• Olaw

Vem ska avgå, Dinamarca och/eller Söder?

www.svt.se/nyheter/sverige/du-ar-inte-min-talman

Ur en 1½ timme lång intervju har Bonniers Folkpartiorgan DN plockat ihop det som passar dem bäst och ser ganska rörigt ut.

Riksdagens talman från S, tycker att Söder får säga vad han vill, utom som vice talman, det får alla partier.

Chilenska kommunisten och en invandrare till, talar i egen sak och tycker annat, hon var den som skämde ut sig med en tröja "SD rasister" när alla andra var finklädda då riksdagen öppnade.

Det är praxis att vara finklädd, hövlig och att riksdagens tredje största parti får en vice talman som han skött utan anmärkning.
    Att kommunister inte klarar svensk demokrati har vi sett nog av.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ska avgå, Dinamarca och/eller Söder?
  • Gert
    Rataxes skrev 2014-12-23 20:53:37 följande:
    Hmmm, jag är född i Sverige med en finsk förälder, har även finskt medborgarskap. Ar jag inte finne?
    Du är halv finne.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-23 20:49:55 följande:
    Håll i hästarna nu. Det här belyser ju dilemmat. Om jag studerar på tre instutitioner samtidigt, är jag då 300% studerande?

Då bör jag ju få X3 pengarna av CSN.
    Haha! Precis! Biffus Bob borde få dubbla CSN-bidrag!
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-12-23 21:08:32 följande:

Är inte detta anmälningshotat?
  • Sensitiveguy
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-23 20:55:46 följande:

Du är givetvis svensk med finska rötter, eller finlandssvensk. Allt annat vore märkligt.

Varför vill du frånta rätten för människor att avgöra själva vilken nationalitet de vill bekänna sig till?

Varför får inte Tina Turner känna sig schweizisk med sitt schweiziska (och amerikanska) medborgarskap?

Den juridiska etniciteten är något helt annat.
  • Sensitiveguy
    Rataxes skrev 2014-12-23 23:40:48 följande:

Det är knapsu att anmäla.

Måhända, men bara funderade över det.

För övrigt kass på tornedalsfinska.
  • Biffus
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-23 20:44:09 följande:
    Så de ÄR inte svenskar, men KAN vara det? Kan jag vara same?
    De kan vara svenskar om de anser sig vara svenskar. Om de inte vill vara svenskar så behöver de inte vara det. Att anse att samer kan vara svenskar innebär inte att alla samer alltid är svenskar eller att inga samer är svenskar. Det innebär att de samer som är svenska medborgare och anser sig vara svenskar är svenskar, medan de som inte anser sig vara svenskar inte behöver vara det. 
  • Biffus
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-23 20:46:20 följande:
    Nej. Tråkigt att du inte har förstått verkligheten. Är du född i Finland är du finne. Annars inte.
    Så varför vill SD ha med de som har fötts i Sverige, fast har en invandrad förälder, i ett register med "icke-svenskar"? 
  • Biffus
    FiaMedFunkk skrev 2014-12-23 20:49:55 följande:
    Håll i hästarna nu. Det här belyser ju dilemmat. Om jag studerar på tre instutitioner samtidigt, är jag då 300% studerande?

Då bör jag ju få X3 pengarna av CSN.
    Ja, du studerar 300 % om du studerar heltid på tre program.

Nej, CSN har regler om att man bara kan få 100 % studiestöd (förutom de tillägg som vissa är berättigade till, t.ex. om man har barn), oavsett hur mycket man studerar.
  • Biffus
    Gert skrev 2014-12-23 21:08:32 följande:
    Läs CSN:s regler om studiebidrag. Man kan inte få i högre takt än för studier i helfart. 
Svar på tråden Vem ska avgå, Dinamarca och/eller Söder?