Mrs Okänd skrev 2014-12-17 08:32:14 följande:
Du skrev; Ibland undrar jag om många här letar efter saker att bli förolämpade och/eller nervärderade av, samt sexism som man kan klaga på.
Och det jag menade var att mycket är just sexism utan att man kanske ens tänker på det. Men vi kan ju inte blunda för att många säger saker för att just nedvärdera en kvinna eller en man. Och detta leder till att man i ett annat sammanhang kan ta åt sig negativt. Jag har ju fattat att många vill bli kallade "Din lilla slyna" eller "Din kåtbock" medan andra skulle uppfatta detta som kränkande.
Tycker inte man behöver blunda för det, men man behöver inte heller leta efter möjligheter att snabbt slita fram sexism stämpeln.
Likaså behöver man ju inte försöka tolka allt negativt och förvandla sig till ett offer, typ; (inget just du skrev tror jag, men såg liknande i tråden vill jag minnas)
Han: "Vilken skön fitta du har"
Hon: "Herregud vad nedlåtande, allt jag är för honom är en fitta"...
Orden tråden handlade om, t.ex. "fitta", är inte per definition sexistiska, svordomar eller liknande, och man behöver inte vara sexistisk för att man använder dem. De är ord. Sen liksom de flesta ord kan de användas på olika sätt:
- Någon blir kallad "Din jävla fitta" - sexistisk.
- Någon slår sig på tummen med hammaren; "Fitta!" - en svordom. Har inget med sexism att göra.
- I sängen; "vilken läcker fitta du har" - en benämning för kvinnans könsorgan, knappast sexistiskt.