• Anonym (hjälp)

Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?

Fick ett brev från kronofogden där de skrev att hyresbolaget bad mig flytta ifrån min lägenhet eftersom jag inte betalade hela hyran i aug.

Jag fick det i oktober och har inte hört något sedan dess, jag tänker om jag betalar i december eller januari, kommer jag fortfarande att bli vräkt då? Hur lång är själva processen? Kan jag få tillbaka mitt hyreskontrakt på något sätt? Jag kan inte betala hela beloppet förrän i januari. Antar att socialen inte kan hjälpa mig på något sätt (i form av lån)?

Kommer jag bara bli utkastad på gatan sen då? Jag har verkligen ingen jag kan bo hos. Och mina grejer, ska jag bara slänga bort dem? Usch, vet inte vad jag ska göra. Jag vet redan att jag får skylla mig själv så ni behöver inte skriva det, orkar inte få en massa skit just nu...

• Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?
  • LillaSnigel
    Anonym (hjälp) skrev 2014-12-04 18:17:34 följande:
    Går det verkligen att få en tid tidigare då?
    Har ingen som kan hjälpa mig, får klara det mesta själv.
    Brukar gå lättare, nu är det dock länge sen jag gjorde ett besök där.

Men tycker absolut du ska prova.

Sen kommer dom säkert säga nej, men då skulle jag tjata ytterligare.

Sen att du tar kontakt med hyresvärden och frågar vad du kan göra för att få rätsida på detta.

Tycker det är underligt eftersom du nämner att du kan betala i januari. Lite empati borde dom kunna visa.
  • Anonym (m)
    Anonym (OMG) skrev 2014-12-04 19:42:28 följande:
    Mm att du påstod att hon inte betalat hela hyran sedan augusti.....Det rör sig endast om EN hyra, inte flera.
    Jag var lite snabb i min läsning gällande ts:s inlägg om just detta!

Men hur som helst så riskerar ändå ts snart att bli hemlös och få väldigt svårt i framtiden med att få kontrakt på lägenhet igen om hyresvärden inte får in resterande pengar för aug snarast.

Socialsekreterare på Socialtjänsten kan hjälpa ts med att ansöka om försörjningsstöd,hjälpa till med att sköta kontakten med hyresvärden och Kronofogden osv.

Ts hyresvärd samt Kronofogden har ingen skyldighet att agera medmänniskor utan har lagar och regler att följa.

Jag hoppas verkligen att detta löser sig för ts.
  • Anonym (Fattig mamma)

Du har haft TRE månader på dig att betala dessa 800:- som fattas för augusti hyran, så för mig känns det som att du har struntat i att betala din skuld, och tänkt som många andra att det ordnar sig nog...

• Anonym (...^¨)
    Anonym (Fattig mamma) skrev 2014-12-05 07:20:52 följande:

Du har haft TRE månader på dig att betala dessa 800:- som fattas för augusti hyran, så för mig känns det som att du har struntat i att betala din skuld, och tänkt som många andra att det ordnar sig nog...

Jag tror att hon mått så dåligt att hon helt enkelt inte orkat ta tag i allt. Jag vet precis hur det känns, när man inte orkar med och istället stoppar huvudet i sanden. Jag har tagit tag i min situation och ordnat upp det med räkningar, såg rätt illa ut för min de också ett tag, inte så illa som för ts dock. Aldrig riskerat att bli bostadslös och har fast jobb men slarvat något enormt med räkningar, allt pga mitt mående. Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig för dig ts. Det är superjobbigt att ta tagit allt men när det väl är gjort kommer du känna en sån lättnad.
  • Anonym (...^¨)
    Anonym (m) skrev 2014-12-04 18:59:17 följande:
    Då är det resterande hyra för augusti som din hyresvärd vill ha betalt ifrån dig.

Det borde inte vara så svårt för dig att få en avbetalningsplan på det av din hyresvärd bara du kontaktar denne.

Det är väl bättre det än att bli satt på gatan?
    Trots att Ts skrev att hon hade betalat hyran sedan augusti skrev du gång på gång att hon bodde gratis, det verkade som att du inte ens läste hennes svar. Hon skrev ju tydligt att hon hade betalat sedan augusti men alltså hade en skuld på 800 från augustihyran. 

Tror det var det denna person syftade på:
    Anonym (OMG) skrev 2014-12-04 18:54:58 följande:
    Hur i helvete läser du?
    Det var som att du inte ens läste vad Ts skrev. Sedan håller jag utan tvekan med om att ts borde prioritera att kontakta soc, kronofogden osv. Det borde vara absolut första prioritet, ännu är det nog inte försent. Tror absolut hon skulle få hjälp att betala.
  • Anonym (m)
    Anonym (...^¨) skrev 2014-12-05 07:52:34 följande:

Trots att Ts skrev att hon hade betalat hyran sedan augusti skrev du gång på gång att hon bodde gratis, det verkade som att du inte ens läste hennes svar. Hon skrev ju tydligt att hon hade betalat sedan augusti men alltså hade en skuld på 800 från augustihyran. 

Tror det var det denna person syftade på:Det var som att du inte ens läste vad Ts skrev. Sedan håller jag utan tvekan med om att ts borde prioritera att kontakta soc, kronofogden osv. Det borde vara absolut första prioritet, ännu är det nog inte försent. Tror absolut hon skulle få hjälp att betala.

Jag har skrivit att ts till en del bor gratis i och med att ts ligger efter med 30 % av augustis hyra!

Ts behöver uppenbarligen hjälp att lösa detta för att inte riskera att Kronofogden verkställer vräkningen(annars är det snart för sent)
  • Anonym (hjälp)

Hej. Jag har fortfarande inte pratat med hyresbolaget eller kronofogden, men jag ska göra det innan klockan fyra.
    Men jag kom på en grej. Om jag köper till exempel en surfplatta mot faktura och säljer denna, då har jag ju pengar innan januari och kan betala hyresskulden. Visserligen måste jag betala fakturan för surfplattan och det kan jag inte göra förrän januari men även om jag får påminnelseavgifter och sånt riskerar jag ju iaf inte att bli bostadslös? Eller?

• P30
    Anonym (hjälp) skrev 2014-12-05 12:21:38 följande:

Hej. Jag har fortfarande inte pratat med hyresbolaget eller kronofogden, men jag ska göra det innan klockan fyra.
    Men jag kom på en grej. Om jag köper till exempel en surfplatta mot faktura och säljer denna, då har jag ju pengar innan januari och kan betala hyresskulden. Visserligen måste jag betala fakturan för surfplattan och det kan jag inte göra förrän januari men även om jag får påminnelseavgifter och sånt riskerar jag ju iaf inte att bli bostadslös? Eller?

Du skall inte köpa någonting överhuvud taget. Dessutom hade du ju betalningsanmärkningar, så det blir nog ganska svårt.

Du skall bara göra följande:
    1. Kontakta hyresbolaget. Många stänger kl 12 på fredagar, så det kan hända att du redan försuttit den chansen. På fredag eftermiddag finns väldigt få kvar, så gå dit NU. På en gång. Utan att fundera mer. Bara gå.

2. Be om att få deras hjälp med att ringa till kronofogden för att fråga angående datum för avhysning. Berätta att du inte har några pengar på telefonen och att du har det väldigt jobbigt just nu. De vill lösa detta precis lika mycket som du.

3. Berätta för bostadsbolaget att du har kontaktat socialen så att du skall få ordning på dina betalningar och ditt liv nu. Bolaget vill ha in din hyra i tid och slippa störningar från dig. Så länge du löser det är de glada. Så alla indikationer på att det kommer att bli bättre är bra för dem.

Slutligen. Vänta inte en sekund till framför datorn. Gå exakt nu.
    Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • Anonym (hjälp)
    P30 skrev 2014-12-05 12:38:45 följande:
    Du skall inte köpa någonting överhuvud taget. Dessutom hade du ju betalningsanmärkningar, så det blir nog ganska svårt.

Du skall bara göra följande:
    1. Kontakta hyresbolaget. Många stänger kl 12 på fredagar, så det kan hända att du redan försuttit den chansen. På fredag eftermiddag finns väldigt få kvar, så gå dit NU. På en gång. Utan att fundera mer. Bara gå.

2. Be om att få deras hjälp med att ringa till kronofogden för att fråga angående datum för avhysning. Berätta att du inte har några pengar på telefonen och att du har det väldigt jobbigt just nu. De vill lösa detta precis lika mycket som du.

3. Berätta för bostadsbolaget att du har kontaktat socialen så att du skall få ordning på dina betalningar och ditt liv nu. Bolaget vill ha in din hyra i tid och slippa störningar från dig. Så länge du löser det är de glada. Så alla indikationer på att det kommer att bli bättre är bra för dem.

Slutligen. Vänta inte en sekund till framför datorn. Gå exakt nu.
    Jo, men jag såg precis att en hemsida har bytt fakturaleverantör och det verkar som jag kan handla mot faktura där. 
    Jag ringde faktiskt till kronofogden och frågade när jag skulle bli avhyst, hon sa att de inte har verkställt någon avhysning än och att det var intrum justitia jag skulle prata med. Men när jag ringde dem för längesedan frågade jag om jag kunde få en avbetalningsplan och de sa nej, jag måste betala hela summan för att få behålla kontraktet, vilket jag inte kunde göra då. Så jag vet inte om det är någon idé att ringa dem igen?

Har i alla fall pratat med socialen och kronofogden nu, då är det bara hyresbolaget kvar.
  • Anonym (?)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-12-05 13:30:56 följande:
    Jo, men jag såg precis att en hemsida har bytt fakturaleverantör och det verkar som jag kan handla mot faktura där. 
    Jag ringde faktiskt till kronofogden och frågade när jag skulle bli avhyst, hon sa att de inte har verkställt någon avhysning än och att det var intrum justitia jag skulle prata med. Men när jag ringde dem för längesedan frågade jag om jag kunde få en avbetalningsplan och de sa nej, jag måste betala hela summan för att få behålla kontraktet, vilket jag inte kunde göra då. Så jag vet inte om det är någon idé att ringa dem igen?

Har i alla fall pratat med socialen och kronofogden nu, då är det bara hyresbolaget kvar.

Att prata med hyresbolaget är viktigast av allt, så se till att få det gjort idag! (enl kommentar från P30 ovan).

Du kommer inte få köpa någonstans mot faktura, även om det är ny leverantör.
    Menar du att du faktiskt satt dig för att googla hemsidor som säljer surfplattor och kollat upp om man kan köpa på faktura?
    Detta är INTE en lösning för dig! Det skulle dessutom ta flera veckor att få plattan hemskickad, sedan sälja den vidare och sist betala in till hyresvärden. Inte en lösning.
    Att konsumera mer i din situation (du kommer förlora på affären) kommer bara vara negativt. Soc kommer inte heller se ljust på att du istället för att försöka lösa dina skulder handlar mer onödigt på faktura. Får du inkomst från försäljningen kommer det dessutom påverka dina chanser att få pengar från soc, som anser att du kan betala för dig själv.
Svar på tråden Hjälp, jag kommer bli vräkt. Vad göra?