• Svar på tråden Pojke är Lucia, så bra!
  • Anonym (TS)
    Anonym (-) skrev 2014-12-12 13:41:15 följande:

Det är ju inte första gången man tar de vuxnas åsikter och applicerar de som praktiska exempel i barnens vardag.

Barn kallas för hen, inte vuxna. Pojkbarn är lucior, inte vuxna. Pojkbarn bär klänning, inte vuxna.

Jag vet ett exempel på en familj, där mamman och pappan inte talat om för någon vilket fysiskt kön deras barn har. De har döpt dem till könsneutrala namn och de klär dem könsneutralt.

Det intressanta i kråksången är dock att mamman är väldigt traditionellt kvinnlig och pappan är väldigt traditionellt manlig. Ändå ser dem sig själva som väldigt jämställda och könsneutrala. De har helt enkelt tagit sina värderingar och applicerat dem på barnen, men inte alls på sig själva.

Tycker att det är fel att låta barnen vara experiment för allt som vuxna hittar på.

För det första, hen används när könet på personen inte är relevant, exempelvis i en berättelse om två personer som slåss om en glass. Det handlar inte om att utplåna könstillhörighet.

För det andra, vad tror du kan hända om barnen växer upp med könsneutrala namn och kläder? För jag ser personligen ingen direkt fara med att inte växa upp som traditionell pojke eller flicka.
  • Anonym (dixie)

Jag tycker det är bra på dagis ochvskolnivå. För vuxna så tycker jag att detvska vara en kvinna, enl tradition.

• Kim Possible

Det finns på flera skolor, bl a på min ena sons skola, men det är inte på alla skolor föräldrar, lärare och rektor (för det är näst intill aldrig barnen) blivit så upprörda och moraliskt indignerade att sprungit till media för att gråta ut. Därför uppmärksammas det inte heller överallt. 

Om ungarna själva vill ha det så, varför ska man in och fingra på det då? Här lottade de fram lucian bland de som anmält sig som intresserade, och i år blev det en kille. De övriga fick vara precis vad de ville (av de andra lussefigurerna), oavsett kön. Väldigt fint luciatåg måste jag säga, otroligt vacker sång (de har blivit drillade i över en månad) och precis lika stämningsfullt som ett "vanligt". 

• Onix
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 12:24:19 följande:
    Varför ska pojkar inte få vara lucia?
    Varför är det så viktigt att dom ska vara det? Vem vinner på det här? Varför denna uppståndelse?
  • Anonym (mia)
    Onix skrev 2014-12-12 14:38:56 följande:
    Varför är det så viktigt att dom ska vara det? Vem vinner på det här? Varför denna uppståndelse?
    Jag undrar också varför denna uppståndelse. Det var som sagt ingen sensation för 20 år sedan.

Om man vill vara riktigt gränsöverskridande tycker jag det är dags för en tjej med kort råttfärgat hår att få vara lucia..
  • Anonym (TS)
    Onix skrev 2014-12-12 14:38:56 följande:

Du kanske kan svara på min fråga först? Ingen av er har nämligen svarat på varför pojkar inte får vara lucia om de vill.

Personligen tycker jag pojkar får vara lucia av den enkla anledningen att de ska få vara det om de vill, det skadar ingen annan och det är fel att bestämma vem som ska få stå längst fram i ett luciatåg baserat på könet. I den här skolan lottade man vem som ska få vara lucia och jag ser ingen anledningen till varför pojkar inte ska få vara med i den lottningen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (mia) skrev 2014-12-12 14:41:20 följande:

Jag undrar också varför denna uppståndelse. Det var som sagt ingen sensation för 20 år sedan.

Om man vill vara riktigt gränsöverskridande tycker jag det är dags för en tjej med kort råttfärgat hår att få vara lucia..

Jag håller med dig, men det roar mig att många blir så upprörda. Och jag håller helt med att även en tjej med kort råttfärgat hår ska få vara lucia och i den här skolan är det fullt möjligt eftersom man lottar fram vem som ska vara lucia. Jag är rödhårig och var lucia ett år i min mellanstadieskola efter en lottning. Det retade vissa elever och föräldrar så mycket att de kände sig manade att skicka protestbrev till rektorn. Lucia rör upp känslor och det roar mig att vissa blir så upprörda över att ett barn som inte passar in i deras mall över vad som är "rätt".
  • Anonym (mia)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 14:54:45 följande:
    Jag håller med dig, men det roar mig att många blir så upprörda. Och jag håller helt med att även en tjej med kort råttfärgat hår ska få vara lucia och i den här skolan är det fullt möjligt eftersom man lottar fram vem som ska vara lucia. Jag är rödhårig och var lucia ett år i min mellanstadieskola efter en lottning. Det retade vissa elever och föräldrar så mycket att de kände sig manade att skicka protestbrev till rektorn. Lucia rör upp känslor och det roar mig att vissa blir så upprörda över att ett barn som inte passar in i deras mall över vad som är "rätt".
    Jag tycker faktiskt det var fint av skolan att lotta vem som ska vara lucia. Det var inte så roligt för de flesta när de var öppna omröstningar i klassen. När killar fick mer röster än rödhåriga tjejer hade de tjejerna svårt att dölja hur ledsna de blev.
  • Anonym (-)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 13:54:51 följande:
    För det första, hen används när könet på personen inte är relevant, exempelvis i en berättelse om två personer som slåss om en glass. Det handlar inte om att utplåna könstillhörighet.

För det andra, vad tror du kan hända om barnen växer upp med könsneutrala namn och kläder? För jag ser personligen ingen direkt fara med att inte växa upp som traditionell pojke eller flicka.
    För det första så har du fel i ditt första stycke. Det finns nämligen flera förskolor och organisationer som använder ordet "hen" trots att man känner till det riktiga fysiska könet på en person.
    En förskola på Södermalm i Sthlm har valt att byta ut "han" och "hon" i alla barnböcker och sånger, och sätta dit "hen" istället. De benämnder även barnen som "hen", exempelvis: "Kan du ge den här saxen till Kim, hen behöver den för att klippa ut en bild".

Jag tror inte att något "kommer att hända" om man växer upp som könsneutral. Tids nog kickar östrogenet och testosteronet in, och då går man på drift.
    Vad jag syftade på var ju den specifika familjer (och familjer likt den familjen) som propsar på att deras barn ska vara könsneutrala, samtidigt som de själva är traditionella män och kvinnor. Lite dubbelmoral, kan tyckas.
  • Anonym (Anna)

Ni som inte tycker det är ok för en pojke att vara lucia, tycker ni att det är ok för flickor att vara tomtar (ej tomtegummor!) eller pepparkaksgubbar?

Svar på tråden Pojke är Lucia, så bra!