• Anonym (Funderar)

Skjutsa sambons barn?

Hej!

Min sambo har en dotter sen tidigare, även flera barn. Dottern bodde hos oss i början men var missnöjd över att jag skjutsade för lite när jag egentligen slet. Även mamman blev sur och gjorde att jag och deras dotter hamnade i konflikt, dom var sura på mig för att jag inte skjutsade mer än vad jag gjorde. Då flyttade dottern in till mamman och var nästan aldrig hos oss i över ett år. Nu har dottern börjat bo mer hos oss och det är egentligen jätte snurrigt, hon får massa skjuts och åker fram och tillbaka flera gånger om dan. Nu kräver mamman att även jag ska blandas in och skjutsa på ännu mer. Jag orkar inte och tycker att hon redan har tillräckligt med skjuts, det gäller bara att planera bättre! Min sambo har inte körkort. Dottern har sin mamma, mormor och en nära kompis föräldrar som alltid ställt upp. Jag är helt själv med mina två barn, har inte deras pappa ens i Sverige och dålig kontakt med mina föräldrar. Jag ställer upp och skjutsar sambon och hans andra barn som går att planera med. Dottern får åka med oss och jag kan skjutsa om det var bättre struktur på det hela. Hon är på fyra olika ställen varje vecka och kan komma när hon vill och åka iväg igen. Gör dom rätt att kräva mig? Nu blir jag jätte stressad varje gång hon kommer. Jag får ingen hjälp tillbaka och jag har redan fullt upp. Är det inte hennes föräldrars ansvar först och främst i kaoset? Mamman orkar inte skjutsa så då kräver hon att jag gör det istället. Är det inte föräldrarnas ansvar att se till att det blir bättre än att inte orka och slänga över problemet till en tredje person? Nu pratar jag om överdrivet skjutsande hit och dit flera gånger om dan. Jag är redan stressad med mina två barn som jag inte får någon hjälp med. Är nyfiken på era åsikter om vad ni tycker om det här, gör mamman rätt eller inte?

• Svar på tråden Skjutsa sambons barn?
  • Anonym (pinsamt)

Som 15 åring borde man ju kunna ta sig fram utan att få skjuts överallt. Skillnad att be om det när det absolut inte finns annat alternativ om det är för långt att cykla/gå och det inte finns kollektivtrafik. 

I den åldern så cyklade man ju enkelt tex 1,5-2 mil på somrarna bara för att bada. Inget som man ens tänkte på att be om skjuts till utan det var ett val som man gjorde när man inte vill cykla och bada på den närmaste stranden som ändå var 4-5 km från där man bodde.

Jag hade absolut inte skjutsat hela tiden utan dottern hade fått välja att antingen då stanna hemma eller ta tag i det själv.
    Väljer man då att stanna hemma för att man inte får skjuts så är man ju helt enkelt för bortskämd och lat och då är det riktigt pinsamt!!

• Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-09 10:48:45 följande:

Det håller jag med om också. Men bor ts och hennes man så?

Hon skriver att det är 30 till bussen.
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-02-09 10:55:29 följande:

Hon skriver att det är 30 till bussen.

30 minuter..
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-09 10:55:57 följande:
    30 minuter..
    Minsann gör hon inte det! Jag hittade det nu. Ja, det är ju ett ännu större incitament för att mannen ska skaffa sig ett körkort. 

Det är ju hopplöst trist att vara tonåring och känna sig avstjälpt på en plats som inte tillåter spontana påhitt och infall och där kompisarna kanske inte alls bor på gångavstånd. 
  • Brumma

Jag växte upp där det tog 30 att ta sig till kollektivtrafik. Pappa arbetade borta mycket och vi var tre syskon. Mamma hämtade vid särskilda tillfällen - om vi hade mkt att bära tex. Eller om vädret var särskilt dåligt. Annars fick vi cykla eller gå - det var liksom inget konstigt eller speciellt jobbigt... Dessutom gick kollektivtrafiken med en till två timmars mellanrum så det gällde att planera :)

• Brumma
    Påven Johanna skrev 2015-02-09 10:59:27 följande:

Minsann gör hon inte det! Jag hittade det nu. Ja, det är ju ett ännu större incitament för att mannen ska skaffa sig ett körkort. 

Det är ju hopplöst trist att vara tonåring och känna sig avstjälpt på en plats som inte tillåter spontana påhitt och infall och där kompisarna kanske inte alls bor på gångavstånd. 

Eller så skaffar de cykel eller moppe till tjejen. En halvtimmes promenad kör man på 10 minuter med moppe..
  • Påven Johanna
    Brumma skrev 2015-02-09 11:02:16 följande:
    Eller så skaffar de cykel eller moppe till tjejen. En halvtimmes promenad kör man på 10 minuter med moppe..
    Ja, moped kan ju vara bra. Om än inte året runt. Men alldeles oavsett så verkar det ju vansinnigt att mannen inte har något körkort, de (och han) har ju flera barn och allt kan väl inte hänga på ts hela tiden, det hade jag personligen tyckt varit väldigt otillfredsställande och verkligen inte en optimal situation. 
  • Anonym (pinsamt)

Där jag är ifrån så cyklade man i ur och skur till skolan enkel väg 2-4 km i högstadiet och gymnasiet.
    Visst fanns det buss men fanns ju inte på kartan att man skulle ta den, då man skulle få gå upp tidigare samt sen få sitta i skolan ca 20 min innan skolan ens börjat. Den tid som man annars alltså cyklade hemifrån.

• jagärjagvemärdu

Jag tycker det kan vara viktigt att veta var TS bor någonstans? Det är ju trots allt vinter och kanske inte optimalt att cykla då? Kanske är det jättekallt och snöar, hade inte heller promenerat i 30 min då....

• Anonym (Ester)

1: Mamman har inte ett dugg med att göra hur ni lägger upp livet på era veckor.

2: Är det så viktigt för din sambo att hans barn ska skjutsas hit och dit så får han ta körkort och fixa det själv.

3: 15 år och kan/vill/orkar inte ta sig till skola aktiviteter eller vad det nu är själv då är det dags att klippa navelsträngen för både mamma och pappa.

4: Mamman kan inte kräva ett dugg av dig mer än att du är trevlig och behandlar flickan med respekt inget mer.

Svar på tråden Skjutsa sambons barn?