• Anonym (Enkelt)

Varför gör ni det så jävla omständigt?

Jag har en fråga som jag har undrat över hur länge som helst och man ser trådar om överallt.
    Varför i hela friden gör ni nyblivna föräldrar allt så jävla svårt och omständigt?
    Helt ärligt så verkar det som att hela världen kretsar kring den nyblivna mamman och att allt är så jävla svårt jämt.

Nej vi kan inte åka till svärföräldrarna för det är för långt och jag gillar inte dom. Nej dom kan inte åka hit för jag vill inte att någon annan håller i bebisen. Nej jag kan inte gå utanför dörren för bebisen behöver mamma och bara mamma. Vi har ju ett band från magen. Nej pappan får inte vara "barnvakt". Mamma mamma mammma mamma.
    Nej ingen får komma hit på minst 5 månader för vi måste få in rutiner, matningen är jobbig, vi sover dåligt osv osv osv.

Jag tycker personligen att alla nyblivna föräldrar speciellt förstagångsföräldrar verkar tro att det är världens största grej att få barn och det ska göras så jävla omständigt som möjligt.

Vi fick första besöket redan på bb. BB tar inte emot besök men vi gick ner till en lugn korridor och mötte dom. Gick jättebra.
    Sen när vi kom hem bodde en släkting till oss där 1 vecka för hon behövde sovplats. Gick också jättebra.

Inga problem att hälsa på mina släktingar 3-4 timmar bort. Nej för vet ni vad. Man kan stanna på vägen. chockerande va?
    Gick lika bra att vara där som att vara hemma. Bebisen fick mat och sova ändå. Vår bebis fick både bröstmjölk och ersättning i början. Så nätterna då sov jag som mamma i alla fall 6-7 timmar i sträck och PAPPA tog sitt barn för vet ni vad? Pappa är ingen jävla barnvakt. Han är minst lika viktig som mamman och har lika stort ansvar.

Vårt barn har fått precis lika mycket tid med mamma som med pappa innan han började jobba igen efter 8 veckor.

Vi har lämnat iväg henne också. ibland 1 timme ibland 2 och några gånger en hel kväll så vi kunnat äta middag och gå på bio. Och det har gått hur bra som helst för farmor och farfar är fantastiska och hon älskar dom och har det jättebra där. För även om vi är föräldrar så är vi inte bara föräldrar utan vi är man och fru också och behöver egentid. Man slutar inte behöva egentid bara för att man blir förälder och det är INGET fel i att vilja ha det.

Och nej man behöver inte sitta hemma första halvåret med sitt barn för att det finns baciller ute eller för att det är omständigt. Man tar med mat, blöjor ombyte och sen räcker det rätt långt.
    Man behöver inte göra ett helt företag av att åka någonstans bara för att man har ett barn.

Och det kanske viktigaste utav allt. Barn ska INTE styra familjen. Klart man måste se till deras behov men man behöver inte ändra hela livet för att dom ska få som dom vill. för när dom föds är dom individer utan rutiner och utan speciella sätt att göra allt på. Och jag vet inte hur alla andra gör men vi har då i princip samma liv nu som innan för vår dotter hänger med på ALLT. Hon har anpassat sig efter hur vi lever och mår jättebra av att leva lika.
    Det är inga problem.

Så kort sagt SLUTA GÖRA ALLT SVÅRARE ÄN VAD DET ÄR!!!

• Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?
  • Letitia

För övrigt är det ett mycket större problem att nyblivna mammor flänger runt för mycket med sina bebisar idag, än tvärtom. Det är inte bra för någon av dem.

Fördomar är inget annat än ett destillat av mänsklighetens samlade erfarenheter
  • Anonym (så att de)
    Letitia skrev 2015-01-31 04:41:57 följande:

Jag ser inte på vilket sätt detta är ditt problem? Varje familj måste få hantera bebistiden som dom själva vill, och det föreligger faktiskt ingen skyldighet att varken besöka andra eller ta emot besök. Jag hade blivit GALEN om min svärmor - eller min egen mamma för den delen - hade försökt tilltvinga sig besök innan jag själv var redo!

Folk har i alla tider "hanterat bebistiden som de själva vill" och skulle göra så fortfarande om inte alla (eller allt för många) numera satt med näsan vid datorn och frågade alla andra om hur man ska göra! Om man kastar ut vilken allmän fråga som helst till kreti och pleti så får man räkna med bu och bä och kanske mest bu? Man kan t ex fråga "mitt barn vill äta färdig barnmat från burk och hon får det, gör jag fel"? Nu blir jag övertydlig...........................
  • Rosa Fluff
    Trubbel skrev 2015-01-30 22:35:17 följande:

Där har vi ju verkligen en anledning att dela på föräldraledigheten dock, apropå dina inlägg i granntråden om detta ämne! Nu förstår jag ännu mindre varför du propagerar emot delad föräldraförsäkring? Varför utsätter man sig för att ta hand om ett sådant barn själv i flera år?

Fast snälla Trubbel vem har sagt att jag var själv? Ja, jag tog fl själv för att jag HATAR mitt arbete och tycker om att vara hemma ibland. Men jag har fortfarande en sambo som tog ledigt för att hjälpa mig, som delade på nätterna, som tog sonen efter jobbet. Dessutom är det väldigt OT i denna tråd.
  • Anonym (så att de)
    Rosa Fluff skrev 2015-01-31 07:49:40 följande:
    Fast snälla Trubbel vem har sagt att jag var själv? Ja, jag tog fl själv för att jag HATAR mitt arbete och tycker om att vara hemma ibland. Men jag har fortfarande en sambo som tog ledigt för att hjälpa mig, som delade på nätterna, som tog sonen efter jobbet. Dessutom är det väldigt OT i denna tråd.
    Ursäkta mig "Rosa Fluff" att jag lägger mig i denna intressanta(?) diskussion. På vilket sätt har "trubbel" inflytande över dit liv? Känner du "Trubbel"?
  • Anonym (så att de)
    Letitia skrev 2015-01-31 04:45:53 följande:

För övrigt är det ett mycket större problem att nyblivna mammor flänger runt för mycket med sina bebisar idag, än tvärtom. Det är inte bra för någon av dem.

Jaha? Nähä? Jaså? Ja vem vet. Finns alla nyanser, men jag vet att för att se nyanserna och inte tänka svart/vitt så måste man bli äldre och mer erfaren. Man tror kanske att man blir klokare med åren men det är snarare så att man inser allt mer med åren att det inte finns så många absoluta sanningar. Kanske inga om man är tillräckligt djup?

• Donum
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-01-31 00:07:40 följande:

japp jag älskar min familj och vår relation. beroende? nej inte direkt. men tycker om deras sällskap. japp!

Sen så orkar jag inte föra denna diskussion med dig längre för inget verkar egentligen gå in och du tolkar allt fel ändå.

Men kort och gott. Mitt barn har fått sitt behov tillgodosett och jag har fått mitt. Sen har ingen av oss fått lida för den andres skull. bebisen har varit med mig 24/7 förutom några enstaka tillfällen (typ 5 totalt under hennes liv) och hon är världens lugnaste och tryggaste lilla tjej. sover som en prinsessa, äter fantastiskt bra och är lugnet själv. Så ja uppenbarligen har inte hon lidit utav det.

Och det är INGET fel i att jag vill träffa min familj även om jag har en bebis. jag behöver inte stänga in mig och bara vara bara för att bebisen ska knyta an. det har hon gjort ändå. tokigt va?

Du får ha ett trevligt liv så hoppas jag att du lär dig att läsa lite bättre och inte läsa så mycket mellan raderna.

Nämen?

Låter du dig provoceras av att jag inte delar din uppfattning?

Du behöver inte stå till svars inför mig. Ta det lite lugnt. Är du trygg med ditt sätt att göra så behöver du inte ägna dig åt att försöka övertyga andra om ditt sätt.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (så att de)
    Donum skrev 2015-01-31 08:08:40 följande:
    Nämen?

Låter du dig provoceras av att jag inte delar din uppfattning?

Du behöver inte stå till svars inför mig. Ta det lite lugnt. Är du trygg med ditt sätt att göra så behöver du inte ägna dig åt att försöka övertyga andra om ditt sätt.
    Sover barna?
  • Donum
    Anonym (så att de) skrev 2015-01-31 08:11:02 följande:

Sover barna?

Mina?

Nyfödingen har just somnat om i mitt knä. Syskonen har börjat röra på sig.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Rosa Fluff
    Anonym (så att de) skrev 2015-01-31 08:02:34 följande:

Ursäkta mig "Rosa Fluff" att jag lägger mig i denna intressanta(?) diskussion. På vilket sätt har "trubbel" inflytande över dit liv? Känner du "Trubbel"?

Nej jag känner inte henne. Vi har en diskussion i en annan tråd angående hur man delar upp föräldraledigheten. Vi är på helt olika sidor i den tråden.
  • Sixten1

Jag som 3barnsmor kan bara säga så här alla barn är olika.

Första barnet: Ingen kolik,sov ok om nätterna men inget på dagen endast 30 minuter i stöten och så var det från han var nyfödd...jag trodde andra mammor som sa att deras nyfödda kunde sova 4 timmar mitt på dagen ljög.

Andra barnet: Sov som en gris om nätterna, vågade inte berätta för andra om att hon sov så bra för då skulle hon ju säkert ändra på det oroade  jag mig. Däremot hade hon kolik på kvällarna men det brukade lugna ner sig i samband med sista kvällsmålet då hon somnade.

Tredje barnet: Sov ingenting på nätterna när det var som värst.
    Koliken började vid tolvslaget de flesta nätter och höll sedan på fram till morgonkvisten.. Detta gjorde så klart att han inte var världens gladaste unge om dagarna när han var vaken han var mest gnällig hela tiden...

Nä, vi åkte inte bort särskilt mycket med våra barn när de var små, det var för jobbigt helt enkelt, folk fick hälsa på oss istället.

Det jag vill ha sagt är att alla är olika både mammor och barn.
    Visst var det enklare att åka någonstans när dottern var liten då vi fick sova om nätterna men inte var det kul under koliktimmarna för det....

Det är väl väl bara att gratulera ts som haft en lätt graviditet och förlossning och som fått ett lugnt barn men dra inte alla över en kam för vi är alla olika och när tröttheten är total då kan till och med en kort promenad till ica vara för mycket begärt....

Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?