• Svar på tråden BF september 2015!
  • lördagsgodis

Alva får en bitleksak och några nappar, hon har börjat dregla en del så haklappar ska nog införhandlas. Idag har vi lussat för mormor och snart ska vi iväg till farmor och farfar.

• Sopp

Vi har köp en badcape, en skallra och en mjuk speldosa :) han vägrar fortfarande napp :( hur sover era? Sven vaknar fortfarande 3 gånger per napp och vill inte ligga själv

• lizanilander
    Sopp skrev 2015-12-14 08:41:00 följande:

Vi har köp en badcape, en skallra och en mjuk speldosa :) han vägrar fortfarande napp :( hur sover era? Sven vaknar fortfarande 3 gånger per napp och vill inte ligga själv

ok :) Vi har det väldigt lyxigt med sömnen på den lilla, oftast somnar han mellan 19-20 på kvällen och vaknar sen mellan 04-05, sover sen c:a 2 timmar till. Den stora vaknar flera gånger som vanligt och gråter och har sig, men det är bara en period och kommer bli bättre igen snart ;) Mio (den lilla) sover i spjälsäng.
  • smurfan8402

Vi har köpt en sak till sittvagnen som man virar runt bygeln, några bitleksaker, aktiveringsboll o lite kläder.

Jonathan börjar sova bättre o bättre äter sista målet mat vid 22 somnar strax efter o sen vaknar runt 5-6 för lite mat sen somnar han om o vaknar vid 9-10.
    Så jag o dottern äter frukost i lugn o ro innan lillebror vaknar.

Håller på o vänjer Jonathan vid spjälsängen nu han somnar gott i sen men när han vaknar för mat på morgonkvisten så vill han ligga bredvid mamma :)

• lizanilander

Hörrni tänk att det snart är ett helt år sedan denna tråden startades :O !!! Det har gått sjukt fort och känns nästan som igår som man satt här och tråden var ny och man väntade med spänning på både plus och hoppades att iaf de första 12 veckorna skulle passera. Nu sitter vi här med våra bebisar istället som alla är så olika!
    Efter vår första sa både jag och min man att det blir inga fler barn. Vi hade en så fruktansvärd förlossning och tiden efter var även den hemsk. Men nånstans efter att Elliott fyllt ett år så bara vi vände och kände att vi ville ha ett till barn. Vi fick jättebra hjälp och stöd av vår barnmorska och hon skickade även remiss till Aurora-samtal där vi var 2 gånger. Jag ville inte ha snitt utan på nåt knasigt sätt ville jag ha revansch på den första. Och det fick jag med råge ;) Förlossningen gick jättesmidigt och jag mådde så bra, trodde inte det var möjligt ens :O Första gången kände jag mig överkörd av en buss, på riktigt, i flera dagar. Kunde med hjälp av 2 sköterskor samt ett gåbord ta mig till och från toaletten. Det var inte kul, och ett underliv som var som kassler uppe på det så jag kunde inte sitta ordentligt på länge. Denna gången var jag uppe och gick och kände mig oförskämt pigg och nästan skämdes över att allt gått så bra och jag var så himla alert! 
    Jag är så otroligt tacksam för att jag fick uppleva denna andra gång och istället för att känna att det aldrig blir fler barn, så känner vi oss istället inte klara :P haha, jag tänker nästan varje dag på ett 3:e barn, men detta första året får gärna gå först så får vi se sen hur livet ser ut :)

• Sopp

Vad härligt det låter Lisa! Konstigt att det var ett år sedan faktiskt - vi hade ju inte planerat att skaffa ett till och det är knappt att det har sjunkit in ännu att vi har honom hos oss.

Min dag började så bra - lillen börjar kunna ligga lite själv på dagtid och stora börjar tycka det är roligt att ha en lillebror. Han bjuder honom på mat från sitt kök, ger honom sina bilar, kramar honom lite för hårt och gungar lite förhäftigt i babysittern. Sedan fick jag ett mail från kyrkan - jag får inte gå med dom på babyrytmik eftersom man bara får ha med sig ett barn. Jag känner mig så himla less på att hela tiden behöva försvara att jag är hemma med båda barnen. Jag tycker det känns så himla knäppt att BVC ifrågasätter om jag kan tillfredsställa min 1,5åring när jag har hans lillebror hemma, och att jag inte är välkommen någonstans för att jag inte har valt att sätta storebror på dagis som alla andra i innerstan här i Stockholm. Det  är klart att det är jobbigt att vara hemma med båda, men jag har svårt att tro att jag skadar mina barn? Jag hoppas att slitet faktiskt är värt något, för just nu känner jag mig så himla ensam och dålig

• lizanilander
    Sopp skrev 2015-12-15 20:46:56 följande:

Vad härligt det låter Lisa! Konstigt att det var ett år sedan faktiskt - vi hade ju inte planerat att skaffa ett till och det är knappt att det har sjunkit in ännu att vi har honom hos oss.

Min dag började så bra - lillen börjar kunna ligga lite själv på dagtid och stora börjar tycka det är roligt att ha en lillebror. Han bjuder honom på mat från sitt kök, ger honom sina bilar, kramar honom lite för hårt och gungar lite förhäftigt i babysittern. Sedan fick jag ett mail från kyrkan - jag får inte gå med dom på babyrytmik eftersom man bara får ha med sig ett barn. Jag känner mig så himla less på att hela tiden behöva försvara att jag är hemma med båda barnen. Jag tycker det känns så himla knäppt att BVC ifrågasätter om jag kan tillfredsställa min 1,5åring när jag har hans lillebror hemma, och att jag inte är välkommen någonstans för att jag inte har valt att sätta storebror på dagis som alla andra i innerstan här i Stockholm. Det  är klart att det är jobbigt att vara hemma med båda, men jag har svårt att tro att jag skadar mina barn? Jag hoppas att slitet faktiskt är värt något, för just nu känner jag mig så himla ensam och dålig

men vad i helvete??? ursäkta, men det var bland det löjligaste jag hört, ska du inte kunna tillfredsställa den äldsta bara för du har en bebis hemma? Och att det ens är något BVC tar upp???? De borde ju istället tycka: vad bra att det är så tätt mellan dom, då leker de bättre, eller: vad bra då får bägge lära sig tidigt att ha tålamod och inte få allt på direkten, för det funkar inte när man har fler. Visst, dagis är toppen och vi har vår äldsta på dagis (15 timmar i veckan) men den mesta tiden är han ju hemma med oss på dagarna. Det med att du bara får ta med ett barn är garanterat för du bor i stad, här på landet får vi ta med om vi så hade 6 ungar på sånt! När jag bodde i vänersborg innan så fick vi inte vara med i föräldragrupp för det var andra barnet. (antagligen så många så svårt för dom att få alla att få plats) Tråkigt då man vill komma ut och lära känna folk. Ordna egna träffar då med folk som kanske vill ut och gå eller liknande :)
  • Sopp
    lizanilander skrev 2015-12-15 21:05:19 följande:
    men vad i helvete??? ursäkta, men det var bland det löjligaste jag hört, ska du inte kunna tillfredsställa den äldsta bara för du har en bebis hemma? Och att det ens är något BVC tar upp???? De borde ju istället tycka: vad bra att det är så tätt mellan dom, då leker de bättre, eller: vad bra då får bägge lära sig tidigt att ha tålamod och inte få allt på direkten, för det funkar inte när man har fler. Visst, dagis är toppen och vi har vår äldsta på dagis (15 timmar i veckan) men den mesta tiden är han ju hemma med oss på dagarna. Det med att du bara får ta med ett barn är garanterat för du bor i stad, här på landet får vi ta med om vi så hade 6 ungar på sånt! När jag bodde i vänersborg innan så fick vi inte vara med i föräldragrupp för det var andra barnet. (antagligen så många så svårt för dom att få alla att få plats) Tråkigt då man vill komma ut och lära känna folk. Ordna egna träffar då med folk som kanske vill ut och gå eller liknande :)
    Jag hoppas att det är en storstadsgrej - I Stockholms Stad får man ju ha syskon 30 timmar i veckan på dagis vilket alla utom jag i min föräldragrupp har (vi är 18 st) så allt är ju uppbyggt för att man bara har med sig ett barn - Tycker att alla gör vad som blir bäst utifrån deras förutsättningar, men jag har bara blivit ifrågasatt för att jag har båda hemma och tillslut börjar man ju ifrågasätta sig själv också. Samtidigt vet jag ju att det ofta är 5-6 barn per personal även i småbarnsgrupperna här i innerstan så jag vet inte hur mkt mer stimulans de får där, de underhåller ju inte direkt sig själva när de är såhär små. Till sommaren flyttar vi ut i förorten, det kanske är mer accepterat där att vara hemma med syskon?
  • lizanilander
    Sopp skrev 2015-12-15 21:12:47 följande:
    Jag hoppas att det är en storstadsgrej - I Stockholms Stad får man ju ha syskon 30 timmar i veckan på dagis vilket alla utom jag i min föräldragrupp har (vi är 18 st) så allt är ju uppbyggt för att man bara har med sig ett barn - Tycker att alla gör vad som blir bäst utifrån deras förutsättningar, men jag har bara blivit ifrågasatt för att jag har båda hemma och tillslut börjar man ju ifrågasätta sig själv också. Samtidigt vet jag ju att det ofta är 5-6 barn per personal även i småbarnsgrupperna här i innerstan så jag vet inte hur mkt mer stimulans de får där, de underhåller ju inte direkt sig själva när de är såhär små. Till sommaren flyttar vi ut i förorten, det kanske är mer accepterat där att vara hemma med syskon?
    Nej det är absolut sant det du säger med dagis och personalen, där får de snarare mindre uppmärksamhet. Det är ju säkert lättare och bättre när de är äldre och kan leka lite själva och med de andra barnen på ett annat sätt. Alla ska ha rätt att göra det som passar dom bäst utan att behöva känna skuld! Jag tycker inte det är konstigt alls att man är hemma med bägge, eller fler, jag hade ju tänkt ha bägge hemma, men då vi blev erbjudna ett toppenställe samt att han gått på dagis ett helt år innan så valde vi att ta den platsen. Men usch vad tråkigt att du känner så, att du ifrågasätter dig själv :( Vad ledsamt! Shit, 30 timmar är ju en del ändå. Ja vi får hoppas det är mer accepterat där! Hur har ni tänkt framöver annars med dagis och så då, ska de börja samtidigt eller börjar den stora före den lilla?
  • lördagsgodis

Härligt att du känner att du fått revansch lizan:)kännde samma sak men med amningen när jag fick min älsta dotter, hon har föresten fyllt 6 år idag (snacka om att tiden går fort!) Hon önskade palt till födelsedagsmiddag:)

Alva blev till den 6 december så hon är ju över året nu;) vet det för vi hade tänkt vänta några månader med bebisgörande så trodde det var en säker period men hon ville komma då och glad är jag för det.

Igår bakade vi tunnbröd till jul och alla barn var jätte duktiga jag hade Alva på ryggen och hon sov mest. Innan veckan är slut så kommer min närmsta väninna få en bebis och vi ska ha deras barn och jag ser så fram emot den bebisen.

Svar på tråden BF september 2015!