• Zerafina

Var i Sverige är det bäst att bo?

Är infödd Stockholmare och har, trots att jag fortfarande hyser en viss kärlek mot denna stad, blivit lite fundersam på en framtida flytt till annan stad. 

Mitt mål är att jobba inom vården och har en sambo som också arbetar med människor. 

Jag är ingen partyprisse men uppskattar åtminstone en viss närhet till affärer och civilisation, så alltför små orter är inte av intresse. Dock får det gärna finnas natur i närheten då jag är djurkär och vill i framtiden ev ha hund. Jobbmöjligheter är ju självklart att det ska finnas och gärna utmed kusten eller nära vatten. Inte för kyligt klimat, så allt ovanför Gävle går bort :) 

Ser fram emot era förslag! 

• Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?
  • dfuoih
    Zerafina skrev 2014-11-22 17:55:18 följande:
    Ok, men Göteborg tillhör en av mina favoriter. Skulle mycket väl kunna tänka mig ett boende där. Regnar det så mycket där som det sägs? 
    Nej det tycker jag inte. Skärgårdsboende är väl bäst om du vill minimera risken för regn. Men det är ju min subjektiva bedömning. Kanske finns någon statistik att googla fram.
  • Anonym (Stökmalmö)
    Anonym (Inflyttad Malmöbo från 08) skrev 2014-11-22 16:54:04 följande:
    nej, Malmö toppar inte listan, det finns mindre städer med större problem
    frökenelisabeth skrev 2014-11-22 17:06:19 följande:
    För att det inte stämmer. Kolla lite statistik så ser du.

Jo, det stämmer, Malmö har utan tvekan de grövsta problemen med kriminalitet och otrygghet i Sverige idag. Det är klart och tydligt. Så jag tycker det är fel att försöka locka TS till den otrygga staden.
  • Anonym ((Inte västkusten))

Om du är van att bo i Stockholm så kommer du få en chock om du flyttar till Göteborg eller Varberg eller nåt annat i närheten längd västkusten. Vädret är så vansinnigt mycket sämre! Jämt blåsigt och ofta regnigt eller fuktigt och ruggigt. Jag har bott på alla tre ställen och skulle aldrig kunna tänka mig att flytta tillbaka till det deprimerande vädret på västkusten

• Anonym (Vi flyttar från Sthlm)

Vi bor också i Sthlm, men har blivit sjukt trötta på stressen och hetsen här uppe så vi har precis lagt bud på ett hus på Öland.

Känns mer rätt än någonsin att vi valt bort Sthlm.

• Anonym (Åland)

Åland har låg arbetslöshet och många soltimmar. Det kan bli lite tråkigt på vintern, men skönt att vila upp sig också. Naturen är underbar på Åland.

• Isola80

Jag är född utanför Göteborg. Har bott i Karlstad, Lysekil och Stockholm. Och är nu tillbaka i götet. Visst regnar det mycket här men det är ju på hösten bars. Det ÄR en annan stämning än i Sthlm, lugnare och vänligare. Karlstad var lite litet för mig och väldigt långt till havet. Lysekil är så fint på sommaren men helt dött resten av året.

Jag vill flytta till västra Göteborg, nära till stan och nära havet.

• Anonym (mindre ort)

Om jag arbetade inom ett sådant yrke att jag inte behövde hålla mig till Sthlm/Gbg/Malmö så hade jag nog bosatt mig i en mellanstor svensk stad med minst 50 000 invånare. Jag skulle dessutom undvikit studentstäderna. Levnadskostnaderna i dessa städer är såpass mycket lägre än i Stockholm att man kan gå upp rejält i boendestandard. Samtidigt skulle jag vilja ha tillräckligt nära till de stora städerna för att kunna åka dit på helgen då och då.

Förslag enligt ovan är tex: Helsingborg, Jönköping, Eskilstuna, Karlstad, Växjö, Halmstad. Trollhättan kvalar in som bubblare. Borås hade jag undvikit eftersom det regnar mer där än på västkusten.

• fru noren

Jag vill flytta till norrland. :) Bor mitt i gröten i vasastan just nu och tycker det är hemskt.

• Zerafina
    Anonym (Småland) skrev 2014-11-22 17:56:35 följande:

Småstad,riktigt gammal stad,marknadsstad. Stort skogs/naturområde mitt i stan som heter Apladalen. Byggs rätt mycket,tillkommer nya affärer. Många cafeér. Sjukhuset ska snart byggas ut. 40 minuter till Jönköping. Järnväg som går åt alla håll. Bra bussförbindelser. Nära Store mosse,Isaberg och flera golfbanor.
    Låter ju bra, men jag misstänker att det blir svårt att övertala min sambo att flytta dit. Han kommer från en mindre ort och har inte bott här så länge.. tror inte han saknar småstadslivet som jag gör, inte än iaf. 
  • Zerafina
    OupaOupa skrev 2014-11-22 17:58:53 följande:

Mitt andrahandsval till staden där jag bor (Göteborg) är Varberg.

En charmig stad som ligger strategiskt bra både till storstäder (Oslo - Göteborg - Malmö - Köpenhamn) och samtidigt har det bästa en småstad kan erbjuda. Charmigt centrum, historiska sevärdheter, sandstränder, vackra boenden och icke att förglömma.. ULLARED ;)

Tack för tipset, men det känns i minsta laget  
Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?