• Fröken W

Viktnedgång och träning

Hej!

Jag har många gånger försökt ta mig i kragen och bli mer hälsosam och komma igång och träna regelbundet. Men jag tappat alltid motivation/brister i självdisciplin. Har ett sockerberoende som jag inte kan motstå. Någon som känner igen sig och som vill sätta upp gemensamma mål och peppa varandra här??

• Svar på tråden Viktnedgång och träning
  • Fröken W

Oj vad det flödat av tips, inspiration och peppning här idag, underbart!

Det blev en sväng till simhallen ikväll och fick med mig sambon. De har vuxenkvällar varje fredag, tänder ljus och spelar avkopplande musik. Nya fredagsmyset kanske?! :)

• Studentpappa
    Fröken W skrev 2015-01-09 22:09:18 följande:

Det blev en sväng till simhallen ikväll och fick med mig sambon. De har vuxenkvällar varje fredag, tänder ljus och spelar avkopplande musik. Nya fredagsmyset kanske?! :)

If you wanna get fit, get crossfit.
  • Sorbus
    Fröken W skrev 2015-01-09 22:09:18 följande:

Det låter helt fantastiskt
  • Sorbus
    Fröken W skrev 2015-01-09 22:05:30 följande:
    Det är omöjligt att få till träning på lunchen. Jag är lärare och får för det första inte lämna arbetsplatsen och för det andra kommer det 4/5 dagar elever som behöver hjälp med allt

från tvättning av sår och omplåstring till att pumpa bollar.

Men jag uppskattar alla dina tips! Bra med påminnelse om att det faktiskt är viktigare att

göra något än inget alls. Tack!
    Då förstår jag dilemmat med lunchen. Vissa arbetsplatser har egentligen lunchrast men en lite dålig kultur i att respektera att man faktiskt ska få ha rast då. Det framgick inte vilket det var i ditt fall, bara att du hade en kort tid som ofta blev kortare och dessutom stördes. Men med tanke på ditt jobb så är det ju som det är, helt enkelt.

Helt klart så är det så att lite är bättre än ingenting. Det mest klassiska misstaget när man börjar träna är att gå ut alldeles för hårt. Från ingenting till en drös pass på gymmet i veckan. Det brukar inte vara helt optimalt, dels hinner inte kroppen med så det innebär en större risk för att bli sjuk och/eller få skador, och dels så är förändring lite besvärligt när man först ska genomföra det, även om det faktiskt medför förbättringar och gör det mycket bättre för en själv i det långa loppet. Man har ju gjort något annat med den där tiden som man nu ska lägga på träning, och försvinner plötsligt väldigt mycket av det så är det lätt att lessna och vilja återgå till det tidigare invanda när den första ivern över det nya lagt sig. Så man gör det lättare för sig själv, både fysiskt och psykiskt, om man låter förändringen ske gradvis

Sedan är det många som inte bara sätter upp väldigt svåra mål för sig själva, utan också ger det väldigt långtgående konsekvenser när man inte lyckas helt med målen. Det ska vara perfekt (perfekt mat, perfekt träning) och är det inte helt rätt så är det helt fel. Och då kan man lika gärna ge upp. Som om det bara fanns två möjliga alternativ, allt eller inget. Så är det ju inte, det är är en lång, kontinuerlig skala från inget alls till alldeles för mycket. Och bara för att man inte uppnådde just det man (oftast rätt godtyckligt) satte upp som mål betyder ju inte det att det man faktiskt gjorde saknar värde. Skulle man träna tre pass men det blev ett så har man ju i alla fall tränat ett pass. Det är jättemycket mer än inget. Och orkade man inte åka till gymmet fast man hade planerat så, utan gick på en promenad istället så har man ju i alla fall gått en promenad. Notera att jag skrev när man inte lyckas helt, inte om. Jag kan garantera att absolut alla, inklusive världseliten i olika idrotter, haft tillfällen när det inte blev som man planerat. Kanske var man inte i den form man tänkte sig rent fysiskt, eller hade en dålig dag mentalt eller så hände något man inte räknat med. Att det inte blir som tänkt är helt enkelt en del av livet. Det är hur man hanterar att det inte blev som tänkt som gör den stora skillnaden. Man får vara lite snäll mot sig själv och acceptera sig med både sin brister och förtjänster och så tänka att det är vad man gör i det långa loppet som är det viktigaste. det spelar ingen roll om idag inte blev världens hälsosammaste så länge året som helhet var helt OK
  • rere88

Hur tänker ni kring att unna er lite nån gång ibland (typ 1gång/v eller mer sällan) under bantningstiden?

eller har ni tips på kalorifattiga snax? :)

• rere88

Har precis varit ute i stormen o gått 3.15km på 30.38min.. 201 kalorier brända enligt runkeeper :)

Va rätt kämpigt att trava uppför en brant backe men 22m/s motvind men de e skönt när det bränner i benen.. snart dags och börja med styrketräning också. . :)

• fialotta28

ll

rere88 skrev 2015-01-11 09:40:09 följande:

Hur tänker ni kring att unna er lite nån gång ibland (typ 1gång/v eller mer sällan) under bantningstiden?

eller har ni tips på kalorifattiga snax? :)

Jag tillåter mig själv att äta två hekto godis i veckan. Vill du äta kalorifattigt är äpple och clementiner bra. Eller morötter och gurka. Innehåller typ ingenting. Idag har Alexander fyllt åtta år så det har blivit lite för mycket av det goda men tack vare ett hårt träningspass på förmiddagen så ligger jag bara 153 kcal över. Det tränar jag bort imorgon men även genom bra mat. Jag fick lära mig det en gång att det är inte vad som fuskas med under en dag som räknas utan under 1 vecka. En dålig dag kan man kompensera nästa dag med bättre kost och motion.
  • Fröken W
    rere88 skrev 2015-01-11 14:07:33 följande:

Har precis varit ute i stormen o gått 3.15km på 30.38min.. 201 kalorier brända enligt runkeeper :)

Va rätt kämpigt att trava uppför en brant backe men 22m/s motvind men de e skönt när det bränner i benen.. snart dags och börja med styrketräning också. . :)

Bra kämpat! Jag höll mig inne i simhallen borta från blåst och snö. Jag kör dock inte så långa/hårda pass nu i början. Jag siktar på 2-3 pass/vecka där varje pass är 30-45 min. Vill till en början bara få in en rutin på att träna regelbundet.
  • fialotta28

Det är inget vilohem att ha en make som är pt. Efter dagens löppass körde han med mig. Hård styrketräning med många övningar. Gissa om det var skönt när jag fick sluta för dagen.

Idag på jobbet utmanade jag mig själv lite med att baka en äpplepaj. Jag brukar falla som en fura för sådana godsaker men jag var duktig och tog inte ens en smakbit. *Klapp på axeln*.

• nytt eller gammalt

Fialotta du är lyckligt lottad :)

Min mat går åt skogen just nu men jag har nyss varit på spinning för första gången i mitt liv så jag är rätt glad och nöjd ändå...

Svar på tråden Viktnedgång och träning