• Anonym (hjälp)

Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?

Fick ett brev från kronofogden där de skrev att hyresbolaget bad mig flytta ifrån min lägenhet eftersom jag inte betalade hela hyran i aug.

Jag fick det i oktober och har inte hört något sedan dess, jag tänker om jag betalar i december eller januari, kommer jag fortfarande att bli vräkt då? Hur lång är själva processen? Kan jag få tillbaka mitt hyreskontrakt på något sätt? Jag kan inte betala hela beloppet förrän i januari. Antar att socialen inte kan hjälpa mig på något sätt (i form av lån)?

Kommer jag bara bli utkastad på gatan sen då? Jag har verkligen ingen jag kan bo hos. Och mina grejer, ska jag bara slänga bort dem? Usch, vet inte vad jag ska göra. Jag vet redan att jag får skylla mig själv så ni behöver inte skriva det, orkar inte få en massa skit just nu...

• Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?
  • P30

Jag föreslår att ingen svarar ts något mer i tråden innan hon besökt sin hyresvärd. Jag förstår ju inte hur det kan vara så svårt, men jag har ju aldrig varit så djupt som ts i alla fall, så det kanske man inte kan förvänta sig...

Snälla TS, bara få tummen ur rumpan och åk dit! Berätta, som sagt, att du har kontakt med soc och att det kommer att lösa sig.

Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Anonym (Laleh)

Detta är som days of our lifes

så.

hur gick det?

• Anonym (hjälp)
    P30 skrev 2014-12-05 14:33:19 följande:
    Jag föreslår att ingen svarar ts något mer i tråden innan hon besökt sin hyresvärd. Jag förstår ju inte hur det kan vara så svårt, men jag har ju aldrig varit så djupt som ts i alla fall, så det kanske man inte kan förvänta sig...

Snälla TS, bara få tummen ur rumpan och åk dit! Berätta, som sagt, att du har kontakt med soc och att det kommer att lösa sig.
    Det kanske är bra, ja... kommer antagligen inte få tag i någon förrän på måndag.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det så att andra förstår. Det kommer i perioder. Om detta hade hänt för 1,5 år sedan hade jag tagit tag i det direkt, hade verkligen inte låtit det gå så här långt.
  • Anonym (hjälp)

Eftersom de inte börjat med att verkställa avhysningen än antog jag att jag har lite mer tid. Jag är inte bra på att få saker gjorda. Mamma brukade alltid hjälpa mig med såna här saker.
    Jag har i alla fall pratat med en läkare idag och fått en tid hos en kurator... vet att det inte var min första prioritet men jag har nog aldrig varit så här nere sen de dog och jag behövde prata med någon

• Anonym (m)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-12-06 00:26:45 följande:

Eftersom de inte börjat med att verkställa avhysningen än antog jag att jag har lite mer tid. Jag är inte bra på att få saker gjorda. Mamma brukade alltid hjälpa mig med såna här saker.

Jag har i alla fall pratat med en läkare idag och fått en tid hos en kurator... vet att det inte var min första prioritet men jag har nog aldrig varit så här nere sen de dog och jag behövde prata med någon

Du behöver fortfarande kontakta din hyresvärd snarast för att se om du kan få till en avbetalningsplan och därmed förhindra att komma verkställer vräkningen.

Ditt mående är inte prioritet 1 just nu även om det känns väldigt jobbigt just nu.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (m) skrev 2014-12-06 00:38:04 följande:
    Du behöver fortfarande kontakta din hyresvärd snarast för att se om du kan få till en avbetalningsplan och därmed förhindra att komma verkställer vräkningen.

Ditt mående är inte prioritet 1 just nu även om det känns väldigt jobbigt just nu.
    "väldigt jobbigt" är en grav underdrift... Du vet inte hur jag har mått idag. Men tack vare läkarbesöket  känner jag delvis att jag kanske orkar ta tag i detta på måndag

Fick antidepressiva utskrivna, även fast jag sa att jag inte ville ha
  • Anonym (m)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-12-06 00:43:51 följande:

"väldigt jobbigt" är en grav underdrift... Du vet inte hur jag har mått idag. Men tack vare läkarbesöket  känner jag delvis att jag kanske orkar ta tag i detta på måndag

Fick antidepressiva utskrivna, även fast jag sa att jag inte ville ha

Ta tag i resterande direkt på måndag ska du se att du sedan kan fokusera på att må bra igen!

Din hyresvärd samt kfm har som sagt en gräns för hur länge dom kan vänta till.

Lycka till nu så jätte mycket!
  • Anonym (?)
    Anonym (m) skrev 2014-12-06 00:38:04 följande:

Hyresvägen är det prioriterade just nu, men om TS samtidig kommer dit läkarintyg från VC som visar att hon har tiilfälliga sociala svårigheter som bagrund skulle det kuna underlätta?
  • Anonym (håller tummarna)

Kanske du kan få soc att betala hyran direkt till hyresvärden om du får beviljat soc.bidrag och då ordna med ett intyg att lämna in till hyresvärden så de är garanterade att få in sina pengar oavsett ditt välmående..

• Anonym (hjälp)
    Anonym (håller tummarna) skrev 2014-12-06 21:35:45 följande:
    Kanske du kan få soc att betala hyran direkt till hyresvärden om du får beviljat soc.bidrag och då ordna med ett intyg att lämna in till hyresvärden så de är garanterade att få in sina pengar oavsett ditt välmående..
    Fast jag har ju csn så jag behöver inte socialbidrag... och sen när detta är över kommer jag aldrig göra samma sak igen. 
Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?