Stårschan skrev 2014-12-16 10:19:45 följande:
Jag förstår hur du tänker med jämförelsen "Fan vad gott", men den haltar lite. "Fan" används nästan alltid som ett förstärkande ord, till skillnad från "kuk" och "fitta" som står självständiga som symbol för det som är fel. "Fan vad snyggt" blir därför på sin högst vulgärt, men inte något som är avsett att såra, och det blir därför aldrig lika negativt värdeladdat (möjligen med undantag för hos väldigt religiösa människor) som könsorden.
Kanske en löjlig språkskillnad för dem som ändå inte bryr sig, men högst reell för mig och många andra.
Och det är klart att det handlar om sexism när det fulaste ordet för det kvinnliga könsorganet dagligen används för att kränka både män och kvinnor - när man aktivt jobbar för att få det att betyda något negativt.
Tycker inte jämförelsen haltar särskilt. "Fan" kan likagärna utropas utan något tillägg efter. Du slår dig på tummen med hammaren; "Fa-an!".
Hur negativt laddat ett ord blir är väldigt individuellt, därför tycker jag inte du kan skriva att det aldrig blir lika negativt värdeladdat.
Redan om du läser mitt första inlägg i tråden (#99) borde du inse att det inte alls är klart att det handlar om sexism. Om jag behöver utveckla det resonemanget ytterligare så ok:
Vad är sexism? Jo, att nedvärdera någon pga sitt kön; Man eller kvinna.
Tror du då att män som säger "kuk" är sexistiska pga det? De är alltså ute efter att nedvärdera sig själva? Nej, det blir ganska absurt va? Hur kan det då vara självklart att det handlar om sexism enligt dig? Varesig man säger "kuk" eller "fitta" handlar det inte om att kränka män eller kvinnor som du skriver, det handlar om en
svordom.
Sen
kan orden självklart användas för att kränka också, det gäller många ord, men det är inte samma sak som att det självklart handlar om sexism i den här frågan.
Är fitta det fulaste ordet? Det är tydligen vad du tycker. Själv tycker jag inte det. För mig är det ett vanligt ord på kvinnans könsorgan.