• Svar på tråden Pojke är Lucia, så bra!
  • Anonym (TS)
    Velouria skrev 2014-12-12 12:14:39 följande:

    Jag är för jämställdhet. För lika rättigheter. Men jag ser inte en pojklucia som något som har med jämställdhet att göra överhuvudtaget. Pojkar och män skulle inte bli diskriminerade om Lucia fortsatte att bara gestaltas av flickor och kvinnor eftersom Lucia historiskt var en kvinna. Pojklucians vara eller icke vara. Detta är en ickefråga egentligen, men som blir till en könsrollsfråga när man väl väljer att se det som så och skapar en pojklucia.


    Men om pojkar vill vara lucia, eller tjejer vara stjärngossar, varför ska de inte få vara det?
  • Velouria
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 12:25:35 följande:
    Men om pojkar vill vara lucia, eller tjejer vara stjärngossar, varför ska de inte få vara det?
    Jag tror att du fråga är felställd. Till mig iallafall.
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • SecretMe

    Genustomtinnorna vänder upp och ner på det mesta.

    Nästa påhitt kanske heter "Petter Långstrump"?
    Eller varför inte "Rosita på Luffen"?

  • Velouria

    Men du har nu ändå frågat så jag får väl svara. Enligt min egen personliga åsikt så anser jag det vara otroligt löjligt med en pojklucia, men jag är inte i den positionen att avgöra vem som får och inte får vara lucia. 

    Jag anser det vara löjligt därför att Lucia var en verklig person. Hon var en kvinna vars liv lite kortfattat såg ut såhär:

    "According to the traditional story, Lucy was born of rich and noble parents about the year 283. Her father was of Roman origin, but died when she was five years old,[8] leaving Lucy and her mother without a protective guardian. Although no sources for her life-story exist other than in hagiographies, St. Lucy, whose name Lucia refers to "light" (Lux, lucis), is believed to have been a Sicilian saint who suffered a sad death in Syracuse, Sicily around AD 310.[9] Jacobus de Voragine's Golden Legend first compiled in the 13th century, a widespread and influential compendium of saint's biographies, records her story thus: She was seeking help for her mother's long-term illness at the shrine of Saint Agnes, in her native Sicily, when an angel appeared to her in a dream beside the shrine. As a result of this, Lucy became a devout Christian, refused to compromise her virginity in marriage and was denounced to the Roman authorities by the man she would have wed. They threatened to drag her off to a brothel if she did not renounce her Christian beliefs, but were unable to move her, even with a thousand men and fifty oxen pulling. So they stacked materials for a fire around her instead and set light to it, but she would not stop speaking, insisting that her death would lessen the fear of it for other Christians and bring grief to non-believers. One of the soldiers stuck a spear through her throat to stop these denouncements, but to no effect. Soon afterwards, the Roman consulate in charge was hauled off to Rome on charges of theft from the state and beheaded. Saint Lucy was able to die only when she was given the Christian sacrament.[10]All the details of her life are the conventional ones associated with female martyrs of the early 4th century. John Henry Blunt views her story as a Christian romance similar to the Acts of other virgin martyrs.[11] In another story, Saint Lucy was working to help Christians hiding in the catacombs during the terror under the Roman Emperor Diocletian, and in order to bring with her as many supplies as possible, she needed to have both hands free. She solved this problem by attaching candles to a wreath on her head.[attribution needed]


    There is little evidence that the legend itself derives from the folklore of northern Europe, but the similarities in the names ("Lussi" and "Lucia"), and the date of her festival, December 13, suggest that two separate traditions may have been brought together in the modern-day celebrations in Scandinavia."

    (Wikipedia)

    Jag ser inte varför pojkar och män ska gestalta denna karaktär. Som person är jag som sådan att man, när man väl ska fira en tradition eller högtid, så blir det väldigt löjligt när man ska förändra för mycket och/eller lägga för mycket andra värderingar i traditionen så att den till slut förändras till något helt annat än vad det var ursprungligen. Som Lucia. Jag är dock helt insatt i att inget är statiskt och att de allra flesta traditioner vi har idag är modifierade till nästan oigenkännighet. Men könet på Lucia kommer alltid att vara kvinnlig. Och att jag anser att det är en ickefråga ur jämställdhetsperspektivet.


    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • LaLola
    Velouria skrev 2014-12-12 12:39:43 följande:

    Jag ser inte varför pojkar och män ska gestalta denna karaktär. Som person är jag som sådan att man, när man väl ska fira en tradition eller högtid, så blir det väldigt löjligt när man ska förändra för mycket och/eller lägga för mycket andra värderingar i traditionen så att den till slut förändras till något helt annat än vad det var ursprungligen. Som Lucia. Jag är dock helt insatt i att inget är statiskt och att de allra flesta traditioner vi har idag är modifierade till nästan oigenkännighet. Men könet på Lucia kommer alltid att vara kvinnlig. Och att jag anser att det är en ickefråga ur jämställdhetsperspektivet.


    Jag håller med till 100%.
  • Anonym (-)

    Traditionerna försvinner mer och mer. Snart ser man inte seriöst på någon tradition längre, och då kommer det att kvitta till slut.

  • Velouria
    LaLola skrev 2014-12-12 13:00:22 följande:
    Jag håller med till 100%.
    JImmie Åkesson, du är Sveriges största integrationsproblem
  • Mrs Moneybags

    Jag kan tycka att det är tramsigt när man reducerar jämställdhetsfrågor till luciafirande eller rasistfrågor till pepparkakor och negerbollar. 

    Jag antar att det är för att vi inte vill prata om de verkliga problemen.

    Problemet är inte om en pojke får ha en luciakrona eller inte. Det har ingen påverkan på löneskillnaderna mellan könen etc. 

  • Anonym (jesus)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-12 12:25:35 följande:
    Men om pojkar vill vara lucia, eller tjejer vara stjärtgossar, varför ska de inte få vara det?
  • Anonym (-)
    Mrs Moneybags skrev 2014-12-12 13:06:44 följande:

    Jag kan tycka att det är tramsigt när man reducerar jämställdhetsfrågor till luciafirande eller rasistfrågor till pepparkakor och negerbollar. 

    Jag antar att det är för att vi inte vill prata om de verkliga problemen.

    Problemet är inte om en pojke får ha en luciakrona eller inte. Det har ingen påverkan på löneskillnaderna mellan könen etc. 


    Det är ju inte första gången man tar de vuxnas åsikter och applicerar de som praktiska exempel i barnens vardag.

    Barn kallas för hen, inte vuxna. Pojkbarn är lucior, inte vuxna. Pojkbarn bär klänning, inte vuxna.
    Jag vet ett exempel på en familj, där mamman och pappan inte talat om för någon vilket fysiskt kön deras barn har. De har döpt dem till könsneutrala namn och de klär dem könsneutralt.
    Det intressanta i kråksången är dock att mamman är väldigt traditionellt kvinnlig och pappan är väldigt traditionellt manlig. Ändå ser dem sig själva som väldigt jämställda och könsneutrala. De har helt enkelt tagit sina värderingar och applicerat dem på barnen, men inte alls på sig själva.

    Tycker att det är fel att låta barnen vara experiment för allt som vuxna hittar på.
Svar på tråden Pojke är Lucia, så bra!