• sara123

    Hysterin kring alkohol på julen då jag precis blivit mamma

    Hej Allihopa,

    jag har precis blivit mamma och jag vill höra era åsikter kring alkohol på julen.

    Min personliga erfarenhet kring julen är enbart positivt när jag växt upp. Min mamma har druckit en snaps och en julöl kanske och min pappa samma plus en whiskey och jag har verkligen inte tagit skada av det.

    Jag tycker att vissa drycker tillhör julen.
    Men det jag inte fattar är varför när det blir dessa diskussioner så är det så antingen eller??

    Nä full på julen ska man verkligen inte vara precis som jag inte tycker man ska vara full överhuvudtaget som vuxen. Det finns liksom inte i min värld! Så det jag vill diskutera är varför blir det så antingen eller?? Precis som på andra fin middagar så dricker man ju kanske en öl eller ett glas vin och kanske en snaps som man biter av typ 100 ggr. Det dricker man för att det är gott och INTE för att bli berusad oavsett barn eller inte. Det är ju inställningen till alkohol som är så viktig tycker jag. T.ex när jag var barn och vi var på middag så var det inget snack om vem som körde hos ina föräldrar utan det var verkligen "pappa: vill du jag ska köra ikväll älskling? mamma: Nä det spelar ingen roll för mig, jag kan också köra om du vill. pappa: jag dricker gärna en öl till maten. mamma: ja men då kör jag".

    Detta har jag knappast tagit skada av. Har nog sett mina föräldrar berusade max 3-4 gånger under hela mitt liv och då menar jag en fnittrig mamma och en glad pappa och jag är över 30 år.

    Någon som håller med mig kring detta med alkohol at det handlar mer om inställningen än själva alkoholen?

  • Svar på tråden Hysterin kring alkohol på julen då jag precis blivit mamma
  • 8oo8

    Jag tycker julen är en högtid för barnen. Det är dom som få presenter och det där spännande med tomten och all mat. Och hela den där mysiga stämningen som kan bli vid jul med tända ljus och dofterna av mat. Så sprit och full hör inte julen till.
    Men så kommer vi till sanningen och verkligheten. Julen är en högtid där folk träffas som inte redigt tycker om varandra. Och för att stå ut med allt jävla tjöt och gammalt groll som kommer upp när man tränger ihop folk som egentligen inte vill umgås så kommer spriten in som ett jävla bra plåster på såren. Det är tyvärr sanningen bland dom flesta runt jul. Lösningen sluta tvinga er till att träffa folk på jul ni i vanliga fall inte skulle ta i med tång.

  • Natulcien
    8oo8 skrev 2014-11-26 11:47:01 följande:

    Jag tycker julen är en högtid för barnen. Det är dom som få presenter och det där spännande med tomten och all mat. Och hela den där mysiga stämningen som kan bli vid jul med tända ljus och dofterna av mat. Så sprit och full hör inte julen till.
    Men så kommer vi till sanningen och verkligheten. Julen är en högtid där folk träffas som inte redigt tycker om varandra. Och för att stå ut med allt jävla tjöt och gammalt groll som kommer upp när man tränger ihop folk som egentligen inte vill umgås så kommer spriten in som ett jävla bra plåster på såren. Det är tyvärr sanningen bland dom flesta runt jul. Lösningen sluta tvinga er till att träffa folk på jul ni i vanliga fall inte skulle ta i med tång.


    Fast det där med att "julen är barnens högtid" förstår jag faktiskt inte..? Ska bara barnen fira jul? Själva? Hur kul är det?
    Nej, julen är allas högtid, tycker jag. Det är ju då alla (nåja, nästan alla) är lediga och har tid för varandra, umgås och vara tillsammans. Äta gott och spela spel etc. Jag ser julen lika mycket som min högtid som min sons, även om det bara är han som får paket. Vi firar ju tillsammans.
  • Koppkaka

    Julen är ALLAS högtid. Inte ens nu efter jag själv fått barn förstår jag dom som tjatar om att julen är barnens högtid. Jäkla dravel. Har man såna problem med dom man firar med att man måste dricka sig drängfull så är det en själv och umgänget det är fel på - fira med andra! Enkelt!

  • Fånga dagen
    8oo8 skrev 2014-11-26 11:47:01 följande:

    Jag tycker julen är en högtid för barnen. Det är dom som få presenter och det där spännande med tomten och all mat. Och hela den där mysiga stämningen som kan bli vid jul med tända ljus och dofterna av mat. Så sprit och full hör inte julen till.
    Men så kommer vi till sanningen och verkligheten. Julen är en högtid där folk träffas som inte redigt tycker om varandra. Och för att stå ut med allt jävla tjöt och gammalt groll som kommer upp när man tränger ihop folk som egentligen inte vill umgås så kommer spriten in som ett jävla bra plåster på såren. Det är tyvärr sanningen bland dom flesta runt jul. Lösningen sluta tvinga er till att träffa folk på jul ni i vanliga fall inte skulle ta i med tång.


    Vi firar alltid jul med de människor vi tycker om och trivs med, vilket är familj, släkt och vänner. Den typ av jul du beskriver har jag ingen erfarenhet av. Varför väljer man att år efter år fira med människor man redan på förhand vet att man inte tål?
  • adina01
    Fånga dagen skrev 2014-11-26 12:13:39 följande:
    Vi firar alltid jul med de människor vi tycker om och trivs med, vilket är familj, släkt och vänner. Den typ av jul du beskriver har jag ingen erfarenhet av. Varför väljer man att år efter år fira med människor man redan på förhand vet att man inte tål?
    För att många anser att det är ett måste att umgås med de man har blodsband till någon gång per år varför de vill förstöra en av de största högtiderna är väldigt konstigt.
  • Natulcien
    adina01 skrev 2014-11-26 12:23:04 följande:
    För att många anser att det är ett måste att umgås med de man har blodsband till någon gång per år varför de vill förstöra en av de största högtiderna är väldigt konstigt.
    Fast då lider man ju av konflikträdsla, tänker jag..? Och det handlar då knappast bara om julen utan ställer säkert till det även resten av året. Bättre då att bearbeta sin konflikträdsla.
  • sara123

    Det har jag faktiskt aldrig tänkt på att många firar med folk (släktingar) som man inte tål i vanliga fall. Men då tänker jag så att då är ju julen ändå förstörd, barnen känner ju av den ångestladdade spänningen ändå, så då spelar ju inte så stor roll om man super till det. Julen är ändå förstörd tänker jag!

    Jag firar också endast med de jag vill fira med, dvs endast med de absolut närmaste  och det är lika mycket min högtid som det är barnens. Helt ärligt tror jag att julen betyder mer för min mamma än vad det gör för barnen :) hon är lite jultokig, men sånt är mysigt tycker jag. Och vi ger varandra paket allihopa, vi är dock max 10-12 personer och alla hjälper till så att alla kan njuta så mycket som möjligt och ingen behöver ta ensamt ansvar om att behöva stå för all mat etc. Det är en väldigt avslappnad stämning med andra ord och alla ska kunna njuta och slappna av och ha det kul, inte bara barnen!

  • Penida

    Jag tror nog, i många fall, att det är så att de som klagar och dömer andra inte kan hantera alkohol eller är väldigt lättpåverkade (en kopp glögg kanske gör dem inkapabla att ta hand om sina barn) och inbillar sig att alla fungerar likadant. Andra har dåliga erfarenheter och åter igen, har inte kommit så långt att de kan se längre än sina egna upplevelser. Det blir givetvis problematiskt då om alkohol är synonymt med fylla och/eller elände och människa är synonymt med enskilda individer.

    Om inte har jag svårt att förstå varför man känner ett behov av att döma andra. Det är ju inte så att "du" måste dricka något som innehåller alkohol. Sen tycker jag vissa är så förbannat motsägelsefulla, det ska absolut vara nolltolerans för alla på julafton för det är barnens högtid för dem och barnen blir tydligen helt förstörda om mamma tar en drink som innehåller alkohol men annars ja, då är det fritt fram.

    Jag resonerar likadant som Natulicien. Idag är det onsdag och jag tänkte ta ett glas vin till middagen snart, det svider säkerligen i ögonen på många svenskar kan jag tänka mig med tanke på vår sjuka alkoholkultur som är fixerad till helgen. Har man sett något annat är det inga konstigheter.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

    Menar alltså inte att Natulcien tycker vi har en konstig alkoholkultur, det är min åsikt. Däremot håller jag med henne om hur hon ser på julafton och resten av året, att dricka med måtta kring barn.


    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Penida skrev 2014-11-26 19:13:30 följande:

    Menar alltså inte att Natulcien tycker vi har en konstig alkoholkultur, det är min åsikt. Däremot håller jag med henne om hur hon ser på julafton och resten av året, att dricka med måtta kring barn.


    Fast...det tycker jag! Glad

    Vad jag menar är att jag håller med dig om att svenskar generellt har en konstig alkoholkultur. Kanske det är därför man vill vara v-ä-l-d-i-g-t t-y-d-l-i-g..?

    Om man kan hantera alkohol (vilket alla i vår familj kan) så är det inga konstigheter att ta ett glas vin till middagen en onsdag, lite vinglögg på första advent eller öl till julmaten, med barnen närvarande. Det är en dryck, som i måttlig mängd går utmärkt att dricka utan att man blir "konstig" eller är oansvarig.

  • Yonndax

    Vet att när jag var yngre, kanske 21 och fortfarande bodde hemma blev mamma och pappa helt förskräckta om jag mitt i veckan tog en drink. Jag tycker inte om öl eller vin men en drink är gott. Blev aldrig mer än 1 drink och jag tog den för jag gillade det. Men det var samma sak varje gång. "ska du dricka mitt i veckan?" Det hände inte varje vecka och defensivt inte varje kväll. 1 max 2 ggr på en vecka. På helgerna ville jag jag göra annat. Trivdes inte med att ut och festa. Varför är sprit i all form så förknippat med helger eller möjligen onsdagen då det är lillördag. Kan man inte ta ett glas vin eller en öl och ändå jobba dagen där på? Om man bara kan dricka på helgerna för att man måste ha nästa dag för återhämtning kanske man ska tänka över sitt drickande. Självklar kan man ut och festa, dricka med mått men kanske inte komma i säng förrens tidigt på morronen och därför behöver dagen efter för att sova ut. Men att behöva det pga spriten känns inte bra.

  • mammaSöt

    Jag tycker inte det ska vara alkohol alls. Barn märker ofta av väldigt små förändringar hos vuxna och finner det obehagligt. Även doften.

    Nej, fira med barnen, drick julmust och var härlig dagen efter när man ska få leka en hel dag med alla nya saker!!! 25 dec bästa dagen då barnen får leka med mamma och pappa hela dagen i pyjamas och äta upp alla pepparkaksrester!

  • Koppkaka
    mammaSöt skrev 2014-11-27 09:54:57 följande:

    Jag tycker inte det ska vara alkohol alls. Barn märker ofta av väldigt små förändringar hos vuxna och finner det obehagligt. Även doften.

    Nej, fira med barnen, drick julmust och var härlig dagen efter när man ska få leka en hel dag med alla nya saker!!! 25 dec bästa dagen då barnen får leka med mamma och pappa hela dagen i pyjamas och äta upp alla pepparkaksrester!


    Men du är ju precis sådär svart eller vit som vi pratat om. Om jag dricker en kopp glögg så blir jag inte det minsta påverkad, och nej, min son skulle inte märka någon skillnad eftersom jag inte påverkas av det.

    Barn må vara känsliga och märka av en förälders förändringar, men förändringar som inte sker? Nej, knappast. Om DU däremot blir påverkad av en öl eller en mugg glögg så du skrämmer dina barn, så då ska du hålla dig undan det. Men det innebär definitivt inte att alla vuxna blir det, eller att alla barn märker av såna små mängder.

    Dessutom, låter ju väldigt idylliskt med små glada barn som leker i sina pyjamasar med sina nya saker den 25, men de flesta firar julafton ytterligare en gång då, med annan släkt t ex
  • sara123
    mammaSöt skrev 2014-11-27 09:54:57 följande:

    Jag tycker inte det ska vara alkohol alls. Barn märker ofta av väldigt små förändringar hos vuxna och finner det obehagligt. Även doften.

    Nej, fira med barnen, drick julmust och var härlig dagen efter när man ska få leka en hel dag med alla nya saker!!! 25 dec bästa dagen då barnen får leka med mamma och pappa hela dagen i pyjamas och äta upp alla pepparkaksrester!


    Där kom det :) Jag kan säga dig att det kan bli skadligt på det hållet med.
    Min bästa vän har en mormor som varit alkoholist som barn så hennes mamma har fått se en hel del. Nu är hon nykter och har varit i ja 100 år (30 kanske)  
    Jag kan säga att den mamman dricker inte en droppe eller jo, två glas vin per år. Och oj vad det är laddat med precis det du skriver, en öl till maten och man känner stämningen från hennes mammas sida och pikarna och blickarna, måste du verkligen dricka en öl, etc. Min kompis har blivit nästan likadan och hennes sambo får ta pikar när han dricker ett glas whisky en lördag kväll för absolut ingenting.

    Helt ärligt, chilla liksom, det är inte norm att vara alkoholist, det är inte heller norm att vara packad som vuxen, det är inte heller norm att avstå allt som heter alkohol. Alkoholhaltiga drycker tillhör vår kultur!

    Jag märkte som barn när min pappa hade druckit en whiskey men jag blev inte det minsta rädd för det var verkligen inte en negativ förändring och det blev inte mer än så. Och jag älskade whiskey doften gör än idag faktiskt fast jag inte dricker whiskey alls.

    Man ska inte göra en höna av en fjäder om man säger så, vad säger barnen när de blir tonåringar och aldrig sett föräldrarna dricka och helt plötsligt sitter de med ett glas vin, snacka om chock! 
  • Mandel
    8oo8 skrev 2014-11-26 11:47:01 följande:

    Jag tycker julen är en högtid för barnen. Det är dom som få presenter och det där spännande med tomten och all mat. Och hela den där mysiga stämningen som kan bli vid jul med tända ljus och dofterna av mat. Så sprit och full hör inte julen till.
    Men så kommer vi till sanningen och verkligheten. Julen är en högtid där folk träffas som inte redigt tycker om varandra. Och för att stå ut med allt jävla tjöt och gammalt groll som kommer upp när man tränger ihop folk som egentligen inte vill umgås så kommer spriten in som ett jävla bra plåster på såren. Det är tyvärr sanningen bland dom flesta runt jul. Lösningen sluta tvinga er till att träffa folk på jul ni i vanliga fall inte skulle ta i med tång.


    Hmm... Det var en ny synvinkel på jul och alkohol.
    Kanske skulle anamma den! Även om jag personligen inte gillar alkohol så värst kanske jag skulle ta och dricka på nu i jul för att stå ut med svärmor och hennes tramsande. Wow! Att jag inte tänkt på det tidigare


    Jag har inga som helst problem med att folk dricker öl/vin/cider/drinkar osv när som under året och under jul bara de har koll på läget.
    Väldigt mycket folk verkar däremot ha väldiga problem med att jag i princip aldrig dricker. Jag har alltså det omvända alkoholproblemet: jag dricker för lite.
    Kanske dags att tvinga i sig öl som inte är gott, stå ut med hjärtklappningen som jag får av rödvin, plåga i mig starkvinsglögg som bränner i halsen och magen osv. enbart för att få tyst på allt tjat...
    Jag avstår alltså inte alkohol av moraliska skäl utan för att smaklökarna och den egna hälsan säger ifrån. - liten parentes


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fånga dagen

    Vi är ett stort sällskap av både vuxna och barn som alltid firar julen tillsammans. Vi är alltid 3 generationer. I vår familj hälsar vi julen välkommen med en kopp glögg. De som vill tar en snaps eller två till sillen, julöl eller julmust till maten, en konjak eller likör till kaffet. Precis som det alltid har gjorts i både min och min mans familj när vi växte upp. Ingen raglar omkring full, eller pratar med konstig röst eller beter sig på annat sätt som skrämmer barnen.

  • sara123
    Fånga dagen skrev 2014-11-27 11:26:34 följande:

    Vi är ett stort sällskap av både vuxna och barn som alltid firar julen tillsammans. Vi är alltid 3 generationer. I vår familj hälsar vi julen välkommen med en kopp glögg. De som vill tar en snaps eller två till sillen, julöl eller julmust till maten, en konjak eller likör till kaffet. Precis som det alltid har gjorts i både min och min mans familj när vi växte upp. Ingen raglar omkring full, eller pratar med konstig röst eller beter sig på annat sätt som skrämmer barnen.


    Exakt samma sak här och jag har aldrig blivit skrämd som barn pga det. Asså det är ju sjukt eg som vissa människor är hysteriska!
  • minerva123

    Jag ser det som min uppgift som förälder att visa mina barn hur man använder alkohol på ett förnuftigt, måttfullt sätt. Precis som jag vägleder dem med hundra andra saker här i livet. Att hyscha runt kring alkohol och kräva nolltolerans av precis alla i omgivningen, oavsett mängd eller nyttjandevanor, det är väldigt konstigt i mina öron. När jag växte upp var alkohol ingen grej. Mina föräldrar tog ett glas vin till jullunchen, ett glas skumpa på nyår och ibland en öl efter bastun eller varför inte ett glas rött till en vanlig lördagsmiddag. Och jag har aldrig sett mina föräldrar berusade eller ens en smula påverkade, varken när jag var barn eller nu i vuxen ålder. Och det är precis samma , odramatiska inställning till alkohol jag vill förmedla till mina egna barn.

  • Natulcien
    minerva123 skrev 2014-11-29 18:08:48 följande:

    Jag ser det som min uppgift som förälder att visa mina barn hur man använder alkohol på ett förnuftigt, måttfullt sätt. Precis som jag vägleder dem med hundra andra saker här i livet. Att hyscha runt kring alkohol och kräva nolltolerans av precis alla i omgivningen, oavsett mängd eller nyttjandevanor, det är väldigt konstigt i mina öron. När jag växte upp var alkohol ingen grej. Mina föräldrar tog ett glas vin till jullunchen, ett glas skumpa på nyår och ibland en öl efter bastun eller varför inte ett glas rött till en vanlig lördagsmiddag. Och jag har aldrig sett mina föräldrar berusade eller ens en smula påverkade, varken när jag var barn eller nu i vuxen ålder. Och det är precis samma , odramatiska inställning till alkohol jag vill förmedla till mina egna barn.


    Jag har precis samma erfarenhet som du. Mina föräldrar idkade ett helt odramatiskt och måttligt användande av alkohol och aldrig någon fylla så långt ögat nådde. Och jag tror att om man är uppväxt med den odramatiska attityden till alkohol så tar man med sig den och då blir sådana här trådar/diskussioner ganska konstiga.
  • fluu

    Jag tycker inte att "vissa drycker hör julen till", men att det är okej med alkoholdrickande kring barn,men då med stor måtta.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hysterin kring alkohol på julen då jag precis blivit mamma