• Knäck

Första barnet september 2015

De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)

• Svar på tråden Första barnet september 2015
  • Keennas

Justed! Mina emojis på mobilen blir frågetecken här. Mina frågetecken här ovan är smilys :)

• Lindaa88

Jag känner av ökad aptit, måste äta något varannan timme annars kommer illamåendet, och så har jag väldigt lågt blodsocker. :( ska fråga bm om några tips för det är jobbigt att bli svimfärdig varannan timme. :p

• apelsin
    Keennas skrev 2015-01-07 07:58:09 följande:

Välkommen och Grattis! ? Ja jag och min sambo Plussade på nyårsafton dock hade jag gått 2 dagar över tiden så jag är i v6 (5+2) ?

Tack! Och detsamma :)) vad kul! När var första dagen i din sista mens ?:)
  • Oktoberbarn

Snart dags för samtal på mvc! Har ingen aning om vad som kommer hända där så är sjukt nervös av nån anledning :p

Hoppas lite på vul men har fått känslan av att det "bara" är ett första hälsosamtal :)

Mår för övrigt illa och har kräkts i stort sett varje dag (även på jobbet imorse) och försöker äta lite varannan timme. Känns som det blir lite bättre då... :)

• emolau

Jag har precis varit hos bm för inskrivning och hälsosamtal. Blev lite ledsen nu efteråt då hon berätta att i Värmland görs inte ultraljud förens v18, någon ny bestämmelse från december-14. Det är ju en evighet tills det! Vill ju få det svart på vitt att jag verkligen är gravid.

Det man kan göra är att ansöka om KUB-test i ett annat landsting, då får man ju göra ultaljud och andra tester innan v14. Men vet inte hur jag ställer mig till KUB test än. Hur tänker ni kring det?

• PaLo
    Dalhia skrev 2015-01-06 21:28:17 följande:
    Men när det kommer till vitaminer måste man få i sig väldigt mkt för att det ska bli för mkt. Överskottet kissar man ut när det inte är i absurda mängder. Men man ska ju inte ta en tablett i timmen utan följa det som står. 

Självklart inte! Men eftersom livsmedelsverket poängterar vikten av inte få i sig för mycket A-vitamin så tycker jag det är viktigt att nämna.

Följande är citat från livsmedelsverkets råd till gravida ( www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/ )

"Om du tar vitamintabletter är det viktigt att följa doseringsanvisningen och att undvika överdosering. Se också efter att de innehåller högst 1 milligram vitamin A per dagsdos."

• NattaLind

Jag var på Apoteket idag och köpte Apotekets egna Gravid-tabletter. Hon sa att det bara var att fortsätta med folsyra då Gravid ej innehåller tillräckligt med folsyra ändå. Sedan kunde man också ta brustabletter, men endast C-vitamin och ej multivitamin.

• TreTriss
    NattaLind skrev 2015-01-07 14:12:16 följande:

Jag var på Apoteket idag och köpte Apotekets egna Gravid-tabletter. Hon sa att det bara var att fortsätta med folsyra då Gravid ej innehåller tillräckligt med folsyra ändå. Sedan kunde man också ta brustabletter, men endast C-vitamin och ej multivitamin.

Var det Aco Gravid hon sa inte innehöll tillräckligt?
    Den innehåller 500 µg och rekommenderat intag när man är gravid är 400, så den innehåller tillräckligt :) Men kanske inte var den du menade?
  • TreTriss
    TreTriss skrev 2015-01-07 15:01:53 följande:
    Den innehåller 500 µg och rekommenderat intag när man är gravid är 400, så den innehåller tillräckligt :) Men kanske inte var den du menade?
    Apoteket Gravid innehåller också 500!
  • NattaLind
    TreTriss skrev 2015-01-07 15:01:53 följande:
    TreTriss skrev 2015-01-07 15:03:09 följande:
    Apoteket Gravid innehåller också 500!
    Precis, Apotekets egna var det! Men hon som jobbade där sa att man kunde ta både just för att dom ändå inte täcker Folsyra-intaget per dag.

Är ju inget farligt att ta för mycket men lustigt att hon sa så!

Svar på tråden Första barnet september 2015