• Svar på tråden BF september 2015!
  • Sopp
    26number1 skrev 2015-10-07 22:32:15 följande:

Några tips mot bråkig mage? Jag helammar och bruttan är snart tre veckor.

Jag inbillar mig att minifom fungerar lite. Sedan är bärsjalen min räddning, då jag kan få spendera timmar runtvaggandes i lägenheten. Tänk på att rapa bebis ordentligt efter mat också!
  • Sopp

Grattis till din bebis, skönt att det satte igång av sig själv i sista sekund!

Vet inte hur man underhåller en sådan liten, haha! Men prata med bebis och sjung lite sånger och så, köra nacktröning i knät. Köp ett babygym (lite liten ännu men)

• 26number1

Är det någon som delammar som kan ge lite tips och råd? Vilken typ av flaska använder ni, typ av ersättning?

Jag börjar jobba när dottern är typ 3,5 månad och tänkte försöka amma morgon och kväll från att hon är 2 månader (hon är 3 veckor idag). Alla tips och erfarenheter tas gärna emot :)

• lördagsgodis

Vi har en drbrown flaska och kör på nan sensitive. Alva har ju lite problem med luft och magen ibland men jag tycker flaskan och byte av ersättning har hjälpt även om pruttar och rapar bråkar med henne ibland.

• 26number1

Ammar du henne också eller "bara" ersättning? Pruttig och allmänt tråkig i magen är vår lilla tjej med men tror det ör för att hon är så ivrig när hon äter och sväljer mycket luft..

lördagsgodis skrev 2015-10-09 22:50:56 följande:

Vi har en drbrown flaska och kör på nan sensitive. Alva har ju lite problem med luft och magen ibland men jag tycker flaskan och byte av ersättning har hjälpt även om pruttar och rapar bråkar med henne ibland.

• lördagsgodis

Jag amar innan varje mål ersättning och hon sväljer luft både vid bröstet och med flaskan men hon svalde mer luft med mamflaskan. Lycka till och hoppas ni kan fortsätta delamma för myset.

• smurfan8402

När brukar bebisar få kolik?
    Min lilla plutt blir 5 veckor på tisdag o är hur lugn som helst. Men jag är jätte orolig att han ska få kolik. Min dotter hade inga problem med magen. Men min sambos söner hade kolik båda två.
    Allt jag har hittat om kolik är att den slutar oftast mellan 3-4 månader. Men inget om när den brukar börja.

• Sopp
    smurfan8402 skrev 2015-10-10 18:25:22 följande:

När brukar bebisar få kolik?
    Min lilla plutt blir 5 veckor på tisdag o är hur lugn som helst. Men jag är jätte orolig att han ska få kolik. Min dotter hade inga problem med magen. Men min sambos söner hade kolik båda två.
    Allt jag har hittat om kolik är att den slutar oftast mellan 3-4 månader. Men inget om när den brukar börja.

http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/magproblem/kolik
    "Koliken kan börja redan vid ett par veckors ålder och för att nå sitt maximum vid ca 6-8 veckors ålder. Sedan minskar skrikigheten och efter 3 - 4 månaders ålder brukar den gå över."

Jag skulle inte säga att min tidigare bebis eller nuvarande bebis har kolik, men båda har haft/har stökiga magar och förra peakade kring 5-6 veckor och nu verkar min lilla kille här hemma ha någon form av peak också mellan 5-6 veckor då jag fått gå runt med honom så mkt på kvällarna. Jag tror dock inte du behöver oroa dig, det kommer ju inte som en blixt från klar himmel, utan eskalerar - Märker du absolut ingenting nu så har du nog turen på din sida =)
  • smurfan8402
    Sopp skrev 2015-10-10 19:24:32 följande:
    http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/magproblem/kolik
    "Koliken kan börja redan vid ett par veckors ålder och för att nå sitt maximum vid ca 6-8 veckors ålder. Sedan minskar skrikigheten och efter 3 - 4 månaders ålder brukar den gå över."

Jag skulle inte säga att min tidigare bebis eller nuvarande bebis har kolik, men båda har haft/har stökiga magar och förra peakade kring 5-6 veckor och nu verkar min lilla kille här hemma ha någon form av peak också mellan 5-6 veckor då jag fått gå runt med honom så mkt på kvällarna. Jag tror dock inte du behöver oroa dig, det kommer ju inte som en blixt från klar himmel, utan eskalerar - Märker du absolut ingenting nu så har du nog turen på din sida =)
    Okej tack för svar.

Jag kommer bara ihåg när jag var mindre o min brorsa var liten (skiljer 15 år på oss) o han hade kolik. Att se mamma då uppgiven ut o inte kunna göra något. Han skrek från 18-23 varje dag.

Hoppas din lille får magen att bli bra snart :)
  • 26number1

Fan också, jag misstänker att jag fått svamp i mitt ena bröst :( Varför ska allt göra ont för?? Från vänstra bröstet funkar amningen jättebra och jag börjar vänja mig vid att en liten person äter från det och det börjar faktiskt bli mysigt, medan bara tanken på att jag måste amma från höger ger mig dödsångest..

Svar på tråden BF september 2015!