• Zerafina

Var i Sverige är det bäst att bo?

Är infödd Stockholmare och har, trots att jag fortfarande hyser en viss kärlek mot denna stad, blivit lite fundersam på en framtida flytt till annan stad. 

Mitt mål är att jobba inom vården och har en sambo som också arbetar med människor. 

Jag är ingen partyprisse men uppskattar åtminstone en viss närhet till affärer och civilisation, så alltför små orter är inte av intresse. Dock får det gärna finnas natur i närheten då jag är djurkär och vill i framtiden ev ha hund. Jobbmöjligheter är ju självklart att det ska finnas och gärna utmed kusten eller nära vatten. Inte för kyligt klimat, så allt ovanför Gävle går bort :) 

Ser fram emot era förslag! 

• Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?
  • Zerafina
    Anonym (Intressant) skrev 2014-11-22 13:47:05 följande:
    Jag tjafsar inte och jag försöker inte övertala TS om att flytta till Norrland. Däremot reagerar jag när någon påstår att hela norrland är kallt och snöigt, när de inte stämmer utan snarare är så att vissa städer i norr är varmare och snöfattigare än vissa städer i söder. Tyvärr kan jag inte blunda när folk är totalt inskränkta och fördomsfulla. Vill du kalla det att tjafsa så är det ditt problem. Tycker bara det är tråkigt när folk påstår saker som inte stämmer.
    Vilka städer skulle det vara som du nämner? 
  • Bellisen

Jag kan tipsa om Karlstad! Där finns allt man behöver i shopping- och nöjesutbud samtidigt som det ligger strategiskt till om man vill åka till antingen Stockholm, Göteborg eller Oslo!

Karlstad har mycket fin natur väldigt nära centrum, det är vackert med Klarälven och allt vatten, ligger vid Vänern och det är dessutom inte omöjligt att få jobb här!

Dessutom lyser ju alltid solen här! ;)

• Anonym (Inflyttad Malmöbo från 08)
    frökenelisabeth skrev 2014-11-21 21:08:50 följande:

Själv älskar jag Malmö, den är väl lite lik Helsingborg (kuststad, nära till kontinenten, osv) men större. 20-25 minuter till centrala Köpenhamn. En fantastisk sandstrand med stort hundrastområde så gott som mitt i stan (Ribban). Många havsnära stadsdelar både med lägenheter och hus. Bra jobbmöjligheter inom vården (SUS m fl), även möjligt att pendla till Köpenhamn med därtill hörande dansk lön. Rekommenderas varmt!

Jag håller med, det är en underbar stad, och som fd Stockholmare så känns den staden som ett bra alternativ.
  • frökenelisabeth
    Zerafina skrev 2014-11-22 00:22:55 följande:

Dessvärre är Malmö inte riktigt vad jag är sugen på. Alltför mycket stök och i synnerhet svårt för min sambo att arbeta med det han gör där, tänker jag. 

"Mycket stök"? Vad syftar du på då? Du har inte bara köpt mediernas snedvridna bild hoppas jag?
  • Anonym (Stökmalmö)
    frökenelisabeth skrev 2014-11-22 15:19:58 följande:
    "Mycket stök"? Vad syftar du på då? Du har inte bara köpt mediernas snedvridna bild hoppas jag?
    Både media och egna erfarenheter. Eller menar du att det skulle råda lugn och trygghet i Malmö?
  • frökenelisabeth
    Anonym (Stökmalmö) skrev 2014-11-22 15:23:39 följande:

Både media och egna erfarenheter. Eller menar du att det skulle råda lugn och trygghet i Malmö?

Ungefär lika mycket/lite som i andra städer. En stad med 100% trygghet och 0% stök finns ju inte förstås. Men Malmö är definitivt inte värre än andra städer.
  • Anonym (växjö)

Växjö!

Universitetsstad, medför att nya influenser kommer fort hit. Det blir att nya människor flyttar in och gamla flyttar ut på gott och ont.

Så nära till Stockholm att du kan åka över dan, likadant med Malmö/Köpenhamn och Göteborg. Nära till orörd natur och jag har för mig att luftföroreningarna är bland de lägsta i södra Sverige. Enda nackdelen är att det är solfattigt men man når Öland på dryga timmen...

• Anonym (växjö)

Glömde skriva att jag är inflyttad stockholmare

• Anonym (Stökmalmö)
    frökenelisabeth skrev 2014-11-22 15:36:57 följande:
    Ungefär lika mycket/lite som i andra städer. En stad med 100% trygghet och 0% stök finns ju inte förstås. Men Malmö är definitivt inte värre än andra städer.
    Eh, JO. Malmö har mycket mer problem än nästan alla svenska städer. Jag fattar inte vad du tjänar på att sitta här o förneka en sån sak?
  • dfuoih
    Zerafina skrev 2014-11-22 14:47:54 följande:
    Jag kan absolut tänka mig en flytt till sydligare breddgrader, men det blir långt framåt i tiden när jag närmar mig 50 kanske Får jag fråga var du bor nu? 
    Göteborg
Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?