• Zerafina

Var i Sverige är det bäst att bo?

Är infödd Stockholmare och har, trots att jag fortfarande hyser en viss kärlek mot denna stad, blivit lite fundersam på en framtida flytt till annan stad. 

Mitt mål är att jobba inom vården och har en sambo som också arbetar med människor. 

Jag är ingen partyprisse men uppskattar åtminstone en viss närhet till affärer och civilisation, så alltför små orter är inte av intresse. Dock får det gärna finnas natur i närheten då jag är djurkär och vill i framtiden ev ha hund. Jobbmöjligheter är ju självklart att det ska finnas och gärna utmed kusten eller nära vatten. Inte för kyligt klimat, så allt ovanför Gävle går bort :) 

Ser fram emot era förslag! 

• Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?
  • Zerafina
    Anonym ((Inte västkusten)) skrev 2014-11-22 22:33:27 följande:

Om du är van att bo i Stockholm så kommer du få en chock om du flyttar till Göteborg eller Varberg eller nåt annat i närheten längd västkusten. Vädret är så vansinnigt mycket sämre! Jämt blåsigt och ofta regnigt eller fuktigt och ruggigt. Jag har bott på alla tre ställen och skulle aldrig kunna tänka mig att flytta tillbaka till det deprimerande vädret på västkusten

Jaså, då var jag inte helt ute och cyklade då.. 
  • Zerafina
    Anonym (Vi flyttar från Sthlm) skrev 2014-11-22 22:43:25 följande:

Vi bor också i Sthlm, men har blivit sjukt trötta på stressen och hetsen här uppe så vi har precis lagt bud på ett hus på Öland.

Känns mer rätt än någonsin att vi valt bort Sthlm.

Förstår det! 

Är ni födda eller uppvuxna här? 
  • Zerafina
    Isola80 skrev 2014-11-23 00:51:47 följande:

Jag är född utanför Göteborg. Har bott i Karlstad, Lysekil och Stockholm. Och är nu tillbaka i götet. Visst regnar det mycket här men det är ju på hösten bars. Det ÄR en annan stämning än i Sthlm, lugnare och vänligare. Karlstad var lite litet för mig och väldigt långt till havet. Lysekil är så fint på sommaren men helt dött resten av året.

Jag vill flytta till västra Göteborg, nära till stan och nära havet.

Lite regn har man väl inte dött av och om folket är så mycket trevligare och stressen mindre av vad jag sett och hört, så ligger götet fortfarande väldigt bra till. 
  • Zerafina
    Anonym (Åland) skrev 2014-11-22 22:55:33 följande:

Åland har låg arbetslöshet och många soltimmar. Det kan bli lite tråkigt på vintern, men skönt att vila upp sig också. Naturen är underbar på Åland.

Det låter härligt men som sagt; min sambo är nog inte så sugen på detta. Kanske får jag honom på andra tankar sedermera, när även han lessnat på jäkten i stan.. 
  • Zerafina
    Anonym (mindre ort) skrev 2014-11-23 00:52:02 följande:

Om jag arbetade inom ett sådant yrke att jag inte behövde hålla mig till Sthlm/Gbg/Malmö så hade jag nog bosatt mig i en mellanstor svensk stad med minst 50 000 invånare. Jag skulle dessutom undvikit studentstäderna. Levnadskostnaderna i dessa städer är såpass mycket lägre än i Stockholm att man kan gå upp rejält i boendestandard. Samtidigt skulle jag vilja ha tillräckligt nära till de stora städerna för att kunna åka dit på helgen då och då.

Förslag enligt ovan är tex: Helsingborg, Jönköping, Eskilstuna, Karlstad, Växjö, Halmstad. Trollhättan kvalar in som bubblare. Borås hade jag undvikit eftersom det regnar mer där än på västkusten.

Tack för tipsen! Ett par, tre av de städer du nämner är klart intressanta pga sin storlek och strategiska läge. Kul att bolla idéer med er alla! 
  • Zerafina
    fru noren skrev 2014-11-23 00:54:29 följande:

Jag vill flytta till norrland. :) Bor mitt i gröten i vasastan just nu och tycker det är hemskt.

Är du från Sthlm? Det borde ju förresten vara busenkelt att byta/sälja en lägenhet i vasastan mot ngt norröver :) 
  • Anonym (f.d. hallandsbo)

Gotland är det bästa ställe jag någonsin bott på. Visby är en fin gammal stad som är trevlig att strosa runt i och människorna är lugna och det är inte alls den stress och hets som man kan uppleva att det är i större städer på fastlandet.

Men vad du än gör, så bosätt dig aldrig i någon halländsk kommun. Folket i Halland är bland de falskaste och mest egotrippade du kan stöta på. De snackar skit om dig så fort du vänder ryggen till.

Har skrivit ett blogginlägg om "fenomenet" ifråga.

tangler01.wordpress.com/

• MEE83

Vacker natur finns det ju lite varstans. Pratar vi natur i absolut världsklass, "naturprograms natur" så har vi det med, områden i Norrland till exempel. 

Kolla igenom denna tråden från Skyscrapercity och "njut"(eller förbanna dig själv för att du inte har tänkt på att man kan ta semester i sitt eget hemland ;P). Väldigt härliga foton.

www.skyscrapercity.com/showthread.php&page=24

Annars är det ju viktigt med den sociala biten. Funkar det så brukar man nog trivas.

Jobbar du inom vården nära Norska gränsen har du möjligheter där med, både som fast anställd och som inhyrd(vikariat). Det byggs ett nytt stort sjukhus i Östfold i Norge, 4,5 mil från Strömstad(fin stad, hela västkusten är väldigt skön på sommaren från Båstad i söder till Strömstad i Norr). .

• nevermind
    Zerafina skrev 2014-11-22 00:22:55 följande:
    Dessvärre är Malmö inte riktigt vad jag är sugen på. Alltför mycket stök och i synnerhet svårt för min sambo att arbeta med det han gör där, tänker jag. 
    Det stämmer inte att det är så mycket stök där! Min bästis är född, uppvuxen och boende i Malmö och säger att media förstorar upp det.

Om jag skulle tvingas välja en annan stad än världens bästa Sthlm så blir det en i Öresundsområdet.
  • Anonym (Vi flyttar från Sthlm)

Både födda och uppvuxna i Sthlm , men hade stuga på Öland som barn, mina föräldrar har flyttat dit och har mycket släktingar både på Öland och i Kalmar. Har alltid haft svårt för stress och nu när äntligen även barnen våra började visa intresse över att flytta från Sthlm så valde vi självklart Öland :)

Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?