Inlägg från: Knäck |Visa alla inlägg
  • Knäck

Första barnet september 2015

Jag har inte kräkts en enda gång sen jag blev gravid, mådde riktigt åksjukeilla några veckor i början men det blev bättre och nu känner jag bara av det om jag är väldigt trött eller hungrig.

Men jag har ändå gått ner runt 3 kg och har allt svårare att äta. Jag tycker att en massa saker är äckliga plötsligt.

Olika maträtter, smörgåsar, ostar, drycker etc är goda en gång och sen vill jag inte ha dem igen. Det mesta är äckligt när jag tänker på det eller känner doften men om det är färdiglagat och bara ställs framför mig går det bättre (om jag får peta bort saker förstås).

Sambon tycker nog att jag är tramsig och tråkig... Undrar när det går över och mat blir gott igen... Lever just nu på melon och äpple (endast golden delicious).

• Knäck
    26number1 skrev 2015-02-15 18:25:55 följande:

Jag är precis likadan och min sambo som är en otrolig duktig hobbykock tycker jag är skittråkig :D Alla säger att det går över och att jag snart kommer vara konstant hungrig istället så jag får väl hoppas på det ;)

Ja precis känns lite otacksamt när nån lagar mat och man hellre äter skorpor eller vad man nu gillar den dagen

Köper du också hem mat som du tror att du ska äta men som blir "äcklig" och sen bara står? Vi har skåpen fulla med alla mina infall...
  • Knäck

Sambon lagade falafel, klyftpotatis och aioli ikväll. Av artighet åt jag lite potatis med salt sen gav jag upp och bytte till päron xD kostcirkeln var det ja!

Skönt att det inte bara är jag. Känns ändå lite trist och jag hade ju en idé om allt nyttigt jag skulle äta när jag äntligen blev gravid... Jo tjena )

• Knäck
    Dalhia skrev 2015-02-16 17:59:52 följande:

Jag har galna drömmar varje natt, underhållande i efterhand men totalt galna. =)

Gick in i v. 12 igår. =)

Berättade för mina föräldrar idag. Sambon vill att vi ska vänta men kan inte hålla på ljuga i 6-8 veckor till. Börjar få slut på idéer.... Så berättade idag vilket kändes skönt. Mamma började direkt planera "när kommer det?", "ok, då måste jag jobba extra så jag kan ta ut några extra semesterdagar, vill ju göra fint tills ni kommer hem" etc etc.... Var tvungen att stoppa henne till slut och sa att gå ingen shoppingrunda det första du gör nu! 

Men men... skönt att de är med på noterna. Pappas respons var "jag vill inte veta vad det blir i förväg!!!!".

Vad kul att berätta!! Och härlig reaktion Känns ju som att de har plats i livet för sitt barnbarn. Varför ville din sambo vänta så länge till?

Jag ser fram emot att få berätta men känner mig inte redo. Måste se det på ultraljudet först.. Så i slutet på nästa vecka börjar vi gå ut med det

Ja har ingen kontakt med min pappa sedan en längre tid och har funderat mycket på hur jag ska agera nu. Har landat i att jag inte kommer ta kontakt för att informera. Är det nån mer som tyvärr inte kommer ha bra relation med mor/farföräldrar till era små?
  • Knäck
    Dalhia skrev 2015-02-16 21:58:37 följande:

Han vill vänta tills RUL men det är ju hur länge kvar som helst. 

Om du inte vill ta kontakt med honom ska du inte göra det. Jag har en i min närmsta familj som jag inte har kontakt med. Det är nog ömsesidigt hos oss skulle jag tro. Så visst det är tråkigt att den inte kommer vara närvarande. Men det är dens val. Jag sa hur jag tänkte, kände och hur illa behandlad jag blivit. Och att det sedan är upp till den om den vill ha en relation. Det är ett bra tag sedan detta hände och den vill inte så kommer inte involvera den i detta. Det ger bara mer stress och stress är det sista jag orkar med just nu. 

Undrar om man kan dölja så länge? Jag hoppas ju inte det, vill ha mage nuuuu

Jag tänker exakt så. Har faktiskt viktiga saker för mig i livet nu och har inte tid med relationer som orsakar stress och drama.
  • Knäck
    Kesella skrev 2015-02-17 17:36:15 följande:

SemlOR och vitamintablett till kvällsmat :) Viktigt att tänka på kostcirkeln när man är gravid!

Haha lite skönt att läsa att fler än jag har svårt att äta normalt Det kommer ju såklart gå bra för oss ändå!

Mina smaklökar är verkligen utbytta. Idag skulle jag äta ett plommon men det smakade hostmedicin! Hur sjukt är inte det?
  • Knäck

Välkomna!

Jag tänkte vänta tills alla kommit igenom vecka 12 ungefär och göra en ny BF-lista i TS med ålder och ort. Vi blev oväntat många

• Knäck
    beetroots skrev 2015-02-19 12:51:51 följande:

Jag är nu i v.10 (9+6) och har lite molvärk i magen igen och illamåendet och kräkandet har inte blivit bättre, kan knappt gå ut.

Men de känns ändå bra! Nu är de inte långt till inskrivningen.

Min mage syns och jag kan inte ha mina jeans mer så vet inte riktigt hur jag ska dölja de om jag nu träffar vänner!

Och jag blir galen!! Jag vill kolla på barnvagnar, köpa kläder och allt men förstår ju att de är för tidigt och försöka att inte titta, men jag längtar så!

Ja usch vad långsamt det var att komma igenom vecka 12 Jag tror det är det långsammaste jag varit med om i hela mitt liv och då försökte vi ändå bli gravida i mer än ett år - första gravidveckorna var som tre år?!

idag är jag 12+0 och det är skönt men kan inte slappna av före kub är gjort. Jag vill också börja förbereda men det är ju som du säger lite tidigt. Försöker tänka att jag måste spara något till resten av graviditeten, vill ju inte ha allt klart i vecka 20 :-P
  • Knäck
    hellohello84 skrev 2015-02-20 07:06:25 följande:

Jag håller med! De här veckorna har varit de mest långsamma! I vecka 11+3 och ska göra kub nästa torsdag. Tänker att får vi dåliga värden så har vi tid att förbereda oss. Är snart 31. Pappan har inte heller fått se de två tidiga vul-en då han veckopendlar men på torsdag ska han vara med :) Har min mamma på besök i helgen och har inte berättat då vi vill vänta till efter kub-testet. Min bror och svägerska har varit med om en tråkig graviditet nyligen och vill inte att min familj ska oroa sig i onödan. De bor långt bort så har hittills inte varit så svårt att dölja. Har lagt på mig några kilo och har svårt att hitta lämpliga kläder och är kvällstid väldigt uppsvälld och undrar hur jag ska kunna komma undan med att inte dricka en klunk under hela helgen (middag med släktingar ikväll och middag ute imorgon). Vi är riktiga foodies så hör inte till vanligheten att skippa det helt även om jag aldrig dricker speciellt mycket. När har du tid för kub?

Håll glaset fullt med alkoholfritt hela kvällen jag dricker inte vanligtvis så får inga frågor på det men ska på fest imorgon och är mer orolig för hur jag ska hålla mig vaken efter 21... Känns oartigt att gå så tidigt men jag blir så sömnig på kvällarna att det är som att trycka på off-knappen :-/

Kub på tisdag!
  • Knäck
    Chester skrev 2015-02-19 23:37:29 följande:

Jag är 25 i år och kommer inte göra kub. Görs det främst på 30plussare? Vill inte säga "äldre" för jag umgås med många över 30 och tycker ofta dom är barnsligare än mina yngre vänner ;)

Tror man är riskgrupp över 35 år. Jag är 24 men vill ändå göra.
Svar på tråden Första barnet september 2015