• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Alltidväntarmanpånåt
    Lemon29 skrev 2015-08-30 20:23:57 följande:

Har varit frånvarande en vecka och såg först nu, Sandra_84. Beklagar verkligen! Men skönt som sagt att du upptäckte utan värre symptom och fick operationen ganska snabbt. När detta lagt sig kan ni blicka framåt med en plan när/om du orkar.

Ibland undrar jag vad jag kommer att göra de där 25% eller så av mitt liv som jag de senaste åren lagt psykiskt på att försöka få syskon, när (för jag tror ändå) vårt nästa barn är här. Bra mycket klokare/ödmjukare lär man ju ha blivit på kuppen i alla fall.  

Kram på er starka kvinnor!

p.s. Tecken på kommande mens här. d.s.

Ja, man har verkligen lärt sig att vara mer ödmjuk genom denna långa process. Vi har nu bokat in ivf. En sista månad med Letrozol sen kör vi igång. Jag är mkt nervös eftersom jag är extremt spruträdd men finns inget att vänta på längre. Försöker tänka att vad är några sprutstick jämfört m en förlossning och en förlossning går jag ju gladeligen genom en gång till. Hoppas dock innerligt att det ska ta sig denna letrozolemånad. Hoppas hoppas hoppas!!!! Men jag laddar ändå och förbereder mig mentalt inför ivf nu...
    Pipam skrev 2015-08-24 15:34:53 följande:

Spolningen gick bra! Var lite obehagligt men inte mer. Känns som Mensvärk nu efter... Ska dit om en vecka och kolla hur äggen ser ut. Han kunde inte se mycket nu.

Unnar migsjälv en ridlektion på favorithästen ikväll, nu ska jag nana en stund.

Skönt att det gick bra! Tog du någon smärtlindring innan?
    Sandra_84 skrev 2015-08-23 18:44:59 följande:

Åkte in till akuten igår efter samtal med 1177, mindre blödningar och lite känningar. Blev inlagd igår kväll och idag blev jag opererad. Skönt att ha det gjort nu iaf.

Nu är det bara att blicka framåt! Dock utan Letrozole.

Hur mår du nu Sandra_84
  • Lemon29

Håller tummarna det tar sig för er denna gången! En fobi-behandling på köpet annars Flört.

September har varit en bra månad för oss att bli gravida förut, då blev sonen till. Kör ny dos letrozole (tredje kuren) denna cykel, och håller tummarna igen.

• Sandra_84
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-08-30 22:01:10 följande:

Ja, man har verkligen lärt sig att vara mer ödmjuk genom denna långa process. Vi har nu bokat in ivf. En sista månad med Letrozol sen kör vi igång. Jag är mkt nervös eftersom jag är extremt spruträdd men finns inget att vänta på längre. Försöker tänka att vad är några sprutstick jämfört m en förlossning och en förlossning går jag ju gladeligen genom en gång till. Hoppas dock innerligt att det ska ta sig denna letrozolemånad. Hoppas hoppas hoppas!!!! Men jag laddar ändå och förbereder mig mentalt inför ivf nu...Skönt att det gick bra! Tog du någon smärtlindring innan?Hur mår du nu Sandra_84

Jodå, jag mår helt okej! Vi blickar framåt och har nu startat processen för IVF. Sköterskan ska skicka hem remiss för provtagning så är det bara att vänta och se när nästa steg sker och vad det är. Känns som om att vi har mer att vinna än att förlora genom att köra igång på en gång.
  • Lemon29

Vad skönt Sandra att det känns på det sättet. Jag tyckte att det skulle bli så skönt att få lägga detta i någon annans händer ett tag när vi blickade fram emot IVF. Hoppas ni får hjälp snart och att det går vägen utan alltför många försök!

• Pipam

Jag var tillbaka i onsdags för VUL men han kunde inte se mer än " att min slemhinna såg lovande ut". Fick order om att dubbla dosen igen av levaxin (låg på 2,6 trots att jag tar 50 mg per dag) och sen fick jag lämna progesteron prov också.

På tisdag morgon är det vårt sista möte efter utredningen. Vi ska prata igenom vad allt visat och sen lägga upp en plan för framtiden. Jag tippar på att jag får mer pergotime/letrozole och uppsatta i kö till IVF.

Är på dag 23 idag. Haft lite känningar i äggstockarna men annars mår jag som vanligt.

• Alltidväntarmanpånåt
    Sandra_84 skrev 2015-09-01 15:58:37 följande:

Jodå, jag mår helt okej! Vi blickar framåt och har nu startat processen för IVF. Sköterskan ska skicka hem remiss för provtagning så är det bara att vänta och se när nästa steg sker och vad det är. Känns som om att vi har mer att vinna än att förlora genom att köra igång på en gång.

Lemon29 skrev 2015-09-06 19:51:40 följande:

Vad skönt Sandra att det känns på det sättet. Jag tyckte att det skulle bli så skönt att få lägga detta i någon annans händer ett tag när vi blickade fram emot IVF. Hoppas ni får hjälp snart och att det går vägen utan alltför många försök!

Då kan vi kanske fortsätta att följas åt Sandra_84 och Lemon29 i vår ivf-resa. Och det kan ju bli fler från tråden. Vi ska på vårt första möte nu i veckan. Jag vet inte riktigt om jag är redo för detta. Vänner jag pratat med är så glada för vår skull, att vi fattat detta beslut och att vi nu kommer bli gravida innan jul. Kan inte riktigt ta till mig av deras glädje... Jag känner mig rädd om jag ska va ärlig. Rädd att det inte alls kommer lyckas. Att det bara kommer leda till att det finns mindre pengar på sparkontot om ett halvår och ännu mindre hopp om ett till barn. Suck...har man blivit knäpp eller under resans gång?!

Nu är det äl vilken dag som helst och om ca två veckor drar alltså ivf igång. Jag hoppas att under de kommande två veckorna ska jag kunna slappna av i det här, inte vara rädd för behandlingen och istället känna det ni beskriver, att det ska bli skönt att få lägga över detta i någon annans händer och bara go with the flow.. Tar gärna emot lite pepp:) Vem vet, kanske känns det bättre efter mötet m fertilitetsläkaren i veckan. Eller så kanske man bara ska tillåta sig att krisa ut lite en kväll eller så och sen släppa det å fokusera utan att fundera...
  • Anonym (FruSind)

Är på dag 13 nu i min första "letrozole-cykel". På vul igår hade jag en äggblåsa på 18mm så senast torsdag ska jag ta äl-sprutan om jag inte får omslag på stickorna innan dess.

Dock sa han jag skulle testa på morgnarna, men är rädd att missa omslaget då? När jag testat positivt för äl innan har det varit på förmiddagen.

Vill ju verkligen inte missa att kunna ta sprutan.

• Pipam

Vad är det för spruta du ska ta Frusind?

Vi var på avslutande utredningsbesöket idag.

Står nu i kö till IVF. Under tiden ska jag fortsätta behandlas med ägglossningsstimulerande men höja dosen samt äta mer levaxin för att pressa ner mitt TSH. Äter även enligt lchf nu.

Antar att det tar massa månader innan vi blir kallade till IVF...

• Anonym (FruSind)
    Pipam skrev 2015-09-08 18:14:20 följande:

Vad är det för spruta du ska ta Frusind?

Vi var på avslutande utredningsbesöket idag.

Står nu i kö till IVF. Under tiden ska jag fortsätta behandlas med ägglossningsstimulerande men höja dosen samt äta mer levaxin för att pressa ner mitt TSH. Äter även enligt lchf nu.

Antar att det tar massa månader innan vi blir kallade till IVF...

Det är ovitrelle som hjälper till att utlösa ägglossning.
  • Anonym (FruSind)

Idag tog jag äl-sprutan och har från letrozole-start till nu känt mig så himla hoppfull men allt det bara försvann ikväll. Just nu vågar jag inte hoppas alls och tror inte det kommer ta sig denna gången heller eller någon gång alls inom snar framtid.

Samtidigt som allt detta kämpande pågår för oss är det värsta babyboomen runt oss.

Urgh, behövde skriva av mig lite bara.

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?