• Anonym (Funderar)

Skjutsa sambons barn?

Hej!

Min sambo har en dotter sen tidigare, även flera barn. Dottern bodde hos oss i början men var missnöjd över att jag skjutsade för lite när jag egentligen slet. Även mamman blev sur och gjorde att jag och deras dotter hamnade i konflikt, dom var sura på mig för att jag inte skjutsade mer än vad jag gjorde. Då flyttade dottern in till mamman och var nästan aldrig hos oss i över ett år. Nu har dottern börjat bo mer hos oss och det är egentligen jätte snurrigt, hon får massa skjuts och åker fram och tillbaka flera gånger om dan. Nu kräver mamman att även jag ska blandas in och skjutsa på ännu mer. Jag orkar inte och tycker att hon redan har tillräckligt med skjuts, det gäller bara att planera bättre! Min sambo har inte körkort. Dottern har sin mamma, mormor och en nära kompis föräldrar som alltid ställt upp. Jag är helt själv med mina två barn, har inte deras pappa ens i Sverige och dålig kontakt med mina föräldrar. Jag ställer upp och skjutsar sambon och hans andra barn som går att planera med. Dottern får åka med oss och jag kan skjutsa om det var bättre struktur på det hela. Hon är på fyra olika ställen varje vecka och kan komma när hon vill och åka iväg igen. Gör dom rätt att kräva mig? Nu blir jag jätte stressad varje gång hon kommer. Jag får ingen hjälp tillbaka och jag har redan fullt upp. Är det inte hennes föräldrars ansvar först och främst i kaoset? Mamman orkar inte skjutsa så då kräver hon att jag gör det istället. Är det inte föräldrarnas ansvar att se till att det blir bättre än att inte orka och slänga över problemet till en tredje person? Nu pratar jag om överdrivet skjutsande hit och dit flera gånger om dan. Jag är redan stressad med mina två barn som jag inte får någon hjälp med. Är nyfiken på era åsikter om vad ni tycker om det här, gör mamman rätt eller inte?

• Svar på tråden Skjutsa sambons barn?
  • Anonym (J)
    Tom Araya skrev 2015-02-11 05:27:08 följande:

....och varför inte tidigare?

Varför vi inte tidigare vad?
  • Anonym (J)
    Anonym (objektivt) skrev 2015-02-11 08:53:25 följande:

Huruvida ni som varit bortskämda under er uppväxt faktiskt är anpassade till verkligheten och inte blivit bortskämda och odrägliga vuxna skall nog andra vittna om och inte ni själva :)

Ja så är det självklart :) men hade vi varit odrägliga och bortskämda hade vi nog inte varit där vi är idag. Högutbildade, familj, mycket vänner osv...
  • Anonym (J)
    Anonym (Samma) skrev 2015-02-11 06:15:35 följande:

Det är ju ett tecken på att ni klarar det fin fint och skulle inte behövt dessa skjutsar hit o dit.

Bara för att ni var lata o bekväma så lät ni föräldrarna slita halvt ihjäl sig?! Men det är ju inte era fel att de gjorde det, ett val de gör själva.

Jag kommer också att behöva o vilja skjutsa de mindre barnen här men det kommer att vara de gånger som det behövs inte för att man är lat o inte har lust.

Jag varken kan eller vill åka ifrån mitt jobb för att skjutsa barn.

Jag varken kan eller vill sitta o köra i skytteltrafik kvällar o helger när det går bussar, när det går att samåka , när det går att cykla.

Till ts

Du har inte skyldigheter att skjutsa. Vill o kan du så gör det annars inte.

Haha nej precis vi behövde det inte men det var ju skönt att få skjuts när man ville. Bad inte om det utan mina föräldrar ville. Men sen är det ju naturligt att växa upp och vilja ta vara på sig själv när man blir tonåring så jag avböjde ganska ofta skjuts och mina kompisar också.
  • Anonym (J)
    Ess skrev 2015-02-11 19:34:27 följande:

Eftersom det är ts som får ta allt besväret med dottern, så undrar jag om hon kommer att sörja speciellt mycket om hon väljer att bara va hos mamman.

Jag tycker pappan är en riktig looser, ställer krav på ts men skulle själv aldrig ställa upp tillbaks.

Hade jag varit ts så hade min bil stått still, om jag inte själv skulle någonstans. Den bilen hade endast använts av mig själv och mina barn. Mannen och dottern kan cykla, eller skita i det. Jag hade inte brytt mig för fem öre om vilket dom gjort.

Håller med. Det är inte TS problem liksom.
  • No Logo

Jag håller med om att ingen har rätt att ställa krav på TS och att 15-åringar är fullt kapabla att både gå och åka buss (tryck gärna på "visa endast" och se mitt första inlägg) men tycker att man ändå kan försöka ha lite fingertoppskänsla. (Acc) jag tänker då på dem som har inställningen "låt den bortskämda ungen gå i alla väder och situationer, det är karsktärsdanande"

Ess, jag vill vad som är bäst för min make - vore vi i TS situation tror jag inte det bästa för honom vore att dottern flyttade hem till mamman igen. Jag har annan syn på hur man ställer upp för varandra i en familj och skulle inte kunna använda min bil bara till mina barn + tycka det var lika bra att dottern flyttade (och följaktligen inte heller tolerera att min man inte ställde upp för mig).

• Ess
    No Logo skrev 2015-02-13 08:27:22 följande:

Ess, jag vill vad som är bäst för min make - vore vi i TS situation tror jag inte det bästa för honom vore att dottern flyttade hem till mamman igen. Jag har annan syn på hur man ställer upp för varandra i en familj och skulle inte kunna använda min bil bara till mina barn + tycka det var lika bra att dottern flyttade (och följaktligen inte heller tolerera att min man inte ställde upp för mig).

Du skriver "STÄLLA UPP FÖR VARANDRA", det är ju en sak som absolut inte existerar hos ts, det är helt enkelriktat. För ts hade arbetsbördan minskat med 200% om dottern slutar komma.
    Bara fräckheten att komma och kräva att ts ska göra ditten o datten, nä fy fan....
    Själv hade jag blivit så vansinnigt arg, så (som jag skrev i ett tidigare inlägg) det snällaste jag sagt hade varit "dra åt helvete". Sen hade jag slängt ut mannen fortast möjligt.
  • molly50

Jag håller med om att ingen har rätt att ställa krav på TS och att 15-åringar är fullt kapabla att både gå och åka buss (tryck gärna på "visa endast" och se mitt första inlägg) men tycker att man ändå kan försöka ha lite fingertoppskänsla. (Acc) jag tänker då på dem som har inställningen "låt den bortskämda ungen gå i alla väder och situationer, det är karsktärsdanande"

Men i det här fallet så handlar det väl inte så mycket om att ställa upp för varandra.
    Om TS hade fått frågan eller blivit ombedd att skjutsa sin sambos dotter någon gång ibland så hade hon säkert gjort det. Men hon har krav på sig att hon ska skjutsa dottern när dottern vill.
    Jag tycker att TS sambo kunde ställa upp så pass att han åtminstone tog körkort så att han kan skjutsa sin dotter själv och framförallt säga ifrån till sin dotter och ex att sluta ställa krav.
    TS hinner ju knappt med sina egna barn pga det här.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Samma)

Citat jag vill min makes bästa...

Det måtte väll finnas gränse. Sen kanske dottern ska tänka på pappas bästa o bonusmammans bästa

Pappan ska tänka på bonusmammans bästa o dotterns bästa

Det här är en enmans show det är bara ts som ska tänka på allas bästa utan att ingen tänker på henne

Lite typiskt styvfamiljsforum bonusmamman ska bara göra utan att kräva. Hon ska älska utan att behöva älskas tillbaka.

Hon ska ge o ge utan att någon ska behöva ge något tillbaka.

Hon ska sätta sitt eget åt sidan ja till o med sina egna barn för maken och makens barn.

Jag blir så paff att det verkligen finns så många som verkligen tycker o känner så. Otäckt!

Ej humant för fem öre
  • Anonym (Samma)
    No Logo skrev 2015-02-11 19:21:17 följande:

Alla ni som är så kategoriska; 15-åringar har minsann ben att gå med, när jag var tonåring fick jag gå 8 km i snöstorm till skolan etc - tar ni med i beräkningen att detta är en (förvisso lat, bortskämd och spontan som många tonåringar) tjej som valt att inte bo alls hos pappan under ett år? Som, stödd av mamma, mormor mfl, mäter kärlek i hur mycket föräldrarna ställer upp? Som dessutom har en pappa som tycker det är ok att bosätta sig med en hop barn långt undan kommunala färdmedel utan att ha körkort. Om man då plötsligt sätter hårt mot hårt och bestämmer sig för att NU är det dags att börja med lite uppfostran och sluta curla - då är det risk för att hon inte vill bo hos pappan mer utan flyttar till en mer service-minded förälder. Är man mån om att inte tappa kontakten med dottern, igen, så kan man ju gå lite försiktigare fram. Försöka se hennes synvinkel också, och kompromissa lite. Tex att erbjuda skjuts på bestämda tider, med viss planering tex, och i övrigt se till att det finns cykel, busskort etc.

Hur vet du allt det där om ts barn?
  • ica
    Anonym (Samma) skrev 2015-02-13 18:25:36 följande:
    Citat jag vill min makes bästa...

Det måtte väll finnas gränse. Sen kanske dottern ska tänka på pappas bästa o bonusmammans bästa

Pappan ska tänka på bonusmammans bästa o dotterns bästa

Det här är en enmans show det är bara ts som ska tänka på allas bästa utan att ingen tänker på henne

Lite typiskt styvfamiljsforum bonusmamman ska bara göra utan att kräva. Hon ska älska utan att behöva älskas tillbaka.

Hon ska ge o ge utan att någon ska behöva ge något tillbaka.

Hon ska sätta sitt eget åt sidan ja till o med sina egna barn för maken och makens barn.

Jag blir så paff att det verkligen finns så många som verkligen tycker o känner så. Otäckt!

Ej humant för fem öre
    Så klokt skrivet! I en familj tar alla hänsyn till varandra.
Svar på tråden Skjutsa sambons barn?