Anonym (TS) skrev 2014-12-12 13:54:51 följande:
För det första, hen används när könet på personen inte är relevant, exempelvis i en berättelse om två personer som slåss om en glass. Det handlar inte om att utplåna könstillhörighet.
För det andra, vad tror du kan hända om barnen växer upp med könsneutrala namn och kläder? För jag ser personligen ingen direkt fara med att inte växa upp som traditionell pojke eller flicka.
För det första så har du fel i ditt första stycke. Det finns nämligen flera förskolor och organisationer som använder ordet "hen" trots att man känner till det riktiga fysiska könet på en person.
En förskola på Södermalm i Sthlm har valt att byta ut "han" och "hon" i alla barnböcker och sånger, och sätta dit "hen" istället. De benämnder även barnen som "hen", exempelvis: "Kan du ge den här saxen till Kim, hen behöver den för att klippa ut en bild".
Jag tror inte att något "kommer att hända" om man växer upp som könsneutral. Tids nog kickar östrogenet och testosteronet in, och då går man på drift.
Vad jag syftade på var ju den specifika familjer (och familjer likt den familjen) som propsar på att deras barn ska vara könsneutrala, samtidigt som de själva är traditionella män och kvinnor. Lite dubbelmoral, kan tyckas.