• Svar på tråden BF september 2015!
  • 26number1

Någon som haft bebis sovandes i babysittern över natten? Stackars Lovis har varit så tät i näsan inatt och bara knorrat och väckt sig själv. Nu somnade hon precis i babysittern och verkar ha mycket lättare att andas, men vågar man ha de sittandes hela natten? Hon blir sju veckor på fredag :/

• lördagsgodis

Att han redan rullar liz:) här vifftas det mest och hon håller just på att upptäcka sina händer även om de inte gör riktigt som hon vill. Inatt sov hon nästan 10 timmar i sträck och somnade om efter maten<3

26 jag skulle ha henne i babysittern om jag märkte att hon mådde bra av det, när sonen var bebis och hade luftrörskatarr så sov jag sittande med honom på bröstet så han skulle andas lättare.

Det här med bajsandet är ju så individuellt och helammade barn kan bli förstoppade, man borde lyssna på barnet och sin egen magkänsla. En vännina fick bråka med vården länge men efter att hennes son som helammade inte bajsat på 26 dagar fick han lavemang och det kom ut mängder

• lizanilander
    lördagsgodis skrev 2015-11-04 10:15:56 följande:

Att han redan rullar liz:) här vifftas det mest och hon håller just på att upptäcka sina händer även om de inte gör riktigt som hon vill. Inatt sov hon nästan 10 timmar i sträck och somnade om efter maten<3

26 jag skulle ha henne i babysittern om jag märkte att hon mådde bra av det, när sonen var bebis och hade luftrörskatarr så sov jag sittande med honom på bröstet så han skulle andas lättare.

Det här med bajsandet är ju så individuellt och helammade barn kan bli förstoppade, man borde lyssna på barnet och sin egen magkänsla. En vännina fick bråka med vården länge men efter att hennes son som helammade inte bajsat på 26 dagar fick han lavemang och det kom ut mängder

Mio har vart förkyld och är fortfarande rätt tät och snorig på natten, vi försöker palla upp så han halvligger i sängen, men funkar sådär. Vi har kört med Renässans spray för spädbarn när det vart som värst och då har det kommit ut en del och han har fått lättare med andningen :)
    Ja lyssna på bebis och din magkänsla med bajsningen, värdelöst när de blir förstoppade!
    Ja, han har gjort det fler gånger nu så det är ju verkligen medvetet, åt båda håll med! Han gjorde ett menlöst försök att rulla från rygg till mage med, men han trivs bäst på rygg så han gav upp snabbt :P 
    Vad skönt att hon sover så länge!!! Mio har sovit som längst 5 timmar, det är underbart tycker jag ;)
  • IMHO
    Mockingjay skrev 2015-11-03 16:17:20 följande:

Hej! Behöver er hjälp med tips, Anton har inte bajsat på 8 dagar nu. Jag helammar så då bör han inte kunna vara förstoppad men det är uppenbart att magen stör honom. Finns det något jag kan äta som sätter fart på hans mage? Eller har ni andra tips? Fungerar inte att ta tempen, det har jag provat... (Anton är 11 veckor nu)

Sopp skrev 2015-11-03 19:11:50 följande:

då kan jag trumfa det med att sven inte har bajsat på 12 dagar.. haha! Det här är helt absurt. Eller jo, med hjälp av termometern bajsade han liite i helgen, men det var absolut inte bajs som representerar den enorma tid som har gått utan bajs utan typ 1 matsked. Jag har pratat med BVC och de säger att de är helt normalt men det känns ju bakvänt? De sa iaf att om han verkar må dåligt av det kan man ge dom lite laktulos på morgonen, börja med 3 ml, och se om det får fart på magen. Sven är 8 veckor

Hur ofta bajsade de innan det långa uppehållet? Har de haft en rutin som de brutit eller har de varit oregelbundna?

Jag har iofs inga tips, men en bra sak med tråden är ju också att få reda på hur otroligt många sätt det kan vara normalt på. Här är problemet omvänt. Hon bajsar (ibland lite grönt och vattningt) 5-6 gånger per dag och en gång per natt. Hon har ofta ont i magen inför bajsningarna och kämpar och fäktar för att få ut det. Omogna tarmar har man ju hört om, men hur kämpigt "normalt" är vet jag inte.

BVC tror färgen och vattnigheten beror på förkylningen hon har. Går det inte över på tre veckor får en läkare kolla om det är något annat. Mjölkproteinallergi kan tydligen visa sig så, men det känns dumt att starta med specialkost när förkylningen är en mer sannolik orsak. Hon går iaf upp i vikt och vill ammas ofta så jag är inte jätteorolig.
  • IMHO

Under snoriga nätter sover hon i babynest i vår säng, med en kudde under bäddmadrassen för höjt huvudläge. För sömn dagtid sover hon i vagnens liggdel med uppfällt ryggstöd. Problemet är att hon glider ner, men det funkar ok. Vi ger saltvattendroppar i engångspipett och använder nässug (Otribaby) 1-2 gånger per natt. Dagarna andas hon bättre på.

Någon annan med erfarenhet av manuell nässug? Jag känner inte att jag fått till min egen sugteknik riktigt.

Ni andra med förkylda bebisar, hur är färg och konsistens på deras bajs?

• Sopp

Bajset har blivit mer och mer sällan, tre, fyra, fem dagar kunde gå men idag hände det - han bajsade!! Halleluja. Men stackarn fick kämpa ordentligt..

Ang saltvattenpipetterna, spolar ni ur ordentligt? Delvis, använder ni upp hela pipetten? Om det ska få bra effekt måste man liksom spruta ut hela fördelat på de två näsborrarna så att snoret försvinner. Och de ska riktas "innåt" ansiktet, inte rakt upp om (ni kanske redan gör så, tänkte bara om ni provat)

• smurfan8402
    IMHO skrev 2015-11-04 13:33:44 följande:

Under snoriga nätter sover hon i babynest i vår säng, med en kudde under bäddmadrassen för höjt huvudläge. För sömn dagtid sover hon i vagnens liggdel med uppfällt ryggstöd. Problemet är att hon glider ner, men det funkar ok. Vi ger saltvattendroppar i engångspipett och använder nässug (Otribaby) 1-2 gånger per natt. Dagarna andas hon bättre på.

Någon annan med erfarenhet av manuell nässug? Jag känner inte att jag fått till min egen sugteknik riktigt.

Ni andra med förkylda bebisar, hur är färg och konsistens på deras bajs?

Jag har oxå använt otribaby nässug. Först tog jag renässans koksaltlösning o spruta i o använda en pipett i taget halva i ena näsborren o så resten i den andra o sen sög ut. De kom ut massor av snor. Fick ta i o suga men när man väl kom in i de så gick de fort o få ut allt.
  • IMHO
    smurfan8402 skrev 2015-11-04 21:36:34 följande:

Jag har oxå använt otribaby nässug. Först tog jag renässans koksaltlösning o spruta i o använda en pipett i taget halva i ena näsborren o så resten i den andra o sen sög ut. De kom ut massor av snor. Fick ta i o suga men när man väl kom in i de så gick de fort o få ut allt.

Aha, jag har nog inte vågat suga hårt nog tillräckligt länge. Har gjort ett kort hårt sug i varje näsborre.

Hur länge efter dropparna väntar du innan sugen?
  • smurfan8402
    IMHO skrev 2015-11-04 21:45:36 följande:
    Aha, jag har nog inte vågat suga hårt nog tillräckligt länge. Har gjort ett kort hårt sug i varje näsborre.

Hur länge efter dropparna väntar du innan sugen?
    Jag spruta i de o sög lite kort efter kanske med 1 min efter
    Gjorde så ungefär 4 gånger per dag (3 gånger på dagen o 1 på natten)
  • lördagsgodis

När jag nattade stora barnen så sa jag gonatt mina små kutterspån jag älskar er och då säger min ljuvliga son efter en stunf innan han kommer på vad han ska säga, gonatt mitt stora sågspån jag älskar dig!?! Jag kallar dom alltid något gulligt smeknamn vid läggning och sonen och dottern brukar kontra med något gulligt tillbaka så då fick jag varaa ett älskat sågspån;)

Vi har tack och lov inte behövt använda näsfridan men jag har skattat den högt när den behövts tidigare men vi har aldrig sprutat upp något i näsan på dom utan nöjt oss med att suga ut det som varit där.

Svar på tråden BF september 2015!