• Knäck

Första barnet september 2015

De flesta med BF i september har nog inte plussat än men ni kommer väl så småningom och gör mig sällskap :)

• Svar på tråden Första barnet september 2015
  • Mooomin

Vad har du för d-droppar? Mina är i en likadan flaska som sempers magdroppar.

Wattana skrev 2015-12-21 10:25:25 följande:

Alltså hur ger ni era barn d-dropparna? Fick aldrig någon beskrivning av BVC och har nu insett att vi gjort helt fel. Hur får ni ut dropparna? Är ju den där  plast"pipett" liknande saken som sitter i toppen.. Ska man hälla från flaskan ner i den? Rinner ju jättefort isf och svårt att dosera 5 droppar...och hälften kommer ju utanför... Så.. HUR gör ni?? :P

• mammalovis
    Wattana skrev 2015-12-21 10:25:25 följande:
    Alltså hur ger ni era barn d-dropparna? Fick aldrig någon beskrivning av BVC och har nu insett att vi gjort helt fel. Hur får ni ut dropparna? Är ju den där  plast"pipett" liknande saken som sitter i toppen.. Ska man hälla från flaskan ner i den? Rinner ju jättefort isf och svårt att dosera 5 droppar...och hälften kommer ju utanför... Så.. HUR gör ni?? :P
    Vi har en plastsked (matningssked) som vi häller dropparna på och ger med. Droppa in i munnen hade aldrig fungerat.
  • Mooomin

Jag har de vattenbaserade d-dropparna, ger dom i ersättningen.

• Wattana
    Mooomin skrev 2015-12-21 10:49:35 följande:

Vad har du för d-droppar? Mina är i en likadan flaska som sempers magdroppar.

Vi har ACO's vattenbaserade. Så inte samma flaska då förmodligen...
  • Wattana
    mammalovis skrev 2015-12-21 11:09:35 följande:
    Vi har en plastsked (matningssked) som vi häller dropparna på och ger med. Droppa in i munnen hade aldrig fungerat.
    Den korkade frågan är HUR häller ni upp dropparna? Har ni också ACO's droppar? Tycker flaskan är så konstig. Tar man bort plastsaken och häller igenom den eller? :P
  • Mooomin
    Wattana skrev 2015-12-21 11:46:51 följande:

Vi har ACO's vattenbaserade. Så inte samma flaska då förmodligen...

Det har jag med. Flaskan är likadan som magdropparna.. Du kanske inte använder magdroppar? :)
  • Neiti75

Jag har Acos droppar

(Oljebaserade). Man får hålla flaskan upp och ner en bra stund innan första droppen kommer. Sedan kommer resterande droppar dripp dropp eftersom. Innan jag fattade att ha tålamod så skakade jag flaskan hej vilt och dropparna hamnade på väggarna medan skeden fortfarande var tom/torr...

• Mooomin

Ja precis, jag brukar "knacka" lite med ett finger i botten samtidigt som jag har den upp och ner..

Neiti75 skrev 2015-12-21 13:13:32 följande:

Jag har Acos droppar

(Oljebaserade). Man får hålla flaskan upp och ner en bra stund innan första droppen kommer. Sedan kommer resterande droppar dripp dropp eftersom. Innan jag fattade att ha tålamod så skakade jag flaskan hej vilt och dropparna hamnade på väggarna medan skeden fortfarande var tom/torr...

• isaswe

Vad roligt med lite liv och rörelse här i tråden! :)

En liten undran; är ni nöjda med er BVC-sköterska? Alltså, vår är trevlig och så men känner att man inte får särskilt mycket råd av henne. Dottern har mp-allergi och även då i början gick vi sköta allt med barnmedicinska själva, och än i dag.

Nu stör det inte mig så mycket egentligen, vi har ett relativt lätt barn, men hade man fått stöd med ett kolikbarn tex?

Jag söker förvisso reda på fakta själv också så har ändå koll på läget (forskaren i mig haha).

Vi har i alla fall börjat smaka på mat här (dottern är född i augusti) och hon blir ursinnig när hon inte får mer :)

Hon har alltid ätit lite och väger lite för lite så vi börjar tidigare än sex månader.

• Misscaswell
    isaswe skrev 2015-12-21 14:40:33 följande:

Vad roligt med lite liv och rörelse här i tråden! :)

En liten undran; är ni nöjda med er BVC-sköterska? Alltså, vår är trevlig och så men känner att man inte får särskilt mycket råd av henne. Dottern har mp-allergi och även då i början gick vi sköta allt med barnmedicinska själva, och än i dag.

Nu stör det inte mig så mycket egentligen, vi har ett relativt lätt barn, men hade man fått stöd med ett kolikbarn tex?

Jag söker förvisso reda på fakta själv också så har ändå koll på läget (forskaren i mig haha).

Vi har i alla fall börjat smaka på mat här (dottern är född i augusti) och hon blir ursinnig när hon inte får mer :)

Hon har alltid ätit lite och väger lite för lite så vi börjar tidigare än sex månader.

Sådär, har funderat på att byta faktiskt. Hon gör inget fel, mer än att hon liksom inte lyssnar på vad jag säger. Typ, jag berättar något och två minuter senare frågar hon något så det är uppenbart att hon inte har hört vad jag har sagt. Känns ju inte så bra när hon ska vara min primära vårdkontakt gällande den viktigaste människan i mitt liv då. Vet inte hur man går till väga för att byta bara.

Åh vad spännande att börja med mat! Ser fram emot det. Vad har du gett henne såhär i början?
Svar på tråden Första barnet september 2015