• Fröken W

Viktnedgång och träning

Hej!

Jag har många gånger försökt ta mig i kragen och bli mer hälsosam och komma igång och träna regelbundet. Men jag tappat alltid motivation/brister i självdisciplin. Har ett sockerberoende som jag inte kan motstå. Någon som känner igen sig och som vill sätta upp gemensamma mål och peppa varandra här??

• Svar på tråden Viktnedgång och träning
  • nytt eller gammalt

Jag hänger gärna med här också! Har haft en jobbig höst = tröstätning = ca 5kg som satt sig på fel ställen... Är inte överviktig om man ser till bmi, men har en fettprocent på gränsen till övervikt när jag mätte för inte längesen. Jag behöver alltså både bli av med fett och träna. Jag ser inte så himla snygg ut nu tyvärr.

Har kommit in i en bra rutin nu är jag varit ledig med träning varannan dag, det svåra blir att fortsätta när jobbet kommer igång igen.

Jag tänker gå på Friskis o Svettis, dels på gymmet (styrka plus kondition), dels ett pass med Core varje vecka. Sen tänkte jag prova spinning med, har aldrig gjort det! De har ett bra första pass nästa vecka.

Jag använder Lifesum för maten och Runkeeper för träning. Om man har gratisversioner av båda (som jag har) kan man inte föra över träningen mellan apparna utan jag lägger i träningskaloriena manuellt. Har använt Lifesum för flera år sen och det funkade bra, men jag har för mig att träning ibland blev väldigt högt på kalorier på Lifesum.

Ni verkar ha kommit igång bra här :) kul!

• fialotta28
    nytt eller gammalt skrev 2015-01-05 10:10:00 följande:

Jag hänger gärna med här också! Har haft en jobbig höst = tröstätning = ca 5kg som satt sig på fel ställen... Är inte överviktig om man ser till bmi, men har en fettprocent på gränsen till övervikt när jag mätte för inte längesen. Jag behöver alltså både bli av med fett och träna. Jag ser inte så himla snygg ut nu tyvärr.

Har kommit in i en bra rutin nu är jag varit ledig med träning varannan dag, det svåra blir att fortsätta när jobbet kommer igång igen.

Jag tänker gå på Friskis o Svettis, dels på gymmet (styrka plus kondition), dels ett pass med Core varje vecka. Sen tänkte jag prova spinning med, har aldrig gjort det! De har ett bra första pass nästa vecka.

Jag använder Lifesum för maten och Runkeeper för träning. Om man har gratisversioner av båda (som jag har) kan man inte föra över träningen mellan apparna utan jag lägger i träningskaloriena manuellt. Har använt Lifesum för flera år sen och det funkade bra, men jag har för mig att träning ibland blev väldigt högt på kalorier på Lifesum.

Ni verkar ha kommit igång bra här :) kul!

Välkommen hit!
  • beccagranen

Jag hänger på! Känner att det är dax att bli av med gravidkilona som satte sig för två år sedan. Målet är 65kg och just nu ligger jag på 80+. Jag tänkte sätta delmål på varj -5kg, och då får jag en belöning som ny frisyr, tandblekning, ansiktsbehandling dyl. Slutmålet när jag nått 65kg blir en resa som vi tänkt till höst/vinter 2015 ^^ jag hoppas detta kan hålla mig motiverad att kämpa på! Jag har tänkt utesluta kolhydrater och socker ur kosten, samt träna minst två dagar i veckan på gymmet i kombo med att trampa crosstrainern hemma. Tyvärr får jag skjuta på träningen några dagar, då jag åkte på feberförkylning igår. Men maten ska jag hålla.

hur är eran plan för att tappa kg? :)

• Fröken W

Jag vill sätta fart för att jag inte trivs med mig själv. Fram till 19-20 års åldern har jag varit smal men sen bytte jag jobb till ett mer stillasittande och då kom extrakilona. Så nu 6-7 år senare har det blivit några kilon. Dessutom tycker jag att det är svårt att klä sig snyggt...

Men framförallt så hoppas jag och min sambo att jag ska bli gravid i höst och då vill jag ha en stark kropp som klarar en graviditet.

• fialotta28

Jag har tänkt tappa kilon genom att äta vanlig mat men mycket mindre portioner. Jag behöver kolhydraterna för att orka träna på den nivån jag gör: löpning fyra dagar i veckan, cykling till och från jobbet (2 mil tur och retur) och så kör jag också styrketräning men inte på gym utan med min egen kropp som vikt.

• nytt eller gammalt

Oj fialotta vad du tränar mycket! Wow. Jag har svårt att få tiden att räcka till, men ska verkligen prioritera träning nu tänker jag.

Ikväll har jag varit på Core-pass. Kul och jobbigt, tror det är bra som komplement till träning av de "vanliga" musklerna. Men eftersom man är ganska stillastående bränner man troligen inte särskilt mycket.

Det är så jobbigt tycker jag, när jag kommer igång med träning blir jag _mycket_ hungrigare och längtar efter typ ostsmörgåsar och sånt. Nu åt jag rödbetssoppa med gräddfil efter passet, då kan man äta rätt mycket utan att det blir för mkt kalorier.

Ni som använder Lifesum eller räknar kalorier på annat sätt, vad har ni för dagligt mål? Jag har nu 1272 enligt Lifesums uträkning. Tidigare (har använt Lifesum en gång för flera år sen) var det stört omöjligt för mig att gå ner om jag åt upp "träningskalorierna" så jag försöker avstå från det.

Fjärde dagen med Lifesum idag och det har känts trist med maten. Sa nej till att äta pizzabuffe till lunch... Och ännu förstås inga resultat.

• rere88

Jag har lifesum men jag kan inte ändra hur mycket jag ska äta varje dag.

den står på 1585 per dag men jag ligger under det..

idag har jag skrittat i skogen med hästen (kan inte trava/galoppera pga skadad svanskota :( )

Och så spelade jag kinect sport

inte så aktiv idag men det tar vi nog igen imorgon.

• fialotta28
    nytt eller gammalt skrev 2015-01-05 21:22:24 följande:

Oj fialotta vad du tränar mycket! Wow. Jag har svårt att få tiden att räcka till, men ska verkligen prioritera träning nu tänker jag.

Ikväll har jag varit på Core-pass. Kul och jobbigt, tror det är bra som komplement till träning av de "vanliga" musklerna. Men eftersom man är ganska stillastående bränner man troligen inte särskilt mycket.

Det är så jobbigt tycker jag, när jag kommer igång med träning blir jag _mycket_ hungrigare och längtar efter typ ostsmörgåsar och sånt. Nu åt jag rödbetssoppa med gräddfil efter passet, då kan man äta rätt mycket utan att det blir för mkt kalorier.

Ni som använder Lifesum eller räknar kalorier på annat sätt, vad har ni för dagligt mål? Jag har nu 1272 enligt Lifesums uträkning. Tidigare (har använt Lifesum en gång för flera år sen) var det stört omöjligt för mig att gå ner om jag åt upp "träningskalorierna" så jag försöker avstå från det.

Fjärde dagen med Lifesum idag och det har känts trist med maten. Sa nej till att äta pizzabuffe till lunch... Och ännu förstås inga resultat.

Jag har en kollega på jobbet som leder grupppass på gymmet, bland annat core. Vet själv hur bra träning det är men också hur hungrig man blir. Eller det blir jag förstås av all träning... Ostsmörgåsar är så gott, men försöker undvika så mycket som möjligt då magen svullnar upp av mjölet. Kan ju äta rågbröd men det är inte lika gott....

Angående resultatet, du får ge det lite tid och ha tålamod. Aptråkigt jag vet....

Svar på tråden Viktnedgång och träning