• Anonym (Urg59)

    Skaffa barn med en psykopat? diagnostiserad

    Jag har i 3 års tid varit tillsammans med kille som ursprungligen kommer från ett land i Östeuropa, vi träffades i matsalen på vår gemensamma högskola. 
    Jag har i efterhand fått berättat för mig att han i yngre dagar(är fortfarande ung ska dock sägas) höll på med kriminella aktiviteter, lite allt möjligt. Allt från bedrägerier till indrivningsverksamhet, detta var innan han kom till Sverige. Han har berättat helt sjuka saker för mig om vad han har gjort och varit med om, det är häpnadsväckande och näst intill surrealistiskt. Och han berättar glatt om det dessutom.  

    Exempelvis att han i sin ungdom satt på en ungdomsanstalt och att en äldre kille tänkte förgripa sig på honom. Att han då hade "spelat med" och sagt att "en avsugning kanske?"
    Då hade han sedan bitit tag i förgriparens penis med full kraft, vilket resulterade att förgriparen kördes akut till sjukhuset med förstörd penis. 
    Och på anstalten hamnade han eftersom att han hade huggit sin fars nya fru/sambo men penna rakt igenom halsen  eftersom att han hade
    "stört sig på" att hon var "bestämande och bossig". Uppgifterna har styrkts av hans syster, som jag talat med.

    Om ni undrar varför jag har stannat med honom efter att ha fått dessa historier berättade för mig så ska ni veta att han för det första är extremt attraktiv, har en väldigt bra/intressant personlighet, och att han har varit pålitlig och aldrig tittat mot en annan tjej. Han är dessutom väldigt intelligent och studerar till ett högstatusyrke, det är en klipsk kille rent ut sagt, talar nästan överdrivet god svenska. Men samtidigt vet jag med mig att något inte stämmer med honom. Man kan märka av det ibland i vissa situationer. En gång "störde han sig" på en gruppmedlem från sin klass som han "tvingats jobba med". Han vände då alla emot henne och fick henne att slutligen sluta på sin utbildning.

    Jag väntar nu  barn med denna kille/man, en man som jag dels tycker är underbarast i världen, dels vet mig är diagnostiserad som psykopat(han har själv berättat om det). Jag börjar bli lite orolig för hur han kommer att bli när vi får detta barn. Har ni några erfarenheter kring detta? Jag är bara lite fundersam. Jag kommer inte lämna honom, tvärt om, han är skatten i mitt liv, men än dock.  

           

      

  • Svar på tråden Skaffa barn med en psykopat? diagnostiserad
  • nonameleft
    Anonym (blåöga du?) skrev 2014-12-18 12:20:13 följande:

    Det finns välfungerande psykopater som kan hålla sig i skinnet. Men till skillnad från oss andra som beter oss korrekt för att vi har ett samvete och känner empati med andra så beter sig dessa välfungerande psykopater korrekt för att de kommit fram till (mer eller mindre omedvetet) att det är den mest lönsamma strategin i längden.

    De kalkylerar hela tiden och balanserar riskerna med att åka fast (lida själv) med nyttan av en "felaktig" handling.

    Normala människor styrs av känslor. Din man styrs av logik. Han kommer förmodligen inte skada dig idag eller imorgon. MEN för att bara ta ett exempel, om han exempelvis visste att han kunde komma undan med att döda dig och plocka ut din livsförsäkring så skulle han göra det utan att tveka. Han bryr sig om dig så länge du bara är nyttig för honom. Men du är utbytbar och endast värd något så länge du är nyttig. Ett annat exempel är att han bara en dag kan byta ut dig mot en annan kvinna utan att blinka, bara för att den andra kvinnan kan erbjuda honom mer nytta än du. Han kommer aldrig ens sakna dig som person (det enda han kommer att sakna är din mjuka matta i vardagsrummet och den kommer han att stjäla om han känner för det).


    Väldigt bra förklaring till hur en psykopat fungerar.
  • Anonym (Knösen)
    Anonym (Urg59) skrev 2014-12-18 19:42:34 följande:

    Där ser man, många tyckare, precis som det brukar vara när man aktar tomten i sin tv soffa, förlåt...  när man är ute och surfar på nätet. Eller fan, det var ju samma sak kom jag på.. Snacka om att många människor har väldigt förutfattade meningar om andra och olika begrepp, detta trots att de allra flesta inte ens kvalificerar sig som hobby psykologer hemmahörande på Flashback.org
    En framtida nobelpristagare berikade tråden med den för oss andra helt okända uppgiften, att psykopati har en ärftlighet som landar kring 50%. Det var en förhållandevis pragmatisk gissning. Det är alltid lika förvånande att se hur människan gång efter annan väljer att uttala sig, trots att den inte vet vad den pratar om. 

    I övrigt är det jag som är hennes kille. Vi sitter båda här och förundras över hur människans vyer kan vara så begränsade och ingjutna i ..... 


    Lilla du, du verkar påläst och mer intelligent än någon av oss. Då kanske du också vet att de exempel som du lyfter fram i din ts inte alls kännetecknar en typisk psykopat?
  • HannaS86

    Har bara läst ts men gör det för guds skull inte! Jag blev utsatt för en psykopat under 9 månader, hon lurade i mig bl.a. att hon hade cancer och en massa andra saker. Hon ljög konstant och manipulerade och skapade konflikter mellan människor vart hon än gick eftersom hon ljög till alla om alla. Vill du riskera att få ett barn som är psykopat? Vill du leva med en psykopat? Jag önskar, på riktigt, att min "psykopatvän" dör så fler slipper utsättas för henne.

  • Anonym (ÅjNej)

    Jag kan bara berätta att jag har vuxit upp med en psykopat till pappa, inte till det extrema så han är kriminell (inte vad jag vet) men han är hemsk!

    Det sämsta beslut min mamma någonsin gjorde var att stanna med honom, men hon fick vettet i sig att skilja sig när jag (som är yngst) var ca 6 år.
    Vi vittnade om misshandel och annat, mot mamma. Kort stubin har han, intelligent, fin i språket, kan få in de flesta folk i hans berättelser, få han själv att låta finare än vad han är.

    Min mamma fick inte göra något, han blev snabbt avundsjuk.
    Tog min mamma bort från nästan alla hennes vänner och släkt.

    Som barn fick vi gå till barn psykologer.
    Ps. Min pappa är även diagnosierad.

    Som barn vet man ju inget annat, tyvärr, jag var ju en pappas lilla flicka och ville göra allt för att bo med honom.

    Han brukade rutinmässigt sätta ner mig i soffan och hjärntvätta mig i timmar med skitsnack om min mamma, saker man bara inte ska säga till en 6 årig liten flicka. Om hur mamma är en hora, ligger runt med män osv.

    Nu som vuxen kvinna har han inte förändrats, jag och min bror avsa kontakten med honom i flera år, nu har va tagit upp den igen bara för hans mamma har dött. Men ush vilka hemska saker han säger om sin mamma, bara så att han ska vara offret i det hela. Samma saker han sa om min mamma säger han att hans mamma gjorde.

    Nej, låt inte ditt barn växa upp i ett hushåll med en psykopat, det kommer garanterat sättas i psyket på dina barn när de blir vuxna!
    Psykopater är jätte duktiga på att manipulera folk.
    Min pappa la inte ett finger på min mamma förrän efter hon fick barnen, men han var alltid nedtryckande verbalt mot oss alla, även idag.

    Pengar är inte värt att stanna kvar, om du älskar och bryr dig om ditt blivande barn, packa väskorna asap!

  • Anonym (blåöga du?)
    Anonym (Urg59) skrev 2014-12-18 19:42:34 följande:

    Där ser man, många tyckare, precis som det brukar vara när man aktar tomten i sin tv soffa, förlåt...  när man är ute och surfar på nätet. Eller fan, det var ju samma sak kom jag på.. Snacka om att många människor har väldigt förutfattade meningar om andra och olika begrepp, detta trots att de allra flesta inte ens kvalificerar sig som hobby psykologer hemmahörande på Flashback.org

    En framtida nobelpristagare berikade tråden med den för oss andra helt okända uppgiften, att psykopati har en ärftlighet som landar kring 50%. Det var en förhållandevis pragmatisk gissning. Det är alltid lika förvånande att se hur människan gång efter annan väljer att uttala sig, trots att den inte vet vad den pratar om. 

    I övrigt är det jag som är hennes kille. Vi sitter båda här och förundras över hur människans vyer kan vara så begränsade och ingjutna i ..... 


    Jaha. Förakt och högmod. Det var ju ungefär det man kunde vänta sig av en psykopat. Blir inte ett dugg förvånad över inläggets innehåll.
  • Anonym (Hmmmmmmmmmm)
    Anonym (Urg59) skrev 2014-12-18 19:42:34 följande:

    Där ser man, många tyckare, precis som det brukar vara när man aktar tomten i sin tv soffa, förlåt...  när man är ute och surfar på nätet. Eller fan, det var ju samma sak kom jag på.. Snacka om att många människor har väldigt förutfattade meningar om andra och olika begrepp, detta trots att de allra flesta inte ens kvalificerar sig som hobby psykologer hemmahörande på Flashback.org
    En framtida nobelpristagare berikade tråden med den för oss andra helt okända uppgiften, att psykopati har en ärftlighet som landar kring 50%. Det var en förhållandevis pragmatisk gissning. Det är alltid lika förvånande att se hur människan gång efter annan väljer att uttala sig, trots att den inte vet vad den pratar om. 

    I övrigt är det jag som är hennes kille. Vi sitter båda här och förundras över hur människans vyer kan vara så begränsade och ingjutna i ..... 


    Och du startade tråden för att.....?
  • Anonym (adadsgh)

    Jag skulle nog känna mig säkrare med Lasermannen än killen beskrivet i TS.

  • JECJ
    Anonym (Urg59) skrev 2014-12-18 19:42:34 följande:

    Där ser man, många tyckare, precis som det brukar vara när man aktar tomten i sin tv soffa, förlåt...  när man är ute och surfar på nätet. Eller fan, det var ju samma sak kom jag på.. Snacka om att många människor har väldigt förutfattade meningar om andra och olika begrepp, detta trots att de allra flesta inte ens kvalificerar sig som hobby psykologer hemmahörande på Flashback.org

    En framtida nobelpristagare berikade tråden med den för oss andra helt okända uppgiften, att psykopati har en ärftlighet som landar kring 50%. Det var en förhållandevis pragmatisk gissning. Det är alltid lika förvånande att se hur människan gång efter annan väljer att uttala sig, trots att den inte vet vad den pratar om. 

    I övrigt är det jag som är hennes kille. Vi sitter båda här och förundras över hur människans vyer kan vara så begränsade och ingjutna i ..... 


    Din flickvän påstår att du är duktig på svenska. Jag kan inte hålla med henne. Uppenbarligen så ser hon dig genom ett par rosa glasögon.

    Du kan inte skriva och du beter dig som en nolla. Jag tror inte alls du har någon diagnos. Du är bara en väldigt liten kille som desperat vill bli bemött med respekt.
  • Anonym (Erfarenhet)

    Jag har också varit tillsammans med en psykopat. Kriminellt förflutet som ung och fint jobb med extremt hög lön idag. Har var varm och stark, fick mig nästan alltid att må bra. Sa alltid det jag ville höra.

    Det föll från mitt håll när jag insåg att den där kontakten, samvete och att faktiskt mena det man säger, inte fanns. Han älskade mig och gjorde nog sitt bästa. Men har var inte ärlig utan körde på sitt race, så att säga. Hade fortfarande en del skumma kontakter, festade för mycket, kick-beroende.

    För egen del stod jag egentligen ut men det var just barn-frågan som avgjorde för mig. Jag ville inte att mina barn skulle ha en sådan pappa, gå i hans fotspår. Jag ville inte att de skulle få en mamma som stannade hos en man som var oärlig, att vår relation skulle bli deras förebild. Han skadade inte mig, men han hade värderingar och ett uppförande som jag inte ville stå bakom.

  • Anonym (Aspie)

    Med risk att få en del mothugg här så skulle jag ändå vilja klottra ner lite av mina tankar kring ämnet, kan nog säga på en gång att jag kommer troligtvis inte vara överdrivet aktiv på att svara av den simpla anledningen att det är riktat till TS och hennes pojkvän och jag är rätt osocial av mig (Asperger).. Flört"Skaffa barn med en psykopat?"
    Personligen skulle jag säga att det beror på och de tre största frågorna är, när senast gjorde personen något "psykopatiskt", vart har personen fått diagnosen (via fängelsevistelse eller om personen har sökt hjälp angående det själv) och hur mycket hjälp har personen fått eller får personen via psykiatrin.

    "Psykopati" är väl i för sig inte någon egen diagnos utan det handlar oftast om antisocial personlighetsstörning och då vill jag ändå betona personlighetsstörning, det vill säga en ofrivillig störning i personligheten och ingenting som personen i sig "rår för" på samma sätt som till exempel borderline/emotionell instabil- eller fobisk personlighetsstörning.  

    Dessutom så är det ju så med personlighetsstörningar och personligheten att den oftast ändras med tiden så kan man faktiskt "växa ur" den typen av diagnoser och bli "frisk", även om man troligtvis alltid kommer ha kvar vissa drag.

    Och som med alla andra psykiska diagnoser så finns det som man brukar säga olika grader av helvetet.

    Angående personen i TS så måste jag nog säga att jag är tveksam, åtminstone i nuläget. Nu känner jag honom i för sig inte alls och vet inte mer om honom än vad du (och han) har skrivit här i tråden men dels det där att han vände klassen mot tjejen och även det där när han misshandlade och hotade killarna låter som om det var rätt nyligen det hände och det är ändå väldigt allvarliga övertramp. 

    Och jag vågar nog säga att alla blir mer eller mindre stressade av att få barn och får ju räkna med sämre nattsömn, gråt och högljuddhet och har man då redan innan svårt med att man "stör sig på" rätt vardagliga situationer och svarar på det med så pass kraftiga reaktioner så låter det ju inte riktigt som ett särskilt bra "utgångsläge" till att bilda familj, om ni förstår vad jag menar. 

    Psykiska problem, hur oönskade dom än må vara, är ändå något som man tyvärr måste jobba med och jobba hårt för att överkomma eller lära sig hantera.

    Så det är väl vad jag tycker, till skillnad från vad en del verkar tro så är det ändå möjligt att lära sig leva med och ha ett lyckat familjeliv även som "psykopat"/med antisocial personlighetsstörning men man måste anstränga sig mer än andra för det.

    ..Och för att avsluta mitt redan påtok för långa svar så vill jag ändå önska er lycka till och om antingen du TS skulle kunna ta upp det med honom eller om han själv läser här i tråden så skulle jag också vilja rekommendera att han tar kontakt med psykiatrin (om han inte redan har det) för att lära sig hantera kommande situationer på ett mer acceptabelt sätt.

    (Men TS, om han blir det minsta lilla våldsam mot dig eller ert barn så se då till att ta er där ifrån så fort som möjligt, om inte för din skull så för barnets. Beklagar om mannen läser och tar illa vid sig av det här men som sagt jag känner inte er och vill ändå vara på den säkra sidan).

  • Anonym (Hej)

    Det där med stekpannan lät inge vidare. Hade min man sak det till mig skulle jag faktiskt dra. Mannen som blev biten får faktiskt skylla sig själv.

  • Thyla
    Anonym (Urg59) skrev 2014-12-17 19:05:43 följande:

    Jag väntar nu  barn med denna kille/man, en man som jag dels tycker är underbarast i världen, dels vet mig är diagnostiserad som psykopat(han har själv berättat om det). Jag börjar bli lite orolig för hur han kommer att bli när vi får detta barn. Har ni några erfarenheter kring detta? Jag är bara lite fundersam. Jag kommer inte lämna honom, tvärt om, han är skatten i mitt liv, men än dock. 


    Jadu han har uppenbarligen gjort ett bra jobb med att hjärntvätta dig till se någon som skadar människor till en skatt...
    Btw; det finns smarta attraktiva människor som inte är psykopater.
  • Deelicious

    Hur kan man vara diagnosticerad till psykopat när det inte ens är en diagnos? Det är en personlighetsstörning. Dvs en otrevlig personlighet.

  • Anonym (Aspie)
    Deelicious skrev 2014-12-19 20:33:22 följande:

    Hur kan man vara diagnosticerad till psykopat när det inte ens är en diagnos? Det är en personlighetsstörning. Dvs en otrevlig personlighet.


    Fast personlighetsstörningar är ju diagnoser, men "psykopat" är ingen egen diagnos utan det är ett begrepp/symptom ungefär som "inlärningssvårigheter". Diagnosen heter något annat. 
  • HannaS86
    Deelicious skrev 2014-12-19 20:33:22 följande:

    Hur kan man vara diagnosticerad till psykopat när det inte ens är en diagnos? Det är en personlighetsstörning. Dvs en otrevlig personlighet.


    Det vanligaste diagnostiseringsverktyget heter psykopatchecklistan, där finns ett antal punkter där en psykolog utvärderar om personen upppfyller dem. 
  • Anonym (finnen)

    american horror story tänker jag på när jag läser... Demon

  • Anonym (suddis66)

    Usch fy! Han är ju livsfarlig! tänker du stanna kvar? Det kan sluta med en obduktion. snälla, snälla du! lämna innan det blir försentSpöke

  • Anonym ("diagnos")

    "Diagnosen" psykopat har det fullständigt gått inflation i.
    Det räcker ju att läsa kvällstidningen och göra ett test på tio frågor. Ett test där halva Sveriges befolkning kvalar in till psykopater.

Svar på tråden Skaffa barn med en psykopat? diagnostiserad