• Anonym (Funderar)

Skjutsa sambons barn?

Hej!

Min sambo har en dotter sen tidigare, även flera barn. Dottern bodde hos oss i början men var missnöjd över att jag skjutsade för lite när jag egentligen slet. Även mamman blev sur och gjorde att jag och deras dotter hamnade i konflikt, dom var sura på mig för att jag inte skjutsade mer än vad jag gjorde. Då flyttade dottern in till mamman och var nästan aldrig hos oss i över ett år. Nu har dottern börjat bo mer hos oss och det är egentligen jätte snurrigt, hon får massa skjuts och åker fram och tillbaka flera gånger om dan. Nu kräver mamman att även jag ska blandas in och skjutsa på ännu mer. Jag orkar inte och tycker att hon redan har tillräckligt med skjuts, det gäller bara att planera bättre! Min sambo har inte körkort. Dottern har sin mamma, mormor och en nära kompis föräldrar som alltid ställt upp. Jag är helt själv med mina två barn, har inte deras pappa ens i Sverige och dålig kontakt med mina föräldrar. Jag ställer upp och skjutsar sambon och hans andra barn som går att planera med. Dottern får åka med oss och jag kan skjutsa om det var bättre struktur på det hela. Hon är på fyra olika ställen varje vecka och kan komma när hon vill och åka iväg igen. Gör dom rätt att kräva mig? Nu blir jag jätte stressad varje gång hon kommer. Jag får ingen hjälp tillbaka och jag har redan fullt upp. Är det inte hennes föräldrars ansvar först och främst i kaoset? Mamman orkar inte skjutsa så då kräver hon att jag gör det istället. Är det inte föräldrarnas ansvar att se till att det blir bättre än att inte orka och slänga över problemet till en tredje person? Nu pratar jag om överdrivet skjutsande hit och dit flera gånger om dan. Jag är redan stressad med mina två barn som jag inte får någon hjälp med. Är nyfiken på era åsikter om vad ni tycker om det här, gör mamman rätt eller inte?

• Svar på tråden Skjutsa sambons barn?
  • Anonym (objektivt)
    Anonym (J) skrev 2015-02-10 22:26:34 följande:

Äh. Jag och typ alla mina kompisar fick skjuts om vi ville upp till vi var 18 då de flesta av oss flyttade hemifrån. Nu valde vi inte alltid skjuts men det fanns oftast tillgängligt... Det har gått bra för de flesta av oss. Normala ungdomar distanserar sig naturligt från såna saker till slut.

Huruvida ni som varit bortskämda under er uppväxt faktiskt är anpassade till verkligheten och inte blivit bortskämda och odrägliga vuxna skall nog andra vittna om och inte ni själva :)
  • lizlemon

Jag skulle inte skjutsa om det inte var nödvändigt, t ex på grund av uselt väder, att det var sent på kvällen och det inte gick bussar etc. Men sedan har jag ett avskräckande exempel i min närhet - en kille på över 30 år som fortfarande förlitar sig på föräldrarna för väldigt mycket, härom sommaren blev han skjutsad till och från jobbet varje dag (och ringde och klagade om han någon gång fick ta bussen), hans föräldrar flyttstädade hans lägenhet, sålde hans bil när han själv inte orkade ordna med allt det praktiska, etc etc. (Det här är en i övrigt psykiskt och fysiskt frisk ung man, som klarar av att jobba, ha ett stort socialt liv etc.) Föräldrarna klagar, men säger också att de skämmer bort honom för att de hoppas att själva få hjälp när de behöver det. Hittills - under de typ femton åren mannen har varit myndig - tror jag inte att sonen gjort någon större insats för sina föräldrar någon enda gång, till exempel har det nog aldrig hänt att han bjuder på mat eller ställer sig frivilligt och diskar, han dyker snarare upp och rotar i föräldrarnas kylskåp etc. 

Vad jag menar är att för mycket hjälp, kravlös sådan, faktiskt kan vara en rejäl björntjänst. Och om man vill fostra vuxna som är hjälpsamma och omtänksamma måste man nog se till att de lär sig att "pull their weight", hjälpa till så mycket de kan, redan från början. Vuxna har också rätt att få sina behov tillgodosedda och ska inte behöva agera tjänstefolk/taxichaufförer till halvvuxna ungar.

• Anonym (Samma)
    lizlemon skrev 2015-02-11 09:19:58 följande:

Jag skulle inte skjutsa om det inte var nödvändigt, t ex på grund av uselt väder, att det var sent på kvällen och det inte gick bussar etc. Men sedan har jag ett avskräckande exempel i min närhet - en kille på över 30 år som fortfarande förlitar sig på föräldrarna för väldigt mycket, härom sommaren blev han skjutsad till och från jobbet varje dag (och ringde och klagade om han någon gång fick ta bussen), hans föräldrar flyttstädade hans lägenhet, sålde hans bil när han själv inte orkade ordna med allt det praktiska, etc etc. (Det här är en i övrigt psykiskt och fysiskt frisk ung man, som klarar av att jobba, ha ett stort socialt liv etc.) Föräldrarna klagar, men säger också att de skämmer bort honom för att de hoppas att själva få hjälp när de behöver det. Hittills - under de typ femton åren mannen har varit myndig - tror jag inte att sonen gjort någon större insats för sina föräldrar någon enda gång, till exempel har det nog aldrig hänt att han bjuder på mat eller ställer sig frivilligt och diskar, han dyker snarare upp och rotar i föräldrarnas kylskåp etc. 

Vad jag menar är att för mycket hjälp, kravlös sådan, faktiskt kan vara en rejäl björntjänst. Och om man vill fostra vuxna som är hjälpsamma och omtänksamma måste man nog se till att de lär sig att "pull their weight", hjälpa till så mycket de kan, redan från början. Vuxna har också rätt att få sina behov tillgodosedda och ska inte behöva agera tjänstefolk/taxichaufförer till halvvuxna ungar.

Usch vad misslyckad jag skulle känna mig som förälder om mina barn skulle vara sådan vid 30.

Dottern 10 år lagar mat åt oss lärde storebror hur tvättmaskinen fungerar. Städar rummet, packar skol o idrottsväskan.

Än så länge åker hon med mig eller annan vuxen till fritids. Men hon är sugen på att ta sig till o från själv.

Hon visar verkligen suget på att fixa.

Än så länge utan gnäll men håller helt med dig att göra allt för sina barn är ingen hjälp utan stjälp och ett bevis på hur man ser sitt barn som osjälvständig o okunnig.

I vårt fall när det gäller bonusbarnet så tror jag att det beror på att biomamman vill känna sig behövd. Hon har inget liv utan sitt barn.

Hon har också alltid sett föräldrarskapet som tävling hon ska minsann göra Allt för sitt barn och påvisa att pappa inte gör det.
  • Anonym (acc)
    Anonym (Samma) skrev 2015-02-11 09:37:07 följande:
    Usch vad misslyckad jag skulle känna mig som förälder om mina barn skulle vara sådan vid 30.

Dottern 10 år lagar mat åt oss lärde storebror hur tvättmaskinen fungerar. Städar rummet, packar skol o idrottsväskan.

Än så länge åker hon med mig eller annan vuxen till fritids. Men hon är sugen på att ta sig till o från själv.

Hon visar verkligen suget på att fixa.

Än så länge utan gnäll men håller helt med dig att göra allt för sina barn är ingen hjälp utan stjälp och ett bevis på hur man ser sitt barn som osjälvständig o okunnig.

I vårt fall när det gäller bonusbarnet så tror jag att det beror på att biomamman vill känna sig behövd. Hon har inget liv utan sitt barn.

Hon har också alltid sett föräldrarskapet som tävling hon ska minsann göra Allt för sitt barn och påvisa att pappa inte gör det.
    Det där sista du skriver känner jag igen! Synen att man ska göra Allt för sitt barn för att vara den bästa föräldern (av två skilda föräldrar). Det jag inte förstår är hur en vuxen människa kan TRO att det bästa för barnet är att växa upp utan krav, med föräldrar som gör Allt, att barnet aldrig får lära sig att ta hand om sig själv, dela med sig till andra, ta hänsyn till andras behov... Sorgligt.
  • lizlemon

Går det inte att prata med bonusen om det? Och säga just som du skriver - att det finns olika sätt att hjälpa till och att ert sätt är att visa henne att hon är smart och kapabel och klarar saker själv, att ni litar på att hon faktiskt kan ta sig hit och dit utan att bli skjutsad jämt. Att minskat skjutsande kanske också skulle frigöra tid till att umgås och göra roliga saker, eftersom du nu blir stressad av att ständigt sitta i bilen. Jag fick alltid höra under uppväxten att jag fick göra ditten och datten för att det inte skulle bli en chock att flytta hemifrån, just där och då var det kanske inte så kul, men i efterhand var jag glad att jag visste hur man t ex tvättar, städar, vilka saker man behöver handla hem, vad det kostar att åka bil, cykla eller åka buss etc, eftersom vissa av mina vänner och bekanta var ganska handfallna. Det mamman - och bonusen också, förmodar jag - är ute efter är uppmärksamhet och kärlek och sånt som vi alla brukar gå igång på. Kan du ha något slags dubbelstrategi: mindre skjutsande, mer självständighet - vilket ger fler tillfällen till roligt umgänge och aktiviteter?

• molly50
    EnAnonumius skrev 2015-02-09 23:45:34 följande:
    Jag kan hålla med dig när det gäller mindre barn, typ upp till 12 eller något.

Men nu är det ju en tonåring som det handlar om framgått i tråden av TS själv..
    Tonåringen är 15år och då kan hon gott cykla till busshållplatsen om hon nu inte vill ta en  promenad på 30minuter som det rör sig om. 

Skjutsa kan jag hålla med om om det är utanför tider bussen går på och det finns skäl för det.
    Typ aktiviteter, skolan eller om man skall hem från kompisen och missat sista bussen.
    Det var väl just det jag skrev.

Citat: "Om dottern är 15 år så är hon stor nog at kunna gå eller cykla till närmaste busshållsplats och ta bussen dit hon ska."

Sen som du säger så är det ju en annan sak om det är utanför busssarnas tidtabell eller om hon råkat missa bussen.
    Men det verkar inte vara frågan om det här utan att TS har krav på sig att skjutsa bonusdottern när hon vill ha skjuts,i stort sett.
    Och det tycker jag inte att hon ska behöva göra.
    Framförallt så tycker jag att TS sambo,pappan till dottern,borde ta körkort själv och börja skjutsa.
    Mattias och Hannah.
  • No Logo

Alla ni som är så kategoriska; 15-åringar har minsann ben att gå med, när jag var tonåring fick jag gå 8 km i snöstorm till skolan etc - tar ni med i beräkningen att detta är en (förvisso lat, bortskämd och spontan som många tonåringar) tjej som valt att inte bo alls hos pappan under ett år? Som, stödd av mamma, mormor mfl, mäter kärlek i hur mycket föräldrarna ställer upp? Som dessutom har en pappa som tycker det är ok att bosätta sig med en hop barn långt undan kommunala färdmedel utan att ha körkort. Om man då plötsligt sätter hårt mot hårt och bestämmer sig för att NU är det dags att börja med lite uppfostran och sluta curla - då är det risk för att hon inte vill bo hos pappan mer utan flyttar till en mer service-minded förälder. Är man mån om att inte tappa kontakten med dottern, igen, så kan man ju gå lite försiktigare fram. Försöka se hennes synvinkel också, och kompromissa lite. Tex att erbjuda skjuts på bestämda tider, med viss planering tex, och i övrigt se till att det finns cykel, busskort etc.

• Ess
    No Logo skrev 2015-02-11 19:21:17 följande:

Alla ni som är så kategoriska; 15-åringar har minsann ben att gå med, när jag var tonåring fick jag gå 8 km i snöstorm till skolan etc - tar ni med i beräkningen att detta är en (förvisso lat, bortskämd och spontan som många tonåringar) tjej som valt att inte bo alls hos pappan under ett år? Som, stödd av mamma, mormor mfl, mäter kärlek i hur mycket föräldrarna ställer upp? Som dessutom har en pappa som tycker det är ok att bosätta sig med en hop barn långt undan kommunala färdmedel utan att ha körkort. Om man då plötsligt sätter hårt mot hårt och bestämmer sig för att NU är det dags att börja med lite uppfostran och sluta curla - då är det risk för att hon inte vill bo hos pappan mer utan flyttar till en mer service-minded förälder. Är man mån om att inte tappa kontakten med dottern, igen, så kan man ju gå lite försiktigare fram. Försöka se hennes synvinkel också, och kompromissa lite. Tex att erbjuda skjuts på bestämda tider, med viss planering tex, och i övrigt se till att det finns cykel, busskort etc.

Eftersom det är ts som får ta allt besväret med dottern, så undrar jag om hon kommer att sörja speciellt mycket om hon väljer att bara va hos mamman.

Jag tycker pappan är en riktig looser, ställer krav på ts men skulle själv aldrig ställa upp tillbaks.
    Hade jag varit ts så hade min bil stått still, om jag inte själv skulle någonstans. Den bilen hade endast använts av mig själv och mina barn. Mannen och dottern kan cykla, eller skita i det. Jag hade inte brytt mig för fem öre om vilket dom gjort.
  • Anonym (acc)

Jag vet inte om jag tillhör de som du tycker är kategoriska över skjutsande, själv tycker jag inte det men jag vet inte var du drar gränsen mellan kategoriskt och kompromiss :)
    Men det jag kategoriskt vänder mig emot är att mamman och flickan ställer *krav* på att TS ska skjutsa. Jag tycker inte att det är TS ansvar eller skyldighet. Den som har ansvaret för att lösa situationen, kategoriskt eller med kompromiss, tycker jag är pappan. Vill han att TS ska skjutsa eftersom han inte har körkort så får han diskutera det med henne, inte kräva, och han bör definitivt erbjuda henne någon motprestation, ex att han hjälper till med hennes barn.
  • Lindsey Egot the only one

Jag har sett barn i min närhet som flyttat helt till den föräldern som ställer minst krav och som curlar mest men i slutändan har 3/4 barn flyttat tillbaka till den stränga elaka föräldern som hade krav på barnen eftersom barnen mår dåligt när det inte finns struktur, regler och konsekvenser i hemmen. Ett av barnen rasade i skolresultaten bara på ett halvår hos den curlande föräldern. Och barnet mådde oerhört psykiskt dåligt. Så barnet fick flytta tillbaka och nu mår barnet bättre och skolresultaten är detsamma som innan barnet krånglade med en flytt.

Så även om barnet och den curlande föräldern ställer krav om curlande så är det fortfarande sådant de får ha hos sig för vilka regler som finns hos den andre föräldern har inte de med att göra.

Och alla barn mår bra av att ha struktur, tydliga regler, få klara sig själv utefter förmåga och ålder. Allt annat gör att barn mår dåligt
Svar på tråden Skjutsa sambons barn?