmö.

    Dessa typer av brott som du räknar upp tillhör väl dem där det är stor överrepresentation av utrikes födda?

    De allra flesta som invandrar till Sverige är schyssta.
    Men tyvärr så drabbas de schysssta väldigt hårt av att väldigt många (procentuellt...) invandrare är kriminella och/eller bryter mod Svensk lag. Det råder ju ingen som helst tvekan att procentuellt sett så är det stor överrepresentation.
    (Återigen; detta har inget med racism att göra. Överrepresentationen är väldigt tydlig och oomtvistad även i officiella rapporter. Men det finns säker många orsaker och förklaringar till detta förhållande.)
    Överrepresentationen är tydlig trots att mörkertalen anses vara ännu större. Verkligheten, bortom den officiella statistiken, är alltså med största sannolikhet ännu värre och befaras dessutom accellerera under de närmaste åren. De s k vanliga (svenska...) medborgarna, eller som du skriver "gemene man" beräknas komma att drabbas allt hårdare i en tilltagande omfattning.

    Om man rent egoistiskt föredrar att leva tryggt och säkert så finns tydlig officiell statistik som visar att man bör undvika städer eller geografiska områden som har höga tal av utrikes födda.
    Orsakerna till denna statistik kan man nog debattera i det oändliga men statistiken talar trots allt sitt tydliga språk.
  • Anonym (Småland)

    Jönköping är trevligt! Växer så det knakar dock på gott och ont. Fint med Vättern mitt i stan. Många affärer och gallerior,stor filmsta´d,tåg och buss överallt. Lite kallt på vintern/våren p.g.a Vättern,men varmare på hösten när sjön "håller kvar" värmen. Huskvarna som sitter ihop med J-ing är ännu finare med bergen runt om. Högskola,Elmia,HV71,Taberg nära. Stort sjukhus.

Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?