• Kakan71k

    Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket morfin?

    Min älskade Mamma gick bort för ca 1 1/2 år sedan.
    Hon hade då suttit förlamad i rullstol i mer än 10 år pga stroke.
    Hon fick en lunginflammation som antibiotikan inte bet på.
    Jag har haft ett helvete sedan dess för jag anklagar mig själv för hennes död.
    Så här gick det till:
    Jag åkte till det äldreboende där hon bodde och vakade tillsammans med min bror och moster i nästan 5 dygn.Personalen hade sagt att det skulle ta tid och att vi skulle förbereda oss på det.
    Den sista kvällen började hon med en ytlig snabb andning som hon inte haft förut.Ingen ur personalen sa nåt om det.
    Mamma var helt vaken och med.
    Min moster satt och vakade till kl 12 då jag kom in och bytte av henne.
    Mammas hyperventilation var intensiv och det var otroligt jobbigt att sitta bredvid henne och se detta.
    Efter ca 1 1/2 tim ringde jag på beredskapssköterskan som kom och jag bad att dom skulle ge Mamma nåt, sköterskan medgav att Mamma hade det mkt jobbigt och behövde nåt.Hon fick då en liten dos morfin blandat med stesolid.
    Efter ytterligare 1 1/2 tim var det ingen förändring i andningen, det verkade snarare jobbigare för henne.Jag ringde på sköterskan igen och sa att jag inte tyckt det hjälpt.Då sa hon att Mamma skulle få lite mer.
    Vaket kom in kl 04 och bytte av mig och vid 04.45 väckte dom mig och sa att Mamma dött.
    Jag känner som att hon dog en för tidig och plötslig död pga morfinet och att det var mitt fel eftersom jag ringde på sköterskan en andra gång när jag egentligen visste att det skulle gå 4 tim mellan doserna.Men jag hade panik.
    Detta smärtar mig så mycket och jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Nån som har nån erfarenhet av liknande eller så? Är det i alla fall som den döende har långt mellan andetagen och är i dvala? Så dog inte Mamma, hon blev bara tyst och utandades en suck, hon var helt klar och vaken.
    Mycket tacksam för hjälp, då jag håller på att gå under:(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-16 18:37
    Jag skulle vilja fråga dig, Anonym (Livet)..
    Du skriver att när din Mamma var döende så fick hon långt högre doser än min Mamma och att din Mamma vägde runt samma som min.

    Hur ofta fick hon dom doserna morfin och stesolid, med vilka tidsintervaller?

    Du skrev att din Mamma också hyperventilerade, dog hon i den typen av andning eller var hon i ett annat skede med andningen när hon dog?

    Jag känner mig ensam i det här och skulle gärna vilja om du orkade svara.
    Tack<3

  • Svar på tråden Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket morfin?
  • Ambulansliv
    metervara skrev 2015-01-13 06:41:44 följande:

    Så hon fick för mkt medicin?


    Nä! Men TS insunierar ju att hon fått det. Att en ssk mördat hennes mamma. En polisanmälan utreder o kommer att visa att ssk är oskyldig. Enda sättet att få TS att inse att hon har fel.
  • Kakan71k

    Tack för era svar!

    Jag beklagar sorgen efter din Mamma,Anonym(Livet)! Tack så mycket för det fina svar du skrev till mig fyllt av så mycket insikt och omtanke<3.

    Min Mamma var så levande och inte alls innesluten i sig själv den sista natten.

    Hade jag inte ringt på bsk en ytterligare gång så hade hon fått sin döendeprocess så som den skulle varit, och det hade kanske inneburit något dygn till och det hade kanske varit viktigt för henne,och oss!

    Det består av tre stora problem,

    Att jag inte kunde stå ut o låta Mamma ha sin process efter att ha fått morfin o stesolid första gången.

    Att bsk gav en lika hög dos så snabbt efter den första vilket gjorde att Mamma inte orkade kämpa mera.

    Att jag gick och lade mig när vaket kom in-att jag inte förstod,jag förstår i efterhand att jag inte stod ut och är så ledsen för att jag inte kunde vara min Mammas stöd sista timmarna:(.

    Ambulansliv, konsekvensen av att ha gett två lika höga morfindoser med så kort intervall blev att bsk förkortade livet för min Mamma.

    Det är riktigt att jag anser detta och jag anser därför att bsk varit vårdslös med min Mammas liv.

    Det är ett faktum att dom försökt sudda ut att morfinet givits med en intervall på 1 1/2 tim.

    Istället har dom skrivit 4 tim.

    Detta har berört mig oerhört illa och är absurt att dom påstår det eftersom det var jag som ringde på bsk båda gångerna och alltså är väl medveten om tidpunkterna.

  • Anonym (livet)

    Jag förstår att det här är svårt för dig. Du ska göra det som känns bäst för dig, men uppenbart är att du försöker hitta lösningar för att du ska må bättre och du letar på fel ställe. Det är viktigt att du förstår att du förmodligen komma känna dig lika tom efter en eventuell process. Ingen i hela världen kan säga hur länge din mamma kunnat leva, ingen kan heller då avgöra om det blivit fel. Dessutom är det så himla länge sen att sköterskorna omöjligt ens kan komma ihåg detaljer förutom det som står i journalen. Så gör det du måste såklart, men var beredd på att du förmodligen inte kommer till någon sån klarhet som du önskar. Kram!

  • metervara

    Fast dom medicinkunniga här i tråden säger ju att medicinen inte har orsakat din mammas död. Däremot är det märkligt att det står fel i journalen men det kan ha sina logiska förklaringar.

    Du kan ju anmäla såklart men innan det skulle jag försöka få till det där mötet med sköterskan och chefen.

  • Kakan71k

    Är det så? Vad jag förstår så är det för mkt att ge morfin(7,5 mg plus 5 mg stesolid) vid två tillfällen med endast 1 tim mellanrum om en människa har svår andnöd och endast väger 43 kilo?

    En sammanlagt dödande dos.

  • Kakan71k

    Jag skulle gärna också vilja komma i kontakt med andra med liknande erfarenheter.

    Alltså av andra som upplever att dom bär ansvaret för sin mammas eller pappas död.

    Så som jag gör i och med att jag ringde på beredskapssköterskan en andra gång och sa till henne att jag inte tyckt den tidigare dosen hjälpt närmvärt.

    Konsekvensen av mitt tanklösa handlande blev att min Mamma dog i förtid.

    Jag skulle så gärna vilja veta hur ni hanterat era situationer för att kunna leva vidare med skulden?

    Tack.


    Skuld,sorg,för mycket morfin,mitt fel att Mamma dog.
  • Ambulansliv
    Kakan71k skrev 2015-01-13 13:56:01 följande:

    Tack för era svar!

    Jag beklagar sorgen efter din Mamma,Anonym(Livet)! Tack så mycket för det fina svar du skrev till mig fyllt av så mycket insikt och omtanke<3.

    Min Mamma var så levande och inte alls innesluten i sig själv den sista natten.

    Hade jag inte ringt på bsk en ytterligare gång så hade hon fått sin döendeprocess så som den skulle varit, och det hade kanske inneburit något dygn till och det hade kanske varit viktigt för henne,och oss!

    Det består av tre stora problem,

    Att jag inte kunde stå ut o låta Mamma ha sin process efter att ha fått morfin o stesolid första gången.

    Att bsk gav en lika hög dos så snabbt efter den första vilket gjorde att Mamma inte orkade kämpa mera.

    Att jag gick och lade mig när vaket kom in-att jag inte förstod,jag förstår i efterhand att jag inte stod ut och är så ledsen för att jag inte kunde vara min Mammas stöd sista timmarna:(.

    Ambulansliv, konsekvensen av att ha gett två lika höga morfindoser med så kort intervall blev att bsk förkortade livet för min Mamma.

    Det är riktigt att jag anser detta och jag anser därför att bsk varit vårdslös med min Mammas liv.

    Det är ett faktum att dom försökt sudda ut att morfinet givits med en intervall på 1 1/2 tim.

    Istället har dom skrivit 4 tim.

    Detta har berört mig oerhört illa och är absurt att dom påstår det eftersom det var jag som ringde på bsk båda gångerna och alltså är väl medveten om tidpunkterna.


    Du anklagar henne för din mammas död. Hon mördade din mamma. Polisanmäl! Superenkel lösning utifrån sättet du resonerar.

    Personligen anser jag du borde polisanmälts om du INTE ringt. Så det finns olika sätt att se på saken.

    Högst troligt hade du anklagat dig själv oavsett när din mamma somnat in. Döden är ingen normal process för många o när man inte "vet/kan" kommer man alltid fundera o måla upp alternativa scenarion. Ytlig snabb andning är inget gott tecken. Du bad ju om smärtlindring för att du där o då upplevde att din mamma inte hade det gott. Oavsett om du i efterhand anser att hon hade det bra. Du analyserar o vet nog inte 100 hur det eg var. Situationen tar på psyket o man är inte alltid 100 med pga sorg o nervositet.
  • Ambulansliv
    Kakan71k skrev 2015-01-13 15:20:17 följande:

    Är det så? Vad jag förstår så är det för mkt att ge morfin(7,5 mg plus 5 mg stesolid) vid två tillfällen med endast 1 tim mellanrum om en människa har svår andnöd och endast väger 43 kilo?

    En sammanlagt dödande dos.


    1,5 timma har du skrivit. Det kanske var 2 eg? Vikt har ingen större betydelse om hon fått morfinliknande preparat tidigare (kanske stod på det). Hur fick hon medicinen?
  • Anonym (livet)

    Jag tycker inte att du borde googla dig till såna saker som vad som är en "dödlig dos" är.... fråga en läkare istället. Jag utbildas inom medicin, jag har ingen aning och tänker inte påstå det heller, jag vet bara att min egen mamma fick långt högre dos än det i flera dagar.... och hon vägde runt samma vikt. Jag ställde frågan rakt ut till sköterskorna (eller läkaren, minns inte) om det kunde orsaka hennes död, men det skulle det inte göra. Situationen är faktiskt ganska likt din.

    Men även OM det hade varit så, så hade det inte spelat någon roll för mig.... Ingenting jag kunde göra hade ändrat på det faktum att min älskade mamma var döende. Och det fanns INGET du kunde göra heller.... vare sig hon hade dödsångest eller ej, redo eller ej, den sista tiden är jobbig vare sig det märks eller inte. Kroppen VET att den är på väg att försvinna, det är därför de flesta människors kroppar stänger ned genom att ta bort törst, hunger och mag och tarmrörelser. Kroppen gör sig redo att stänga ned. Åt och drack hon?

    Som du märker så känner de flesta här på FL att det inte är sunt att känna så här långt efter att du har orsakat din mammas död, för det har du inte! Hon var döende! Ingenting varken du eller någon sjuksköterska hade kunnat hindra det faktum. Jag lovar dig att ingen sköterska önskade livet ur din mamma och hon hade förmodligen avlidit i EXAKT samma tidpunkt - morfin eller ej. Hon hyperventilerade, det tar otroligt mycket på ett hjärta, speciellt om det är svagt. Morfin lugnar som någon tidigare sade, NED andningen. Jag kan tänka mig att det var hjärtat som inte orkade mer, men jag är som sagt verkligen ingen läkare.

    Du måste sluta anklaga dig själv för din mammas död och även andra.... Hon är borta och du kommer vara tvungen att hantera det till slut. Som många tidigare sagt, sök riktig hjälp, vi här på forumet kan bara komma med våra spontana åsikter och jag känner att du inte riktigt kan ta till dig dom åsikterna just nu. Kontakta vården och få hjälp med dina känslor och anmäl om det får dig att må bättre. Men tänk på att det är en människa du anmäler, som garanterat inte velat din mamma något ont.... även OM din mamma dog som en bieffekt av morfinet så var det din mammas tid att försvinna och hon var nog lättad att inte behöva hålla ut mer. Ingen kunde hjälpa henne och det bästa för dig vore nog att försöka sluta hitta anledningar.

    Det känns som ett sätt att hålla dig fast vid din mamma kanske? Om du fortfarande har det här "uppdraget" att se till att hon får någon slags upprättelse så har du en liten del av henne kvar? Jag tror verkligen att hon skulle vilja att du fick någon sorts frid och gick vidare med ditt liv.

    Kram!

  • Anonym (Hmm)

    Att försöka mjölka vården på skadestånd när ens förälder gått bort måste vara så lågt en människa kan sjunka. Grattis!

  • Kakan71k

    Ni som skrivit elaka saker här,ni beter er illa.

    Jag vill inte ha något skadestånd, jag har velat ha en utredning på vad som hände min Mamma som jag älskade över allt annat.

    Jag vill inte polisanmäla.Jag är förtvivlad!

    Jag har velat ha ett möte med sjuksköterskan för att höra hur hon resonerade,men jag har bara mötts av tystnad från de som ytterst hade det medicinska ansvaret.

    Jag vill be er som har så mkt agg att ni misstolkat det jag skrivit att inte skriva här då det gör mig mycket ledsen,

  • Anonym (Dsk)
    Kakan71k skrev 2015-01-13 19:16:24 följande:

    Ni som skrivit elaka saker här,ni beter er illa.

    Jag vill inte ha något skadestånd, jag har velat ha en utredning på vad som hände min Mamma som jag älskade över allt annat.

    Jag vill inte polisanmäla.Jag är förtvivlad!

    Jag har velat ha ett möte med sjuksköterskan för att höra hur hon resonerade,men jag har bara mötts av tystnad från de som ytterst hade det medicinska ansvaret.

    Jag vill be er som har så mkt agg att ni misstolkat det jag skrivit att inte skriva här då det gör mig mycket ledsen,


    Det går inte att göra en utredning av det slag du efterfrågar och finns ingen anledning. Din mamma fick inte orimligt höga doser medicin utan doser det är vanligt att ge i livets slutskede.

    Du faller hela tiden tillbaks på dina egna skuldkänslor kring din mammas död. Att du ringde på ssk för att din mamma verkade må dåligt, att du mår dåligt för at du sov när hon gick bort osv.

    Det går aldrig att förutse hur snabbt någon ska gå bort. Det kan gå minuter, timmar eller dagar från det att man beslutar sig för palliativ vård. Det finns inget som säger att din mamma skulle ha levt längre utan morfinet. Förmodligen skulle ditt dåliga samvete gälla att du inte ringt om du valt att inte göra det.

    Ingen annan är ansvarig för din mammas dön än hennes sjukdom. Ingen utredning skulle kunna visa om hon levt längre utan morfinet eftersom det inte går att förutsäga döden på det sättet. Du behöver hjälp att bearbeta din sorg och att skuldbelägga vårdpersonalen kommer inte hjälpa dig att gå vidare.
  • Anonym (livet)

    Tyvärr är familjeliv inte direkt fritt från näthat, försök att se förbi det. Men det kanske är bäst att lämna tråden när du mår så dåligt och ta till dig de bra kommentarerna och feedbacken? Lycka till!

  • Kakan71k

    Du har rätt,tack.

    Jag är så tacksam och rörd över alla er som tagit er tid att svara mig.

    Det har betytt så mycket med era synpunkter,råd och stöd.TACK!!!<3

    I slutändan handlar det om att jag måste handskas med min egen känsla av skuld.

    Men det var som jag sista natten konstigt nog förnekade allt inklusive att hon kunde få för mkt morfin eller att hon nu skulle dö.

    Den skulden att jag inte riktigt kunde där för henne varken känslomässigt eller fysiskt.

    Tack ni skulle bara veta hur mkt era svar betytt.

  • Kakan71k

    Jag skulle vilja fråga dig, Anonym (Livet)..
    Du skriver att när din Mamma var döende så fick hon långt högre doser än min Mamma och att din Mamma vägde runt samma som min.

    Hur ofta fick hon dom doserna morfin och stesolid, med vilka tidsintervaller?

    Du skrev att din Mamma också hyperventilerade, dog hon i den typen av andning eller var hon i ett annat skede med andningen när hon dog?

    Jag känner mig ensam i det här och skulle gärna vilja om du orkade svara.
    Tack<3

  • Kakan71k

    Ni som skrivit att ni haft mammor som fått långt högre dos morfin de sista dagarna än vad min mamma fick,

    Hur ofta fick dom doserna?

    Det som var fel i min Mammas fall tycker jag var att hon fick en lika hög dos 1 1/2 tim efter den första.

    7,5 mg morfin o 5 mg stesolid vid båda tillfällena.

    Menade inte ni att era mammor fick sådana doser var fjärde tim?

  • elle9

    Lite utanför ämnet just nu, men jag skulle vilja tipsa om en bra liten bok som handlar om allt det riktigt svåra och att inte orka som anhörig: Hur ska jag orka? Av Lars Björklund.

  • Tiina87
    Kakan71k skrev 2015-01-13 15:20:17 följande:

    Är det så? Vad jag förstår så är det för mkt att ge morfin(7,5 mg plus 5 mg stesolid) vid två tillfällen med endast 1 tim mellanrum om en människa har svår andnöd och endast väger 43 kilo?

    En sammanlagt dödande dos.


    En helt normal dos med helt normalt tidsrymd vid palliativ vård.
Svar på tråden Min Mamma låg för döden, gav dom för mycket morfin?