• Anonym (Funderar)

Skjutsa sambons barn?

Hej!

Min sambo har en dotter sen tidigare, även flera barn. Dottern bodde hos oss i början men var missnöjd över att jag skjutsade för lite när jag egentligen slet. Även mamman blev sur och gjorde att jag och deras dotter hamnade i konflikt, dom var sura på mig för att jag inte skjutsade mer än vad jag gjorde. Då flyttade dottern in till mamman och var nästan aldrig hos oss i över ett år. Nu har dottern börjat bo mer hos oss och det är egentligen jätte snurrigt, hon får massa skjuts och åker fram och tillbaka flera gånger om dan. Nu kräver mamman att även jag ska blandas in och skjutsa på ännu mer. Jag orkar inte och tycker att hon redan har tillräckligt med skjuts, det gäller bara att planera bättre! Min sambo har inte körkort. Dottern har sin mamma, mormor och en nära kompis föräldrar som alltid ställt upp. Jag är helt själv med mina två barn, har inte deras pappa ens i Sverige och dålig kontakt med mina föräldrar. Jag ställer upp och skjutsar sambon och hans andra barn som går att planera med. Dottern får åka med oss och jag kan skjutsa om det var bättre struktur på det hela. Hon är på fyra olika ställen varje vecka och kan komma när hon vill och åka iväg igen. Gör dom rätt att kräva mig? Nu blir jag jätte stressad varje gång hon kommer. Jag får ingen hjälp tillbaka och jag har redan fullt upp. Är det inte hennes föräldrars ansvar först och främst i kaoset? Mamman orkar inte skjutsa så då kräver hon att jag gör det istället. Är det inte föräldrarnas ansvar att se till att det blir bättre än att inte orka och slänga över problemet till en tredje person? Nu pratar jag om överdrivet skjutsande hit och dit flera gånger om dan. Jag är redan stressad med mina två barn som jag inte får någon hjälp med. Är nyfiken på era åsikter om vad ni tycker om det här, gör mamman rätt eller inte?

• Svar på tråden Skjutsa sambons barn?
  • Deviant

Det låter som om det är dags (för länge sen) att din sambo skaffar körkort så han kan skjutsa sin dotter som har så frekventa aktiviteter. 

• Thyla
    Anonym (Funderar) skrev 2015-02-09 09:51:11 följande:

Så tänkte jag med men det värsta är att dottern är van att få skjuts hux flux. Hon kan fråga om skjuts och sambon säger att vi passerar en viss klockslag men då befinner hon sig ändå nån annanstans utan att tala om det. Då har jag sagt nej till en ytterligare runda men det är så jobbigt att mamman är på trycket hela tiden. Dottern klarar inte planering, tyvärr har även mamman svårt att planera som gör det hela svårt. Känns skönt att höra era åsikter om detta.

Ja hon har nog blivit bortskämd. Vilket i längden inte gör henne något gott heller, för hon måste ju lära sig att man inte kan ta folk för givet.
    Mamman har dock ingenting med dig att göra, mamman är ditt man ex, inte ditt ex. Det är din man som ska säga ifrån men iomed han inte gör det så blir det ett problem. Så i botten handlar det egentligen om mammans behov att slippa ansvar och pappans oförmåga att säga ifrån när mamman ger sig på dig som ett argument. Ett rätt dåligt sådant, "familj ska hjälpas åt"- ska det komma från ett ex?

Lösning. Semester! Din man och dottern får dock ej följa med. Om du inte är hemma tvingas helt enkelt pappan att reda ut situationen och hans ex kan inte uttnyttja dig. Ej heller dottern kan dra nytta av konflikten. I bästa fall inser din man det ohållbara med situationen och säger ifrån. I sämsta fall gör han bara som exet säger.

Familejrådgivning! Kan du börja med, och ta semester nu, före rådgivning eller efter. För att få en timeout och få ett ännu större tredje perspektiv. Exet bör ingå i rådgivningen om situationen inte löser sig.

För i slutändan kan ni ju inte låta ett ex bestämma över erat liv. Min pappa hade ett sådant ex. Ett sådant knäppt ex som påverkade hela familjesituationen, för när hon inte ville ta hand om sina förskylda barn fick pappa och mamma göra det vilket betydde att vi yngre barn fick öroninflammation som konskevens. Så exet ska ta sitt ansvar annars låter man exet problem rinna över sitt liv.
  • Deviant

...om hon nu prompt skall skjutsas, men han verkar ju hålla med sitt ex om att det är det familjen är till för så då låter det lämpligt att han står för vad han tycker och skaffar körkort.

Att han lassar över ansvaret på dig är inte rimligt. 

• Brumma

Mamman ska ju överhuvudtaget inte lägga sig i hur ni sköter det på era veckor..

Förövrigt tycker jag inte att det är att hjälpa femtonåringen att köra henne i tid o otid. Skjutsa kan man göra ibland, men inte alltid..

Vad gör resten av barnen när du skall skjutsa? Är de hemma själva eller packas de in i bilen varje gång det är dags att hämta/lämna ngnstans?

Din sambo får naturligtvis skjutsa hur mkt han vill, men han kan definitivt inte kräva det av dig. Dessutom - om han ger gränser med tider och sedan ändå hämtar henne så visar han att hans ultimatum inte betyder ngt....

• Anonym (grottmongot)

Säg åt din mesige sambo att om han vill att hans lata, bortskämda dotter ska ha skjuts i tid och otid så får han ta och skaffa sig körkort. End of story

• LeaveMeAlone

Tycker du ska sätta ner foten. Du kanske inte får medhåll av vare sig mamman, pappan eller 15-åringen just då men du har rätt att sätta gränser för dig själv och din tid och vad ska de göra åt saken? Du säger att du kommer börja säga nej till skjuts när det inte passar för dig och du kommer inte lyssna på något mer tjat och bråk om det. De kan inte tvinga dig. Blir det tjafs lägger du på luren eller går därifrån och markerar att det är bara såhär. När du vill och kan så skjutsar du, annars får hon ta bussen eller låta bli. Vill hon ha hjälp så får hon fråga snällt men acceptera när det inte går. Bråkar hon så kan du till och med säga att du drar in all skjuts ett tag framöver tills hon förstår att du inte ska tas för givet och förtjänar att visas respekt. Stå på dig! Det är inget småbarn vi pratar om.

Min man har dragit denna gräns för min son sedan tidigare och då har vi inte ens samma typ av bråk inblandat där vare sig jag eller något ex lägger sig i utan bara gnäll ifrån min son som är 10. Han får helt enkelt inte ta för givet att han får skjuts.

• Påven Johanna
    Deviant skrev 2015-02-09 10:10:38 följande:

Det låter som om det är dags (för länge sen) att din sambo skaffar körkort så han kan skjutsa sin dotter som har så frekventa aktiviteter. 

Ja, det tycker jag också. Jag kör ungarna väldigt mycket, men eftersom jag har både körkort, bil och pengar så behöver ju ingen annan bli lidande för det. 
  • sextiotalist

Mitt tips är att ebjuda att möta upp henne (självklart är det pappan som ska göra det) vid busshållplatsen så hon slipper gå hem själv.

Eller åka kollektivt och ha sällskap hem. Det fungerade utmärkt på min tonåring. Det var lite pinsamt när någon av oss mötte upp.

• No Logo

Jag tycker att man som förälder/bonus bör ställa upp och skjutsa om man bosatt sig så att det tar 30 min att gå till bussen - men inte ovillkorligt. Jag hade gärna ställt upp att tex skjutsa till bussen på morgon, då kanske alla fler barn ska iväg till skolan? Är 15-åringen iväg riktigt sent hade jag hämtat på plats eller vid bussen. Däremellan hade jag erbjudit skjuts vid tider som passar övrig "verksamhet" tex "kl 19 hämtar jag 11-åringen på träning, vill du ha skjuts då?" Jag hade inte åkt iväg 45 min senare enbart för att 15-åringen velat fika lite längre tex, men jag kunde anpassat tex min matshopping för att passa in med en tid då skjuts behövs. Dessutom kan man komma överens med tonårings kompisars föräldrar om att dela på skjutsning till träning om tonåringen har sådan. Och så naturligtvis se till att tonåringen har busskort + cykel! Att kräva flera dagars förvarning fungerar inte för spontana tonåringar ( om det inte gäller träning eller annan schemalagd aktivitet) men då måste ju också tonåringen kunna ta ett nej om det inte passar att hämta/skjutsa. (Och pappan måste Verkligen se till att ta körkort om ni ska bo långt undan kommunala färdmedel)

• Påven Johanna
    No Logo skrev 2015-02-09 10:46:27 följande:

Jag tycker att man som förälder/bonus bör ställa upp och skjutsa om man bosatt sig så att det tar 30 min att gå till bussen - men inte ovillkorligt. Jag hade gärna ställt upp att tex skjutsa till bussen på morgon, då kanske alla fler barn ska iväg till skolan? Är 15-åringen iväg riktigt sent hade jag hämtat på plats eller vid bussen. Däremellan hade jag erbjudit skjuts vid tider som passar övrig "verksamhet" tex "kl 19 hämtar jag 11-åringen på träning, vill du ha skjuts då?" Jag hade inte åkt iväg 45 min senare enbart för att 15-åringen velat fika lite längre tex, men jag kunde anpassat tex min matshopping för att passa in med en tid då skjuts behövs. Dessutom kan man komma överens med tonårings kompisars föräldrar om att dela på skjutsning till träning om tonåringen har sådan. Och så naturligtvis se till att tonåringen har busskort + cykel! Att kräva flera dagars förvarning fungerar inte för spontana tonåringar ( om det inte gäller träning eller annan schemalagd aktivitet) men då måste ju också tonåringen kunna ta ett nej om det inte passar att hämta/skjutsa. (Och pappan måste Verkligen se till att ta körkort om ni ska bo långt undan kommunala färdmedel)

Det håller jag med om också. Men bor ts och hennes man så?
Svar på tråden Skjutsa sambons barn?