• Svar på tråden Pojke är Lucia, så bra!
  • EnGladPingvin

Det här handlar om att provocera och få uppmärksamhet, inte om feminism och jämställdhet. Det här förlöjligar snarare än hjälper när det kommer till strävan efter jämställdhet i samhället.

• Anonym (Se de övriga dagarna?)

Ännu ett exempel där en man puttar bort en kvinna med andra ord...?
    Jag ser inte något jätterevolutionerande jämställdhetsarbete som skolan har gjort genom att låta en pojke få vara Lucia? Så det verkar mest vara du Ts, som verkar bli helt till dig och tycka att "Wow, så bra och jättejämställt gjort".

Själv tycker jag att skolan har väldigt långt kvar till att vara inkluderande för kvinnor,  hbtq-personer, rasifierade m.m och jag tror inte att den direkt kommer att förändras de närmaste åren såå...

Men om du Ts vill tycka att en skola är jämställd för att den EN gång om året låter en pojke få vara Lucia, så kan du ju få tycka det. Själv tycker jag att skola kan fokusera på de övriga dagarna om året där det (på de flesta skolor) inte anses okej för en kille att komma i klänning. Oavsett om det är en cis-person (man) eller en transperson så anses det udda eller "lite skojsigt" att dessa två personer vill ha en klänning.

• Anonym (Jo)
    hundinella skrev 2014-12-13 14:21:01 följande:
    Jaha. Ja, välj en av de fyra väggarna du har i rummet du sitter i. Sedan tar du tag i dina armar och kastar din mot väggen. Inte så svårt
    Men varför skulle man vilja göra det? låter ju som en otrolig onödig grej men du gör det ofta? hur gör man om man inte är i ett rum?
  • trolliz

Min morbror fick vara Lucia på 70/80-talet någon gång, för att han hade så vackert hår tydligen. Det var lite kul att höra och se :)

Men det har alltså hänt förr! Gillar det skarpt

• trolliz

Måste ändå passa på att fråga er som stör sig; vem skulle ni välja? En pojke med italienskt påbrå och alltså mörkt drag och lik riktiga Lucia så eller en typisk svensk och blond flicka, som ofta får vara det? Så är kön eller utseende viktigast?

Tycker faktiskt vemsomhelst, lång, kort, mörk, ljus, tjock eller smal ska ha rätt att få vara Lucia! Och inte samma varje år som det ofta blir... känns lite som den svenska variationen av USAs promqueen.

Sluta begränsa våra barn!

• Anonym (förstöra)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 11:49:38 följande:

På en skola i Uppsala har en pojke blivit Lucia i årets luciatåg. Så jäkla bra och kul! Och det roligaste är att så många jämställdhetshatande människor totalt kommer gå upp limningen över det här. :D

unt.se/uppland/uppsala/pojke-blev-skolans-lucia-3507461.aspx

Vill de förstöra traditionen kunde de ju ju låtit bli att fira istället. Det hade varit betydligt bättre, för effekten blir ju densamma.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (förstöra) skrev 2014-12-14 00:01:16 följande:
    Vill de förstöra traditionen kunde de ju ju låtit bli att fira istället. Det hade varit betydligt bättre, för effekten blir ju densamma.
    Vi borde ta bort Lucia ifrån skolor och dagis, det vore det vettiga...då är problemet löst för alla.
  • Anonym (lusse)
    EnGladPingvin skrev 2014-12-13 19:10:58 följande:

Det här handlar om att provocera och få uppmärksamhet, inte om feminism och jämställdhet. Det här förlöjligar snarare än hjälper när det kommer till strävan efter jämställdhet i samhället.

Eller så handlar det om vad barnen själva vill. Man måste inte limma konspirationsteorier på allt.. 
  • Anonym (Kunnig)
    Velouria skrev 2014-12-12 12:14:39 följande:
    Jag är för jämställdhet. För lika rättigheter. Men jag ser inte en pojklucia som något som har med jämställdhet att göra överhuvudtaget. Pojkar och män skulle inte bli diskriminerade om Lucia fortsatte att bara gestaltas av flickor och kvinnor eftersom Lucia historiskt var en kvinna. Pojklucians vara eller icke vara. Detta är en ickefråga egentligen, men som blir till en könsrollsfråga när man väl väljer att se det som så och skapar en pojklucia.
    Män har historiskt varit chefer. Så med din logik så skulle man förbjuda kvinnligt chefsskap.
  • Anonym (förstöra)
    Anonym (Kunnig) skrev 2014-12-14 00:04:22 följande:
    Män har historiskt varit chefer. Så med din logik så skulle man förbjuda kvinnligt chefsskap.
    Mycket haltande jämförelse då namnet Lucia syftar till en specifik historisk person som var kvinna.
    Benämningen chef åsyftar en person i ledande ställning rent allmänt (att det oftast handlat om män är totalt irrelevant i det här sammanhanget.)
  • krompa

Vi hade en kille som var lucia ett år på högstadiet. Då var det ingen som gick i taket eftersom det var på nittiotalet och föräldrarna styrde inte skolan då.

Däremot var det några som gick i taket det året lucian var superbra på att sjunga men hade kort hår. Vi och våra lärare sket helt i föräldrarna och vi hade vår korthåriga lucia som sjöng som en ängel... 

• Anonym (tycker)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 12:24:19 följande:
    Varför ska pojkar inte få vara lucia?
    Därför att pojkar skall vara stjärngossar och ha strutar på huvudet (alternativt pepparkaksgubbar). 
    En Lucia skall vara ett fagert ljusväsen.
Svar på tråden Pojke är Lucia, så bra!