• Fröken W

Viktnedgång och träning

Hej!

Jag har många gånger försökt ta mig i kragen och bli mer hälsosam och komma igång och träna regelbundet. Men jag tappat alltid motivation/brister i självdisciplin. Har ett sockerberoende som jag inte kan motstå. Någon som känner igen sig och som vill sätta upp gemensamma mål och peppa varandra här??

• Svar på tråden Viktnedgång och träning
  • fialotta28

Jag är gärna på. Min man är personlig tränare och med hans hjälp har jag tappat 10 kilo under sommaren/hösten men nu under julen har jag lagt på mig tre av dem. Vill bli av med dem snabb som ögat. Jag gick ner genom hård löpträning, vanlig kost och tre*fem kilomete promenad i veckan. Disciplinen är allt annat än bra men igår (första) tog jag nya tag och nu ska jag klara det.

• rere88

Jag är usel när det kommer till o få mig själv att träna och har också ett sjukt sockerberoende som jag lätt ger vika för.

igår kväll satte jag upp ett mål att inte äta godis el dricka läsk innan 1/5 .. undantaget med läsk om man är på kalas eller dylikt men inget hemma.

Jag behöver tappa 15kg och på 4månader ska väl det vara möjligt?!

Jag har sneda knän som gör ont vid löpning så kan mest satsa på cykling, promenad o styrketräning

• Fröken W

Vad kul med svar! Härligt att ha en man som

är pt. Jag har också satt ett mål att inte äta godis/dricka läsk hemma.

Löpning har jag inte fastnat ett dugg för, men skulle vilja. Jag satsar på simning och Friskis & Svettis.

Hur tänker ni med träning. Hur mycket och hur ofta?

• rere88

Jag satsar på att cykla eller promenera de dagar jag inte rider hästen eller bowlar första 2v

Sen tänkte jag lägga till lätt träning inomhus 15-20min 3-4dagar i veckan

sen när jag fått upp flåset på cyklen ska jag cykla till o från stallet när jag ska rida

och öka inomhusträningen till medel

sista månaden ska jag cykla till o från stallet varje dag utom när det regnar eller blåser för mkt (som idag)

Och få upp inomhusträningen ett snäpp till

Hade också velat gå till gym men har inte råd så får bli hemma-gym för mig ^_^

Ska vi skriva varje gång vi tränat o uppdatera vikt-status eller hur hade du tänkt dig? :)

• Fröken W
    rere88 skrev 2015-01-02 11:31:14 följande:

Jag satsar på att cykla eller promenera de dagar jag inte rider hästen eller bowlar första 2v

Sen tänkte jag lägga till lätt träning inomhus 15-20min 3-4dagar i veckan

sen när jag fått upp flåset på cyklen ska jag cykla till o från stallet när jag ska rida

och öka inomhusträningen till medel

sista månaden ska jag cykla till o från stallet varje dag utom när det regnar eller blåser för mkt (som idag)

Och få upp inomhusträningen ett snäpp till

Hade också velat gå till gym men har inte råd så får bli hemma-gym för mig ^_^

Ska vi skriva varje gång vi tränat o uppdatera vikt-status eller hur hade du tänkt dig? :)

Det låter som du verkligen tänkt igenom det här. Härligt! Jag har hund, så promenad blir det i princip varje dag (ibland går min sambo alla rundor utom kvällsrundan och den brukar inte bli så lång). Men annars är mitt mål att under januari-februari få in en rutin att träna, simning eller pass på Friskis, 60

min två dagar/vecka. Sen öka på med ytterligare ett pass mars-april.

Har inte funderat så mycket på hur jag tänkt att vi ska hjälpa varandra. Men skriva när man tränat kanske kan vara bra, så man får lite skuldkänslor när andra tränat och man själv skippat :P Sen kanske viktuppdatering varannan vecka...eller en gång/månad. Vad tycker ni?

Sen tänker jag mig att man gärna får skriva här om man känner sig opeppad, nere, trött mm. så vi alla kan hjälpas åt att motivera personen till att bita ihop och inte ge upp.
  • rere88

En gång i månaden är kanske lagom. :)

Idag blir det ingen träning för mig då det är stormvindar.

Min första vikt-status

Nuvarande vikt: 82,4kg

Mål: 67kg

• Fröken W

Ja, jag tänkte starta på måndag.

Startvikt: 91,8kg

Delmål 1: 80kg

Slutmål: 65kg

• fialotta28

Jag tränar löpning fyra dagar i veckan, blandar intervaller, tempoträning och distans. Men utöver det så cyklar jag till jobbet. Jag vill gå ner fem kilo och så vill jag bli fastare i kroppen.

rere88 skrev 2015-01-02 05:11:28 följande:

Jag är usel när det kommer till o få mig själv att träna och har också ett sjukt sockerberoende som jag lätt ger vika för.

igår kväll satte jag upp ett mål att inte äta godis el dricka läsk innan 1/5 .. undantaget med läsk om man är på kalas eller dylikt men inget hemma.

Jag behöver tappa 15kg och på 4månader ska väl det vara möjligt?!

Jag har sneda knän som gör ont vid löpning så kan mest satsa på cykling, promenad o styrketräning

Det är definitivt inte omöjligt men det kommer krävas hårt jobb och stenhård disciplin. Heja dig!!!

Viktuppdatering en gång i månaden tycker jag är bra.
  • Fröken W
    fialotta28 skrev 2015-01-02 19:33:06 följande:

Idag har det blivit ett pass squash med min man och sen körde vi styrketräning: lår, mage, rumpa och armar. Känns riktigt bra.

Härligt, bra jobbat!
Svar på tråden Viktnedgång och träning