• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Lemon29

FruSind, verkligen babyboom i min omgivning också. Vi förlorade en dotter halvvägs genom graviditeten i våras, så för mig handlar de mycket om att alla de jag skulle ha varit föräldraledig samtidigt med nu får/fått sina barn. Ger mig själv att ibland inte träffa vissa av dem. Oftast har det dock faktiskt känts bättre än jag trott. Magarna tycker jag är jobbigast. Lånesnusade på en snart fyramånaders häromdagen. Så himla gott. Det är en himla bergodalbana detta!

Alltidväntarmanpånåt - vi blev dissade på ivf-kliniken... Nej, men de ville att vi skulle uttömma Letrozolespåret innan vi fortsatte med ivf. Har använt pergotime ett bra tag vilket ju tyvärr kändes som bortkastad tid. Så ivf först aktuellt om ett halvår eller så. Lite nere över det eftersom det ju som dina vänner säger är stor chans till graviditet ganska snart med ivf. Stort lycka till! Hur känns det efter mötet?

• Anonym (FruSind)
    Lemon29 skrev 2015-09-11 19:20:36 följande:

FruSind, verkligen babyboom i min omgivning också. Vi förlorade en dotter halvvägs genom graviditeten i våras, så för mig handlar de mycket om att alla de jag skulle ha varit föräldraledig samtidigt med nu får/fått sina barn. Ger mig själv att ibland inte träffa vissa av dem. Oftast har det dock faktiskt känts bättre än jag trott. Magarna tycker jag är jobbigast. Lånesnusade på en snart fyramånaders häromdagen. Så himla gott. Det är en himla bergodalbana detta!

Alltidväntarmanpånåt - vi blev dissade på ivf-kliniken... Nej, men de ville att vi skulle uttömma Letrozolespåret innan vi fortsatte med ivf. Har använt pergotime ett bra tag vilket ju tyvärr kändes som bortkastad tid. Så ivf först aktuellt om ett halvår eller så. Lite nere över det eftersom det ju som dina vänner säger är stor chans till graviditet ganska snart med ivf. Stort lycka till! Hur känns det efter mötet?

Men fy vad jobbigt! :(

Ja visst är det berg-och-dalbana. Jag blir jätteledsen ibland när jag ser alla magar och det pratas hit och dit. Samtidigt som jag såklart är glad för deras skull och tycker det är såå supermysigt att bebisgosa med deras småttingar.

2 dagar efter ovitrelle-sprutan nu, jobbigast är nog denna eviga väntan på att få veta om det tog sig eller inte..
  • Sandra_84
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-09-07 20:48:06 följande:
    Lemon29 skrev 2015-09-06 19:51:40 följande:

Vad skönt Sandra att det känns på det sättet. Jag tyckte att det skulle bli så skönt att få lägga detta i någon annans händer ett tag när vi blickade fram emot IVF. Hoppas ni får hjälp snart och att det går vägen utan alltför många försök!

Då kan vi kanske fortsätta att följas åt Sandra_84 och Lemon29 i vår ivf-resa. Och det kan ju bli fler från tråden. Vi ska på vårt första möte nu i veckan. Jag vet inte riktigt om jag är redo för detta. Vänner jag pratat med är så glada för vår skull, att vi fattat detta beslut och att vi nu kommer bli gravida innan jul. Kan inte riktigt ta till mig av deras glädje... Jag känner mig rädd om jag ska va ärlig. Rädd att det inte alls kommer lyckas. Att det bara kommer leda till att det finns mindre pengar på sparkontot om ett halvår och ännu mindre hopp om ett till barn. Suck...har man blivit knäpp eller under resans gång?!

Nu är det äl vilken dag som helst och om ca två veckor drar alltså ivf igång. Jag hoppas att under de kommande två veckorna ska jag kunna slappna av i det här, inte vara rädd för behandlingen och istället känna det ni beskriver, att det ska bli skönt att få lägga över detta i någon annans händer och bara go with the flow.. Tar gärna emot lite pepp:) Vem vet, kanske känns det bättre efter mötet m fertilitetsläkaren i veckan. Eller så kanske man bara ska tillåta sig att krisa ut lite en kväll eller så och sen släppa det å fokusera utan att fundera...
    Absolut kan vi följas åt! :)

Jag och min man ska åka utomlands nästa vecka, så jag kommer att äta Primolut för att vara säker att jag inte får mens då. Jag ringde till mottagningen och kollade så det var okej att stimulera fram mens, så att man inte var tvungen att invänta sin egen efter utomkveds. Så när mensen kommer ska vi köra en till kur med Letrozole i väntan på IVF. Dumt att gå miste om nån chans tänkte vi. :)
  • Sofiato88

Hej!

Jag går gärna med här, har läst hela tråden och känner igen mig så mycket i er plus att det känns skönt att man inte är ensam.

Jag har en son på 3 år sen innan med en annan man, jag och min nuvarande man har försökt att få ett plus på stickan i 14 månader. När jag blev gravid med sonen så hade jag käkat p-piller i nästan 10 år, blev gravid på en gång (fick mf), blev gravid igen på en gång (fick mf) och tredje gången så blev jag gravid innan jag fick tillbaka mensen och fick behålla honom :)

Vi sökte hjälp i april då jag hade så kort lutealfas plus att jag hade mycket blödningar mellan mensen, fick som svar på att jag har en lättare variant av pco och fick börja med letrozol.

Från en menscykel på ca 20-25 dagar så blev den stadig på 28 dagar utan blödningar mellan och med fina ägglossningar (en till två ägg), är inne på vår femte kur av letrozol och sista tabletten var igår. Nu fått en liten blödning trots att mensen slutade helt i lördags. Ska på vul på fredag. Har blivit ställda i kö till ivf

• Alltidväntarmanpånåt
    Sofiato88 skrev 2015-09-15 22:16:07 följande:

Hej!

Jag går gärna med här, har läst hela tråden och känner igen mig så mycket i er plus att det känns skönt att man inte är ensam.

Jag har en son på 3 år sen innan med en annan man, jag och min nuvarande man har försökt att få ett plus på stickan i 14 månader. När jag blev gravid med sonen så hade jag käkat p-piller i nästan 10 år, blev gravid på en gång (fick mf), blev gravid igen på en gång (fick mf) och tredje gången så blev jag gravid innan jag fick tillbaka mensen och fick behålla honom :)

Vi sökte hjälp i april då jag hade så kort lutealfas plus att jag hade mycket blödningar mellan mensen, fick som svar på att jag har en lättare variant av pco och fick börja med letrozol.

Från en menscykel på ca 20-25 dagar så blev den stadig på 28 dagar utan blödningar mellan och med fina ägglossningar (en till två ägg), är inne på vår femte kur av letrozol och sista tabletten var igår. Nu fått en liten blödning trots att mensen slutade helt i lördags. Ska på vul på fredag. Har blivit ställda i kö till ivf

Välkommen in i tråden. Jag gör min sjätte letrozolbehandling. Har varit på ivf-konsultation och om det inte tar sig nu så kör jag igång m sprutor om nästan exakt en vecka. Vill ju såklart helst slippa men är otroligt laddad och väldigt inställd på att det är så det kommer bli. Känns spännande. Fick information om att om man får ut mer än fem äggceller och minst fem av dem blir befruktade i den lilla skålen erbjuds man vänta fem dagar och då sätta in en av dessa. Då har man 50 procents chans till graviditet mot normalt 20-25 procents chans eller 35 procent om man bara väntar två dagar (om det blir färre än fem befruktade). 50 procent är ju väldigt stor chans så äntligen efter flera månaders förtvivlan känner jag hopp igen:)

Lycka till på ditt vul. Hoppas ni slipper gå så långt som till ivf.
  • Susyloo

Hej, jag hoppar in här jag också!

Jag påbörjade min andra enkeldosomgång med Letrozol igår. Idag när jag vaknade var jag fruktansvärt yr och är fortfarande. Är det någon mer som känt av detta i samband med Letrozolkur. Förra kuren hade jag bara lite huvudvärk.

Har ett barn på 4 år sedan innan och vi försökte i 1,5 år innan jag blev gravid med henne och nu har vi försökt i 2 år. Hoppas att det är ägglossningen som är felet och inte nåt annat också.
    Jag vill så gärna att det ska ta sig nu. Jag blir bara mer och mer stressad över att det kommer bli så stor åldersskillnad på barnen (om det ens blir ett till).

• Alltidväntarmanpånåt
    Susyloo skrev 2015-09-16 09:32:18 följande:

Hej, jag hoppar in här jag också!

Jag påbörjade min andra enkeldosomgång med Letrozol igår. Idag när jag vaknade var jag fruktansvärt yr och är fortfarande. Är det någon mer som känt av detta i samband med Letrozolkur. Förra kuren hade jag bara lite huvudvärk.

Har ett barn på 4 år sedan innan och vi försökte i 1,5 år innan jag blev gravid med henne och nu har vi försökt i 2 år. Hoppas att det är ägglossningen som är felet och inte nåt annat också.

Jag vill så gärna att det ska ta sig nu. Jag blir bara mer och mer stressad över att det kommer bli så stor åldersskillnad på barnen (om det ens blir ett till).

Känner igen den stressen. Vårt barn är oxå 4 år. Försöker tänka att det finns mkt positivt m åldersskillnad även om det inte är vad jag önskat. Fick ni hjälp m att få till ert första?

Jag kände precis som du av yrsel men bara de första kurerna.. Lycka till!
  • Susyloo

Nej vi fick inte någon assistans vid förra graviditeten. Det gick tillslut av sig självt.

Nu har jag suttit och räknat lite mensmatte och kom fram till att jag dessutom förmodligen har en lutealfas på ca 10 dagar. Läste någonstans att Letrozol kan kan ge senare ägglossning, så det kan ju vara en förklaring...
    Det gynnar ju inte chanserna att bli gravid.

• varningsljus

Hej!

Jag hänger gärna på här.

Har ätit min första letrozolekur denna månaden och ska på vul imorgon, cykeldag 13.

Har ätit pergotime två månader innan men utan att lyckas bli gravid.

Jag har haft lite svårt att förstå skillnaden mellan pergotime och letrozole. Någon som vet och kan förklara?

• Sofiato88

Blödningen är kvar till och från här, vaknade dessutom med två stora körtlar i ljumskarna som är stora ca 1,5 cm som gör svinont. Ringde till kliniken där vi går och rådfrågade, men hon tyckte att jag ska komma in på koll i alla fall på fredag men risken är stor att slemhinnan inte är tillräckligt bra pga blödningarna :( blir så fruktansvärt trött på det här

Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?