• Svar på tråden BF september 2015!
  • Sopp

Alltså nu behöver jag er HJÄLP! Hur fan (ursäkta) nattar man ett barn med en bebis med? Hittills har vi legat bredvid tills han somnar, men nu när jag har en liten bebis också kan ju detta bli problematiskt om han inte råkar sova samtiigt. Idag stod jag och skulle gunga runt med minsta som skrek om jag inte gick runt med honom samtidigt som min väldigt övertrötta äldsta son gick bananas inne på sitt rum. Jag började gråta inte mindre än tre gånger, 1,5 timmar senare hade han äntligen somnat. Vad ska jag göra för att få detta att flyta på???

• EijaIsland

I söndags, den 10 oktober, fick vår dotter sitt namn enligt forn sed. Vi hade vår närmsta familj och vänner närvarande och det hölls hemma hos svärmor. Vi fick en otroligt vacker höstdag på köpet och ceremonin, som hölls av Islands allserjagode för det Isländska asatrosamfundet, var jättelugn och fin. Släkt och vänner stod runt os i en halvcirkel och lillan höll sig lugn och fin genom hela ceremonin. I slutet av ceremonin höll sambon ett litet tal om hur vi valt namnet och vad de betyder för oss.

Lillflickan fick namnet Vilja Hvönn Björgvinsdóttir (pappan heter då Björgvin).

Vilja betyder såklart att ha en stark vilja, en egenhet som vi tycker är viktig, och är även namnet på ett kvinnligt väsen i svensk folktro, Skogsrået. 

Hvönn (uttalas Kvönn) är det isländska namnet på angelika örten och symboliserar tiden som vi spenderat på västfjordarna här på Island.

• lördagsgodis
    26number1 skrev 2015-10-11 23:40:13 följande:

Fan också, jag misstänker att jag fått svamp i mitt ena bröst :( Varför ska allt göra ont för?? Från vänstra bröstet funkar amningen jättebra och jag börjar vänja mig vid att en liten person äter från det och det börjar faktiskt bli mysigt, medan bara tanken på att jag måste amma från höger ger mig dödsångest..

Om du har svamp i bröstet så har nog ditt barn torsk, vissa säger att vichyvatten hjälper men om det inte funkar så finns det tabletter men de är receptbelagda.
  • lördagsgodis
    Sopp skrev 2015-10-13 12:48:24 följande:

Alltså nu behöver jag er HJÄLP! Hur fan (ursäkta) nattar man ett barn med en bebis med? Hittills har vi legat bredvid tills han somnar, men nu när jag har en liten bebis också kan ju detta bli problematiskt om han inte råkar sova samtiigt. Idag stod jag och skulle gunga runt med minsta som skrek om jag inte gick runt med honom samtidigt som min väldigt övertrötta äldsta son gick bananas inne på sitt rum. Jag började gråta inte mindre än tre gånger, 1,5 timmar senare hade han äntligen somnat. Vad ska jag göra för att få detta att flyta på???

När mina var små och mannen jobbade kväll så brukade jag ta med mig babysittern till sovrummet och gunga henne medans jag la sonen för då brukade hon vara lungn en stund iaf eller så ammade jag henne och för det mesta somnade hon och sov sålänge hon fick ha bröstet i munnen och jag han läsa och sjunga för sonen. Hoppas det löser sig för er.
  • lördagsgodis

[quote=75871225][quote-nick]EijaIsland skrev 2015-10-13 13:14:29 följande:[/quote-nick]I söndags, den 10 oktober, fick vår dotter sitt namn enligt forn sed.

Skönt att ni fick en vacker namngivning!

Vi har haft vanlig namngivning till de två första och ska ha namngivning till våren för Alva. Hur ska ni andra göra?

• 26number1

Efter läkarbesök igår konstaterades att jag har strafylokocker i bröstet, bara att börja tugga penicillin :/ Ingen torsk på lillan och bara att amma "genom smärtan" så gott det går.. Att allt ska göra ont hela tiden?!

lördagsgodis skrev 2015-10-13 13:53:06 följande:

Om du har svamp i bröstet så har nog ditt barn torsk, vissa säger att vichyvatten hjälper men om det inte funkar så finns det tabletter men de är receptbelagda.

• 26number1

Vi ska ha dop med släkt och vänner i kyrkan i januari, då är Lovis 4 månader. Räknade lite på gästlistan igår och vi blir närmare 35-40 personer :D Tilläggas ska att vi inte är varken kristna eller troende men är båda väldigt traditionsenliga av oss, därav kyrkdop..

lördagsgodis skrev 2015-10-13 14:17:36 följande:

[quote=75871225][quote-nick]EijaIsland skrev 2015-10-13 13:14:29 följande:[/quote-nick]I söndags, den 10 oktober, fick vår dotter sitt namn enligt forn sed.

Vi har haft vanlig namngivning till de två första och ska ha namngivning till våren för Alva. Hur ska ni andra göra?

• Inorr02
    Sopp skrev 2015-10-13 12:48:24 följande:

vi nattar stora syster som är 5 ännu vi ligger och läser på en soffa i hennes rum ligger kvar till hon somnat. pappan jobbar natt så får bebis följa med ligga med mig i soffan tar även in vagnen och försöker få bebis somna i den. När pappa är hemma brukar än så länge lägga stora syster då liten ofta äter runt läggnings tid. 
  • Sopp
    lördagsgodis skrev 2015-10-13 14:17:36 följande:

Inorr02 skrev 2015-10-13 16:09:43 följande:
    vi nattar stora syster som är 5 ännu vi ligger och läser på en soffa i hennes rum ligger kvar till hon somnat. pappan jobbar natt så får bebis följa med ligga med mig i soffan tar även in vagnen och försöker få bebis somna i den. När pappa är hemma brukar än så länge lägga stora syster då liten ofta äter runt läggnings tid. 
    Problemet är att han har så stökigt i magen så när han är vaken så vill han bli runtburen/gungad. Inte ens babysittern som hans storebror älskade så duger :( Bäst vore förstås om vi kunde lära äldsta att somna själv men jag har läst att det är fel läge att försöka vänja honom vid det nu. Känner paniken komma krypande när alla barn skriker omkring mig och jag inte vet hur jag ska lösa situationen!
  • lördagsgodis

Hur jobbar din man soop, måste du ta läggningarna varje kväll? Vi har storytell och ibland låter vi barnen lyssna på det om vi har mycket att göra på kvällen, kunde kanske vara en ide för din son och att du är i rummet bredvid så han vet att du är nära?

Svar på tråden BF september 2015!