• Anonym (hjälp)

Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?

Fick ett brev från kronofogden där de skrev att hyresbolaget bad mig flytta ifrån min lägenhet eftersom jag inte betalade hela hyran i aug.

Jag fick det i oktober och har inte hört något sedan dess, jag tänker om jag betalar i december eller januari, kommer jag fortfarande att bli vräkt då? Hur lång är själva processen? Kan jag få tillbaka mitt hyreskontrakt på något sätt? Jag kan inte betala hela beloppet förrän i januari. Antar att socialen inte kan hjälpa mig på något sätt (i form av lån)?

Kommer jag bara bli utkastad på gatan sen då? Jag har verkligen ingen jag kan bo hos. Och mina grejer, ska jag bara slänga bort dem? Usch, vet inte vad jag ska göra. Jag vet redan att jag får skylla mig själv så ni behöver inte skriva det, orkar inte få en massa skit just nu...

• Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?
  • Anonym (m)
    Anonym (Fattig mamma) skrev 2014-12-04 13:32:46 följande:
    Men för h*l*e*e ts! Eftersom du inte har några pengar på mobilen så kan du LÅNA mobil av någon på skolan, hur svårt kan det va? Du MÅSTE ju ringa till hyresvärden NU!
    Ts verkar tyvärr tro att det är Vårdcentralens uppgift att vara med och lösa detta.

Jag har förklarat för ts att det finns en gräns för hur länge till ts:s hyresvärd och Kronofogden kan vänta till.

• LillaSnigel

Ja det blir säkert bättre när ni skriver som ni gör Obestämd 

Kanske man kan vara lite mer ödmjuk.. 

TS Om jag vore dig skulle jag knata till soc och kolla om du kan få en tid tidigare, samtidigt passa på att låna telefon. 

Annars kanske det finns möjlighet att låna på skolan. 
    Spelar egentligen inte så stor roll att du ringer kronofogden, utan du bör ringa din hyresvärd och fråga vad du har för alternativ. Och vad du kan göra för att få behålla lägenheten.

Kanske du har någon som kan hjälpa dig att ringa om det känns jobbigt (?) 

• Ctazy

Hej ts!

Skicka gärna ett PM till mig så kan jag hjälpa dig att sammanställa en lista med saker som du behöver göra. 

• SnurriggirrunS

Om TS bor i närheten av Göteborg kan hon få låna min telefon. Jag kan eventuellt finnas där som moraliskt stöd om det behövs. Det är bara att PM:a i så fall om du vill prata privat, TS.

(Jag är tjej, 31 år för övrigt och har inga baktankar, bara förhoppning om att TS inte blir vräkt)

• P30
    Anonym (hjälp) skrev 2014-12-04 12:36:43 följande:

Har varit där. Fick tid nästa torsdag. Vet inte varför det ska ta sån tid. 
    Har inte pratat med hyresbolaget ännu. Har inga pengar kvar på mobilen, jag ringde vårdcentralen i morse men fick som vanligt inget svar. Ska gå dit istället. 

Gå till fastighetsbolaget. Ring inte. Kolla vilka besökstider de har. Ställ alla larm du har och få det gjort. Be om att få ett utdrag på hyresbetalningar, så tar du med det till soc, så kan de enklare hjälpa dig.

Strunta i precis allt annat, det är soc och fastighetsbolaget som är det viktiga. Gör det det första du gör på morgonen, innan du går till skolan. Och om du inte orkar får du kanske leva med att du inte orkade rädda din lägenhet. Det kommer att bli mycket jobbigare att inte ta tag i det här i morgon bitti. Varje dag som går riskerar att bli den sista i din lägenhet...
    Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Anonym (Laleh)

Känns som att man gör saker lite bakvänt.
    Ska VC hjälpa dig med ditt mående? ABSOLUT, men kanske inte som prio 1?
    Ska soc hjälpa dig med pengar ? ABSOLUT, men inte heller det som prio 1

Ska din hyresvärd berätta för dig när/om du blir vräkt? ABSOLUT...där ska du börja!

• Anonym (hjälp)
    Anonym (m) skrev 2014-12-04 13:36:15 följande:
    Ts verkar tyvärr tro att det är Vårdcentralens uppgift att vara med och lösa detta.

Jag har förklarat för ts att det finns en gräns för hur länge till ts:s hyresvärd och Kronofogden kan vänta till.

Men lägg av... Jag har aldrig sagt att vårdcentralen har något med detta att göra, sluta hitta på en massa saker. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Laleh) skrev 2014-12-04 17:04:26 följande:
    Känns som att man gör saker lite bakvänt.
    Ska VC hjälpa dig med ditt mående? ABSOLUT, men kanske inte som prio 1?
    Ska soc hjälpa dig med pengar ? ABSOLUT, men inte heller det som prio 1

Ska din hyresvärd berätta för dig när/om du blir vräkt? ABSOLUT...där ska du börja!
    Fast bara för att jag ringer till vc betyder det inte att jag struntar i det andra. F.ö är det ganska akut, jag behöver en tid så snart som möjligt, helst igår egentligen. Och nej, det har absolut ingenting med vräkningen att göra. 
  • Anonym (hjälp)
    P30 skrev 2014-12-04 17:03:34 följande:
    Gå till fastighetsbolaget. Ring inte. Kolla vilka besökstider de har. Ställ alla larm du har och få det gjort. Be om att få ett utdrag på hyresbetalningar, så tar du med det till soc, så kan de enklare hjälpa dig.

Strunta i precis allt annat, det är soc och fastighetsbolaget som är det viktiga. Gör det det första du gör på morgonen, innan du går till skolan. Och om du inte orkar får du kanske leva med att du inte orkade rädda din lägenhet. Det kommer att bli mycket jobbigare att inte ta tag i det här i morgon bitti. Varje dag som går riskerar att bli den sista i din lägenhet...
    Ja, jag hade tänkt att gå dit men när jag hade varit hos soc ville jag bara gå hem igen. Vet att det är dumt. 
  • Anonym (hjälp)
    SnurriggirrunS skrev 2014-12-04 16:47:04 följande:
    Om TS bor i närheten av Göteborg kan hon få låna min telefon. Jag kan eventuellt finnas där som moraliskt stöd om det behövs. Det är bara att PM:a i så fall om du vill prata privat, TS.

(Jag är tjej, 31 år för övrigt och har inga baktankar, bara förhoppning om att TS inte blir vräkt)
    Jag bor nära Göteborg... 
Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?